[Column] Femke Leemeijer: Baas in eigen bubbel!
16-10-2018 10:53:00 | Hits: 3106 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Martijn van Dam - de voormalig staatssecretaris die een aantal jaren geleden menig uitgever grijze haren bezorgde met zijn maatregelen op het gebied van abonnementenverlenging - was onlangs in het nieuws met het bericht dat de NPO met slimme algoritmes aan de slag gaat om ons uit onze filterbubbel te krijgen. De baas over technologie en innovatie van de NPO wil mij een rechts programma van WNL voorschotelen wanneer ik naar het linkse Tegenlicht heb gekeken, en vice versa.

Dezelfde kriegeligheid die ik altijd al voelde toen Martijn nog als staatssecretaris aan het woord was, bekroop mij nu weer. Hoezo gaat de NPO mij met een belerend vingertje (of zo u wilt: een technologisch innovatief algoritme) proberen duidelijk te maken dat ik eens verder moet kijken dan mijn neus lang is? Mag ik alsjeblieft zelf bepalen waar ik mijn kostbare tijd aan besteed?

Grappig is dat NU.nl juist aan de slag gaat met het tegenovergestelde: het technische team van NU.nl ontwikkelde een plan voor gepersonaliseerde nieuwsupdates tijdens de Amsterdam AI Hackathon en won daar de hoofdprijs mee. Via een algoritme wordt berekend welk nieuws relevant is voor een gebruiker. “Het persoonlijker maken van onze app is superbelangrijk, ik vind het heel tof dat we dankzij deze wedstrijd in korte tijd weer een flinke stap hebben kunnen zetten”, aldus hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman. Eh… een flinke stap? Welke kant op? Waar gaan we heen dan?

Zo zie je maar: we kunnen blijkbaar alle kanten op. In de bubbel, uit de bubbel, rechtsaf, linksaf, persoonlijk, onpersoonlijk.

Ondanks mijn kriegeligheid over Martijn en zijn NPO, word ik evenmin blij van het nieuws over NU.nl; ik wil ook aan deze kant van het spectrum mijn eigen koers kunnen varen.

Daarom voor beide heren een tip: Martijn, laat mij met je algoritmes met rust en koers liever op een Nederlandse mediawereld waarin de NPO geen oneerlijke concurrent meer is van de onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek in dit land, dat helpt misschien een stuk beter tegen allerlei bubbels dan jouw algoritme.

En tegen NU.nl zou ik willen zeggen: ga eens wat meer de diepte in en lever eens beter journalistiek werk dan tot nu toe het geval is. Het behoren tot een van de grootste onafhankelijke online nieuwsaanbieders schept zo zijn verplichtingen, ook - juist - op het gebied van het degelijke journalistieke handwerk.

Als dat allemaal op orde is, hebben we die algoritmes misschien een stuk minder dringend nodig.

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Laatste tien:

23-08-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Mensen en merken
15-06-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Nepnieuws
17-04-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Terug naar print
13-02-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Fun in het uitgeefvak
12-12-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media
16-10-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Stoelendans
22-06-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C
01-05-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Over Blendle en businessmodellen
14-02-2017 | [Column] Femke Leemeijer: De tering naar de nering zetten?
13-12-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Subsidie uit pensioenpotten

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie