[Column] Femke Leemeijer: Blendle revisited
17-06-2019 08:27:17 | Hits: 1312 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Het was het mediastormpje van de afgelopen weken: Blendle schaft het kopen van losse artikelen af en stapt volledig over op het abonnementsmodel. Voor 10 euro per maand mag je onbeperkt grasduinen in artikelen van magazines en kranten (al zijn de laatste artikelen minimaal zeven dagen oud).

Ik schreef lang geleden al eens dat ik niet geloof in het verdienmodel dat deze pioniers hebben bedacht, domweg omdat er één belangrijke belanghebbende partij bij inschiet: de auteurs van de artikelen die via het Blendle-platform gelezen worden. Zij krijgen een dermate kleine afdracht per artikel, dat ze er bij wijze van spreken niet eens een kop koffie van kunnen aanschaffen. En een verdienmodel dat een van de betrokken partijen tekortdoet, is in mijn ogen per definitie een ongezond model.

Dat lijkt overigens niet de reden waarom Alexander Klöpping en consorten het roer nu omgooien. Ik las ergens dat de invloed van hun investeerders hen tot deze stap zou hebben gedwongen - abonnementen zijn nu eenmaal zekerder inkomsten dan losse minibedragen.

Heel begrijpelijk vanuit het oogpunt van de investeerder, maar hoe zal dat uitpakken? Wordt de klant blij van lezen voor een tientje per maand? Op het eerste gezicht is het een prima deal: ik denk dat je het niet eens redt om alles te lezen wat Blendle je per maand voorschotelt, dus qua hoeveelheid zit het wel goed met de service. Maar hoeveel nieuwsjunks zijn er die zoveel tot zich willen nemen? Zijn dat er genoeg om de schoorsteen ook in de toekomst - als de investeerders hun rendement gaan opeisen - te laten roken? Het aantal van 60.000 abonnees zingt rond (waarvan er een aantal nu nog met korting lezen) en dat is nu ook weer niet enorm veel. Ik vraag me af of dat er heel veel meer zullen gaan worden.

Wat ik gek blijf vinden in het hele Blendle-verhaal, is dat uitgevers door op dit platform in te stappen - hoe je het ook wendt of keert - hun eigen concurrent vooruit blijven helpen. Een lezer via Blendle is geen lezer die rechtstreeks bij de uitgever afrekent, en het is een simpele bedrijfseconomische wet dat de marges dunner worden naarmate er meer partijen mee-eten.

Ik blijf daarom bij mijn oude standpunt dat uitgeverijen er beter aan doen om te bouwen aan sterke merken en hun lezers op die manier aan zich proberen te binden. Praat met je klant, weet wat hem of haar beweegt, speel in op zijn of haar specifieke behoeften en bouw een relatie op die in sommige gevallen (krantenabonnees!) tientallen jaren kan duren. Dat gaat Blendle niet lukken. Uitgevers, grijp je kans!

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Laatste tien:

16-04-2019 | [Column] Femke Leemeijer: Vrij Nederland en het zwarte gat
19-02-2019 | [Column] Femke Leemeijer: Hokjesdenken
14-12-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Mijn Mercurs
16-10-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Baas in eigen bubbel!
23-08-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Mensen en merken
15-06-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Nepnieuws
17-04-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Terug naar print
13-02-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Fun in het uitgeefvak
12-12-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media
16-10-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Stoelendans

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie