[Column] Herman Spinhof: Begin van het einde van een groots weekblad?
22-12-2015 11:00:00 | Hits: 3588 | columnist: Herman Spinhof | Tags:

"Vrij Nederland gaat vernieuwen om zijn journalistieke ambities ook in de toekomst waar te kunnen maken. Het weekblad wordt een maandblad, de website wordt uitgebreid met meer dagelijkse opinies, en VN lanceert een multimediaal platform voor onderzoeksjournalistiek in samenwerking met partners." Zo luidde de dienstmededeling van hoofdredactie en directie van WPG-uitgevers waar VN onderdeel van is.

Is het omvormen van het ooit gerenommeerd weekblad naar een maandblad een vernieuwing waarmee de titel het zal redden of is het louter een bezuiniging op papier en distributie? Een maandblad heeft al gauw een oplage van 40 tot 50.000 nodig om in een krimpende advertentiemarkt voldoende inkomsten te genereren uit abonnements- en advertentiegelden. Je mag je afvragen of Vrij Nederland dat als maandblad zal redden, zeker gezien de concurrentie op de maandbladenmarkt.

Meer zou je wellicht kunnen halen uit een volledige omschakeling naar online. Daar pleit ook Hans Vervoort voor. Hij was de uitgever van het blad tot 1996 en was daar eerder marktonderzoeker. Op zijn blog schrijft hij: "Dat Vrij Nederland in de huidige vorm en met de huidige bezetting niet verder kan is ook vanaf mijn afstand duidelijk. De verschijningsfrequentie verminderen is dan één van de opties. Een andere mogelijkheid was geweest te gaan voor een digitale variant van het blad en het idee van een 'frequentie' zelfs geheel te verlaten. Gewoon een continue stroom van Vrij Nederland-waardige artikelen en -reportages in digitale vorm. Waarvan de abonnees dan via RSS-feeds op de hoogte gehouden worden. Omdat bij zo'n digitale opzet veel kosten wegvallen (drukken en verzenden) zou het denkelijk mogelijk moeten zijn om een digitaal abonnement op Vrij Nederland schappelijk geprijsd te houden en toch de redactie op sterkte te houden. Nu hinkt men op twee gedachten: een digitale dagelijkse opiniekrant en tegelijk een (gratis voor abonnees) papieren maandblad. Ik denk dat dat voor één maandbladprijs niet kan. Die twee verschijningsvormen passen slecht bij elkaar en vergen aparte redacties. Niet handig als je moet bezuinigen."

Als je volledig omschakelt naar een online verschijning, dan zal er ook redactioneel een en ander moeten veranderen. Je moet je afvragen waar Vrij Nederland goed in is, wat de huidige redactie aan kan en waarin het blad zich onderscheidt van andere (online) bladen? Dat zal je binnen de redactie moeten bespreken. Vervolgens je redactiebeleid daarop aanpassen en allianties met derden als Follow the Money of De Correspondent of buitenlandse mediabedrijven aangaan. Zo zou je het blad kunnen redden. Dat vergt inzicht, moed en inzet van iedereen.

Als uitgever wees Vervoort eind van de jaren '80 en begin jaren '90 er al op dat Vrij Nederland niet alleen door de concurrentie van de dagbladen werd getroffen. "Ik zag de lezerskring van het blad elk jaar een jaar ouder worden. En dat kwam vooral omdat nieuwe aanwas ontbrak. Kennelijk sprak het blad niet meer de jonge intellectuelen aan die 20 jaar eerder de hoofdmoot van de lezers vormden. VN was duidelijk een generatieblad aan het worden: het verzetsblad dat mijn vader las."

Uitgevers hebben het laatste decennium wat zitten dutten, lijkt wel. De wereld om hun heen veranderde, maar dat ging schijnbaar aan hun voorbij. Ook redacteuren kan je dat kwalijk nemen. Het is hoogtijd om de zeilen bij te zetten, als het al niet te laat is.

Herman Spinhof is socioloog en zelfstandig journalist
www.twitter.com/hermanspinhof


Lees van Herman ook:

24-11-2015 | [Column] Herman Spinhof: Waakhondfunctie pers onder druk
27-10-2015 | [Column] Herman Spinhof: Einde regio journalistiek in zicht?
29-09-2015 | [Column] Herman Spinhof: Trends opsporen via Twitter

31-08-2015 | [Column] Herman Spinhof: Hans van Beers en het Kunstkanaal

03-08-2015 | [Column] Herman Spinhof: Te veel journalisten?
06-07-2015 | [Column] Herman Spinhof: Actiejournalistiek
07-06-2015 | [Column] Herman Spinhof: Nieuwsberichten via social media: New York Times op Facebook?
06-05-2015 | [Column] Herman Spinhof: Impact rampen verschillend
22-04-2015 | [Column] Herman Spinhof: Constructieve journalistiek
04-03-2015 | Herman Spinhof: Innovatie in de regio
05-02-2015 | Herman Spinhof: Hilversumse stemmingmakerij
06-01-2015 | Herman Spinhof: Pas op uw tellen in 2015

 

  

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie