[Column] Herman Spinhof: Trends opsporen via Twitter
29-09-2015 18:17:00 | Hits: 4405 | columnist: Herman Spinhof | Tags:

Twee jaar geleden presenteerden RTReporter Boudewijn Moerman en medeoprichter Bert Kok de eerste versie van een nieuwe tool die de meest relevante tweets uit de dagelijkse stroom viste voor nieuwsorganisaties. Dat deden ze tijdens de jaarlijkse conferentie van de regionale omroepen De Roosdagen. Nu, twee jaar later is er een nieuwe versie, die nog gemakkelijker en overzichtelijker de tweets tevoorschijn toveren die op een bepaald moment trending zijn.

Handig voor nieuwsorganisaties, maar ook voor organisaties die willen weten waarover gebruikers tweeten.

Hoe werkt de tool? In de tool kan je zoektermen toevoegen die jij wil. Bijvoorbeeld Amsterdam, mode/fashion en nieuw. Tweets waarin die termen voorkomen worden gedetecteerd. De tool kijkt niet alleen naar hoe vaak de termen getweet worden. ‘Want over pakweg Justin Bieber wordt altijd veel getweet. Maar als ongewone termen opeens veel opduiken, verraadt dit iets nieuwswaardigs,’ aldus CEO Marijn Deurloo van RTReporter (in Persinnovatie). En juist die opmerkelijke veranderingen in de dagelijkse stroom tweets, kunnen wijzen op nieuwswaardige aangelegenheden. Het gaat er natuurlijk om dat jij eerder bent die te signaleren dan je concurrent. Of je nu in de mode werkzaam bent, of in de sport.

De vraag is hoeveel is het je waard om die trends sneller dan je concurrent op te sporen. Even wat dieper erin duiken. Aan de ene kant voorspelt de tool potentiele nieuwsberichten op basis van tweets: Uit de woorden (StudioSport, jackvangelder, HumbertoTan, nos, paniek) kan je herleiden dat er iets is gebeurd tijdens een uitzending van Studio Sport en dat Jack van Gelder en Humberto Tan daar bij betrokken zijn. Dat zie je dan op je RTReporter-dashboard geclusterd. In combinatie met de GPS-locatie is het mogelijk om te herleiden of de Twitter gebruiker iets zegt over een lokale gebeurtenis of over een gebeurtenis die zich elders in de wereld afspeelt. Handig voor het herkennen van wat er waar gebeurd is en wie er bij betrokken zijn.

Bij de regionale omroepen heeft Omroep Brabant lang geëxperimenteerd met de eerste versie, maar uiteindelijk vanwege de kosten afgezien van verder gebruik. Nu.nl maakte gebruik van de eerste versie, maar verlengde het contract niet ook mede vanwege de kosten (afhankelijk van de organisatie en omvang tussen tien- en twintigduizend euro). ANP is in Nederland de huidige partner. Met succes, de afdelingen sport en entertainment maken er dagelijks volop gebruik van, aldus Deurloo.

Misschien is het Nederlandse taalgebied te klein in de internetwereld. Het Engels, Spaans of Duits heeft qua omvang een voorsprong op het Nederlands. Daar heeft ook deze tool mee te maken. ‘Voor het Engels is al veel taaltechnologie ontwikkeld die een redelijke tot goede kwaliteit data genereert; voor het Nederlands is dat in veel mindere mate het geval,’ schrijven de onafhankelijke rapporteurs die RTReporter onderzocht hebben (ORTEC en  de Faculteit der Exacte Wetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam).

Gezien de kennis en ervaring die met het ontwikkelen van deze tool is opgedaan, lijkt het verstandig om subsidie voorlopig voort te zetten. Zonder die steun (subsidie) is verdere ontwikkeling niet goed mogelijk alleen al vanwege de relatief kleine omvang van het Nederlands in de internetwereld.

Herman Spinhof is socioloog en zelfstandig journalist
www.twitter.com/hermanspinhof


Lees van Herman ook:

31-08-2015 | [Column] Herman Spinhof: Hans van Beers en het Kunstkanaal
03-08-2015 | [Column] Herman Spinhof: Te veel journalisten?
06-07-2015 | [Column] Herman Spinhof: Actiejournalistiek
07-06-2015 | [Column] Herman Spinhof: Nieuwsberichten via social media: New York Times op Facebook?
06-05-2015 | [Column] Herman Spinhof: Impact rampen verschillend
22-04-2015 | [Column] Herman Spinhof: Constructieve journalistiek
04-03-2015 | Herman Spinhof: Innovatie in de regio
05-02-2015 | Herman Spinhof: Hilversumse stemmingmakerij
06-01-2015 | Herman Spinhof: Pas op uw tellen in 2015

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie