[Column] IAB | Justus Wever: Sharing is caring in de onlinemarketingindustrie
21-12-2017 15:42:00 | Hits: 4796 | columnist: IAB | Tags:

Waar staan we nu en waar gaan we heen? Twee vragen die zeker in de onlinemarketingindustrie continu besproken moeten worden. Want als er één sector is die altijd aan verandering onderhevig is, dan is het de onlinemarketing wel. Ondanks het feit dat we allemaal zo digitaal zijn, blijven we een enorme behoefte hebben aan persoonlijk contact. We willen interactie en kennis en ervaringen reallife delen.

Door: Justus Wever

Marketeers willen en moeten elkaar continu stimuleren om zo van elkaar te leren en gesprekken over actuele marketingvraagstukken op gang te brengen. Waarom we dit moeten doen? Het draait bij succesvol zijn niet meer om kennis of macht, wel om inspiratie, samenwerking en gewoon hard werken. Het delen van kennis is noodzakelijk om verder te komen, daar leert iedereen van. Doen we dat niet, dan zal er altijd een grote groep van marketeers blijven die niet zitten te wachten op noviteiten als AI predictive modelling, programmaticmarketing en het Internet of Things. Zo toont ook dit recente onderzoek van Circus Street voor de World Federation of Advertisers (WFA), een groep waarvan de leden jaarlijks negenhonderd miljard dollar reclamegeld besteden, aan dat multinationals vleugellam zijn met toekomstige technologie. Ze kunnen geen mensen vinden om ermee om te gaan. 

Blijf je achter of ga je mee?

Marketing bevindt zich op een omslagpunt. Moderne technieken kunnen ons helpen, wanneer we dat willen. Daarnaast, wanneer iets nu niet (goed genoeg) werkt, wil dat nog niet zeggen dat dit volgend jaar nog steeds zo is. Veel marketeers hebben moeite met deze tussenfase, zo blijkt ook uit de Grote Marketing Enquête 2017. Ik vraag mij af of deze marketeers hiermee moeite hebben omdat ze het niet kunnen of omdat ze zichzelf geen nieuwe technieken willen aanleren, want als je maar blijft roepen dat je er niet op zit te wachten, dat je het toch niet snapt, maar bovenal dat je er niet voor openstaat, dan zul je de rest van je carrière achter de feiten aan blijven lopen. Het is belangrijk dat je open blijft staan voor nieuwe ontwikkelingen, ook al dwingt dat je ertoe jezelf opnieuw uit te vinden. Want of je het nu wilt of niet, of je meedoet of niet: het gedrag van consumenten verandert. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de inzet van voice search.

Voice search

Momenteel wordt in het openbaar tegen je digitale assistent praten misschien niet als normaal gedrag gezien. Het is dan ook niet zo vreemd dat het voor velen nog niet als comfortabel wordt ervaren. Laat staan dat iedereen al bekend is met de mogelijkheden van voice search, maar dat wil niet zeggen dat dit ook zo blijft. Vraag jezelf eens af hoeveel van je vrienden voor 2007 al een smartphone hadden.

Terwijl we nu zien dat voice search nog in de kinderschoenen staat omdat men er nog niet aan gewend is, ben ik ervan overtuigd dat we straks massaal onze boodschappen via voice search bestellen. In veel gevallen zal de tussenkomst van het telefoonscherm niet eens meer nodig zijn. De vraag die de search community dan ook bezighoudt is welke mogelijkheden er straks nog zijn om een product of dienst onder de aandacht te brengen bij gesproken zoekopdrachten.

Trendmonitoring

Wij als IAB Taskforce Search houden deze trends gezamenlijk nauwlettend in de gaten, maar bovenal gebruiken we evenementen als Search Marketing Thursday en het grootste searchcongres van Nederland Friends of Search om hierover met elkaar van gedachten te wisselen. Wellicht zouden we een voice search-reis naar Japan moeten organiseren? Wij kunnen het ons nog niet goed voorstellen, maar het merendeel van de zoekopdrachten in Japan en China vindt plaats zonder te typen. En ook in Nederland zal het die kant opgaan.

Durf jij je kennis te delen?

En jij? Sta jij open voor technologische innovaties? Ben jij geen volger maar een leider? Wil en durf jij je kennis te delen met je vakgenoten? En wil je anderen inspireren om te leren denken in kansen en niet in bedreigingen? Dan heeft de markt jou nodig. Maak het tot jouw zakelijke goede doel van 2018 om meer te delen met al je collega-marketeers. Deel je kennis en ervaringen via social media. Schrijf prikkelende whitepapers en sluit je aan bij een commissie zoals bijvoorbeeld IAB Taskforce Search. Want voor 2018 geldt meer dan ooit: sharing is caring!

---

Justus Wever is CMO van Athleteshop.com en voorzitter van de IAB Taskforce Search.

www.iab.nl/taskforces
@JPDWever

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie