[Column] Jacqueline Smit: Beware of your shadow
16-07-2020 10:59:44 | Hits: 2555 | columnist: Jacqueline Smit | Tags:

Het is tijd voor het omarmen van het oncomfortabele, het fluïde maken van modellen en het ontwikkelen van nieuw gedrag.

Het aansturen van teams is een kwestie van vertrouwen en het faciliteren van een omgeving waar talent wordt ingezet. En gek genoeg is dat hard werken. Veelal door de schaduw uit het verleden. Erfenissen uit een andere tijd met sleets leiderschap in het nu.

In digitale transformatie gaat het om het definiëren en executeren van een verbeterde waardepropositie. Een naar het nu gebracht marketingmechaniek met veranderend klantgedrag als focus. Dat veranderde klantgedrag is een constante. Het laat zich niet vangen in ROI-berekeningen of aandeelhouderswaarde. Veranderd klantgedrag luistert naar creativiteit, oplossend vermogen en menselijkheid. Het gaat naar de kern. Transparantie in deze context leunt zwaar op het vermogen om te luisteren. De bereidheid om aan te passen waar nodig. Voldoet de waardepropositie niet, dan verdwijnt het bestaansrecht met reorganisaties als gevolg. In het merendeel van de mediahuizen vol aan de orde, terwijl de aanleiding voor digitale transformatie al enige tijd helder is. In mijn ogen is het serieus nemen van de expertise in het veranderteam een must. Het voorkomen van oude wijn in nieuwe zakken. Lineaire content verpakt in digitale ‘out of place’ versies.

Het is tijd voor het omarmen van het oncomfortabele, het fluïde maken van modellen en het ontwikkelen van nieuw gedrag. Het aansturen van teams is een kwestie van vertrouwen en het faciliteren van een omgeving waar talent wordt ingezet. En gek genoeg is dat hard werken. Veelal door de schaduw uit het verleden. Erfenissen uit een andere tijd met sleets leiderschap in het nu.

#Watnu. Verschillende zienswijzen creëren een gevarieerd startpunt. De samenstelling van een transformatie team is geen vast gegeven, maar vormt zich naar het doel en de inhoud van de taak. Vergeet de digitale ervaringen die uit de tweede hand zijn opgedaan, via de zoon van achttien of het nichtje/neefje. Veel rationale voor toekomstig beleid wordt onderbouwd door ‘ik heb een zoon van 18 en…’. Het kan een ingang voor het denken zijn, maar het is zeker geen waarheid. N=1 gaat in dit geval nog steeds op en is niet representatief voor de diversiteit in ons land. Het geeft een mogelijke richting aan, maar geen volledig beeld van alle kleuren en smaken in Nederland.

Verzamel de juiste mensen om de transformatie te begeleiden: ervaringsdeskundigen, generalisten en specialisten, analisten. Mensen met een oog voor diversiteit, de benodigde interventies, gevoel bij de veranderbereidheid (change agents), executiekracht, strategische marketing en digitaal talent. Niet de (al eerder genoemde) klok en de klepel persoon. Discussieer alleen op hoofdpunten; er zijn immers experts gekozen die met elkaar alles (al) hebben doorlopen. Stel vragen. Pas het werkproces aan waar nodig, maar val daarbij niet in de hype-valkuil. Dient een nieuw proces een doel? Past het bij de cultuur? Past het bij de prioriteiten? Kunnen de mensen de verandering aan of is er training of een persoonlijk ontwikkelingsprogramma nodig? Hoe ziet het klantgedrag eruit? Wat is onze positie ten opzichte van concurrenten? Valt er te leren van andere industrieën of gelijksoortige bedrijven in het buitenland? Het zijn vragen die cruciaal zijn voordat een verandering wordt ingezet. Zoek gespecialiseerde bedrijven die kunnen helpen met het definiëren van klantvraag en klantgedrag, van nieuwe businessmodellen, behavioural-designinstrumenten of sociale mediastrategieën. 

Wat de vraag ook is, blijf het zien als een onderdeel in een groter geheel. Verandering is een middel, geen doel op zich. En dat geldt ook voor het instrument om tot digitale transformatie te komen. Vertrouw de teams. Geef ruimte en maak keuzes. Installeer een goed supervisiesysteem waarin rapportage alle belangrijke elementen benoemt en evalueert. Niet twijfelen; niet draaien en dralen, maar leer onderweg. Optimaliseer en begin weer opnieuw. Zie verandering als constante.

En last but not least: Het succes van de implementatie van verandering is voor een groot deel afhankelijk van de bestaande cultuur. Denk serieus na of er interventies nodig zijn om een voedzame bodem te realiseren waarin verandering kan gedijen. Een startpunt niet gedefinieerd door de schaduwen uit het verleden of achterhaalde schaduwen van een leiderschapsstijl.

--

Jacqueline Smit heeft diverse leiderschapsrollen bekleed in de technologie- en mediaindustrie bij onder meer Microsoft, TMG en Talpa. Tegenwoordig houdt zij zich bezig met strategische verandervraagstukken en de bijbehorende trainings- en coachingstrajecten voor leiderschapsteams in haar eigen bedrijf RockportInk.

Ze was een van de sprekers op het Cross Media Congres 2020:

Lees ook:

14-05-2020 | [Column] Jacqueline Smit: The one who sees it differently

Deze column verscheen in het Cross Media Jaarboek 2020, hét crossmediale online boek dat hoort bij de Cross Media Awards.

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie