Jeroen Verkroost: Google als klimaathater, influencers kweken, foutste privacy policy, mediabestedingen, de beste e-mail ooit
21-10-2019 10:55:00 | Hits: 1535 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Google made large contributions to climate change deniers

The Polluters Project is een samenwerking van journalisten, wetenschappers en NGO’s die opgericht is om door data, onderzoek en analyse aan het licht te brengen welke grote bedrijven bewust bijdragen aan ons klimaatprobleem. Meer dan twintig The Guardian-journalisten werkten ruim zes maanden mee aan dit project. Wat je zou verwachten, komt natuurlijk naar boven. Fossiele brandstofbedrijven die het tempo waarmee we olie en kolen uit de grond halen fel verdedigen en soms zelfs verhogen, ondanks de gevolgen voor klimaat en mensheid. Tja. Shareholder value. Maar wat je niet verwacht: “Despite its insistence that it supports political action on the climatecrisis” komt Google prominent voor op deze lijst. Wat blijkt? Google doneert structureel ‘substantiële’ bijdragen aan een aantal zeer beruchte organisaties in Washington die er alles aan doen om klimaat maatregelen juist te voorkomen. Mooie journalistiek. Link

3LAB: Mijn dochter de vlogger

Geweldige mini-docu van Doortje Smithuijsen en Joep van Osch. Zij volgen drie jonge YouTubers, van wie de ouders wel zeer betrokken zijn bij de carrière van hun dochters. Vlijmscherp. Zoals het een goede documentaire betaamt, wordt er zonder verder commentaar geregistreerd en getoond hoe de influencertjes en hun ouders omgaan met het maakproces, de sociale verplichtingen en met tegenslag. Dank aan lezer Willem-Albert voor de tip! Link

Discover the hidden secrets in privacy policies

Feit: we weten allemaal dat het zou moeten, maar niemand leest privacy policies. Te moeilijk en vooral te lang. Waar staan de tricky bits precies, waar ga je mee akkoord? Uiteindelijk weet je het niet. Oplossing: laat deze AI genaamd Guard het werk voor je doen :) “Guard reads privacy policies for you and uncovers their hidden, filthy secrets”. Zo zie je van veel bekende online diensten in één oogopslag waar de mogelijke pijnpunten zitten. Grappig is dat je via een testje zelf ook een kleine bijdrage kunt leveren aan de beoordelingen. Link

PwC Entertainment & Media Outlook

De PWC Outlook bevat een aantal interessante elementen voor wie in de mediabusiness werkt. Allereerst komen er vier trends langs die PWC relevant acht voor de toekomst. Ja, ietwat obligaat, maar toch lezenswaardig. Dan volgt er vrolijk nieuws; de consumentenbestedingen blijven stijgen, net zoals de mediabestedingen. OK, de niet-digitale bestedingen dalen met 1,7 procent, maar de digitale bestedingen stijgen met maar liefst 5,9 procent. En omdat digitaal inmiddels toch wel het leeuwendeel van de bestedingen is, hebben we stevige groei. Hoera! Wat wel een dingetje blijft; het overgrote deel van deze groei vloeit linea recta naar Amerika, naar de Facebooks, Amazons en Googles van deze wereld. Vandaar in de afsluiting aandacht voor een aantal lokale initiatieven om met deze partijen te kunnen concurreren. PWC zet het op een rijtje. Link

This is what happens when you reply to spam e-mail

We hebben allemaal wel eens een mail gehad van een Nigeriaanse prins, goudmagnaat of advocaat die graag zijn kapitaal met ons wil delen, in ruil voor wat hulp. Je twijfelt altijd even, voor je uiteindelijk toch maar besluit hem te deleten. James niet. James ging erop in. Hij vertelt in 10 minuten over zijn belevenissen met zijn Nigeriaanse zakenpartner, die uiteindelijk leiden tot de ontvangst van de beste e-mail ooit. Heel erg grappig verhaal. Overigens; ik denk dat dit toch wel eens van de minst nieuwswaardige dingen ooit is in deze nieuwsbrief, maar ik vond hem te leuk. Ook al is het een Ted Talk uit 2015, hij is niet voor niets bijna 44 miljoen keer bekeken… Link

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

 
Lees ook:

14-10-2019 | Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht07-10-2019 | Jeroen Verkroost: Zuckerberg behind the scenes? Wat zijn de populairste apps? Een million mile Tesla? Personaliseren, hoe dan?
29-09-2019 | Jeroen Verkroost: Hey, robot kopen? Objectieve journalistiek, kan dat? Alexa aan je vinger? Social Media Infographic?
22-09-2019 | Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?
16-09-2019 | Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?
08-09-2019 | Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle
27-06-2019 | [Column] Jeroen Verkroost: grote toekomst voor Talpa Nieuws

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie