[Column] Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?
16-09-2019 12:51:00 | Hits: 2635 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Uit onderzoek blijkt dat Instagram-influencers steeds minder effectief worden. De engagement rates dalen en er ontstaat een soort esthetische tegencultuur onder jongeren, die genoeg hebben van al die gefilterde, gefacetunede en bovenmatig kleurverzadigde influencers. Op het in opkomst zijnde sociale platform TikTok zien we een andere stijl ontstaan, niet alleen qua visuele weergave, maar ook wat betreft kleding, styling, kleuren en esthetiek. Generation Z heeft een andere kijk op de wereld. Weet jij al wat een E-Girl is?

Dan een briljant artikel (met voorleesoptie) dat leest als een spannende detective. Ook geeft het helder inzicht in wat er inmiddels allemaal uit je telefoongebruik en -gedrag afgeleid kan worden. Door de rechter sluitend genoeg gevonden als bewijs voor een veroordeling in dit geval.

Je herinnert je misschien uit een eerdere editie nog thispersondoesnotexist.com, de website die foto’s toont van personen die niet bestaan maar door AI gegenereerd zijn. Thisarticledoesnotexist is inderdaad een website die volledig automatisch hele nieuwsartikelen genereert, op basis van alleen een headline en een domeinnaam. De mensen, plaatsen en gebeurtenissen in elk artikel zijn grotendeels fake. Elke 30 minuten genereert de AI een nieuwe, volledig herschreven versie van het artikel, die de vorige versie volledig kan tegenspreken. Bizar genoeg zijn de artikelen nauwelijks van echt te onderscheiden. Check het zelf!

De Nederlandse (!) Fairphone 3 is een product om trots op te zijn. Doordat hij bestaat uit zeven modules die individueel en simpel geüpgraded of gerepareerd kunnen worden, gaat hij langer mee en hoef je niet meteen je hele telefoon te vervangen als er iets stuk gaat. Het is misschien niet de méést cutting edge telefoon op de markt, maar hij gaat ruim 5 jaar mee, in tegenstelling tot iPhones en andere Androids, die worden gedesigned om binnen drie jaar vervangen te worden. De lange levensduur bespaart CO2 en schaarse grondstoffen, maar dat is nog niet alles. De fabrieksarbeiders van Fairphone worden niet bestraft als ze te weinig produceren (zoals bij iPhone maker Foxconn dat al jaren de rechten schendt van zijn fabrieksarbeiders), maar wel extra beloond als ze overscoren. Verder zijn de tin en tungsten conflictvrij gewonnen, is het goud fairtrade ingekocht, en het gebruikte koper en plastic is gerecycled. Mooi!

OK, Apple fanboys gaan nu heus niet allemaal ineens een Fairphone halen, dat begrijp ik ook wel. Maar de ethisch verantwoorde supply chain die wordt opgezet kan ook door andere bedrijven benut worden, en een company Fairphone is kostenefficiënt en zou mooi passen binnen het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Idee voor jouw bedrijf?

Gerenommeerd onderzoek dat inzicht geeft in hoe consumenten omgaan met nieuws, het vertrouwen erin en hoe de betaalbereidheid zich ontwikkelt. Opvallend; AD scoort hoger dan de Volkskrant qua brand trust, tv-merken NOS en RTL zijn nummer 1 en 2. Televisie geeft merken kennelijk nog altijd autoriteit, al is internet inmiddels al 4 jaar geleden tv gepasseerd als belangrijkste bron van nieuws. Nu.nl zit RTL dus logischerwijs op de hielen op de derde plek, hoger dan alle krantenmerken. Er is sprake van subscription fatigue, slechts 11 procent betaalt voor online nieuws en bijna niemand heeft meer dan 1 abonnement. Trouwens, jongeren willen wel voor een abonnement betalen, maar dan wel op Netflix. Slechts 7 procent van hen is bereid voor nieuws te betalen. Succes met je paywall… Toffe pdf met nog veel meer data en onderzoek.

 

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier.

---

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager bij Verkroost.com.

www.verkroost.com

 

Lees ook:

08-09-2019 | [Column] Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle
27-06-2019 | [Column] Jeroen Verkroost: grote toekomst voor Talpa Nieuws
19-12-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Dé topmarketeer van 2018: mijn slijter
20-04-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Cross Media Congres 2017
26-02-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Kamergotchi, whiskyveiling, influencers… Algoritme is king!
26-01-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Het overschot aan advertentieruimte
16-12-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Gelekt: De nieuwe privacywetgeving die Europa aan Nederland zal opleggen
24-11-2016 | [Column] Jeroen Verkroost Hallo Commissariaat? Regels voor vlogreclame bestaan al twee jaar…
02-11-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Klachten over online advertenties

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie