[Column] Jerome Kuijken: Stop de verleiding. Leve Teun van de Keuken!
29-01-2019 09:53:00 | Hits: 3661 | columnist: Jerome Kuijken | Tags:

De mening van anderen over marketing en reclame vind ik mateloos interessant. Net als met voetbal: iedereen denkt er verstand van te hebben.

Vrienden die op verjaardagen hun visie geven op een nieuwe tv-commercial kan ik nog wel handlen. Maar er is een groep die mij altijd op de kast jaagt: journalisten die in het wilde weg over marketing of reclame schrijven.

Deze groep gaat er vaak van uit dat marketingmensen (reclamemensen, pr-mensen, communicatiemensen, enzovoort) er op uit zijn om onwaarheden te verkondigen, keihard te liegen, te misleiden of op zijn minst verwarring te zaaien. Altijd ten koste van nietsvermoedende consumenten die zich als makke lammetjes naar de slachtbank begeven.

In het gunstigste geval is hun mening over marketing dat het slecht is omdat het mensen verleidt. Stel je voor dat je een keer iets ander doet in je leven dan je had gepland! Deze angst voor verleiding fascineert mij ook mateloos. Er is zelfs een term voor: malaxofobie. 

Het verbaast je dan ook vast niet dat ik gefascineerd ben door de columns van Teun van de Keuken. Ze vormen het hoogtepunt van mijn Volkskrant-abonnement. Het mooiste vind ik het als hij in zijn column beschrijft wat hij allemaal in de supermarkt meemaakt. Want ‘je kunt er niet omheen om naar de super te gaan’, zegt van de Keuken. Waar haal je anders wc-papier vandaan? Als hij begint over een pak koekjes met het woord ambachtelijk erop dan weet ik: dat wordt weer genieten. 

Eind vorig jaar, iets voor de feestdagen, kon ik mijn geluk niet op. Tot mijn grote vreugde schreef van de Keuken een handboek voor supermarktbezoek (om wc-papier te halen): De Supermarktsurvivalgids. Daarin stelt hij: “Vertrouw niet klakkeloos op de teksten voorop de verpakking: gezond, nieuw, natuurlijk en volgens grootmoeders recept. Die teksten zijn reclame, die willen jou verleiden. Negeer ze.” Het is toch geweldig dat we dankzij van de Keuken niet meer bang hoeven te zijn dat we in deze verleidelijke trucs van reclamemensen trappen. Stop de verleiding. Leve Teun van de Keuken! 

Maar hij kan er zelf ook wat van. Je zou het bijna vergeten, maar van de Keuken stond aan de wieg van een van de succesvolste merklanceringen ooit. Hij maakte met zijn toenmalige merk Tony’s Chocolonely (Tony is een verbastering van Teun) een statement door gebruik te maken van slaafvrije cacao voor hun repen. Met als doel iets tegen de erbarmelijke arbeidsomstandigheden te doen die gangbaar zijn bij cacaoproductie. En te concurreren met grote merken die hiervan profiteren.

Een modelcase en een fantastisch voorbeeld van hoe je je als merk moet gedragen in 2019. Tony’s Chocolonely is marktleider in het Nederlandse chocoladeschap. Je kunt Tony’s purpose marketing avant la lettre noemen. Van de Keuken is een visionair, marketingheld en verleider pur sang. Zijn angsten neem ik op de koop toe. Sterker nog: ik kijk nu al uit naar zijn volgende column.

Jerome Kuijken is Managing Director van De Speld & Partners, het brandedcontentbureau van De Speld.

www.despeld-partners.nl
@jeromekuijken

 

Lees ook: 

24-12-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Aaaii Love Branded Content
20-08-2018 | [Column] Jerome Kuijken: De achterkant van het bereik
20-06-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Zijn The Best Social Awards de nieuwe Oscars?
17-04-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Is branded content reclame en is reclame branded content?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie