[Column] Joris van Lierop: De geur van schoenpoets in de ochtend
08-05-2020 10:53:00 | Hits: 1867 | columnist: Joris van Lierop | Tags:

We zijn inmiddels twee maanden in intelligente lockdown. Het stof van de disruptie dwarrelt neer. Wat het nieuwe normaal heette te zijn, begint vreemd genoeg behoorlijk as usual aan te voelen.

Alleen de gedachte aan het schudden van een hand voelt al misdadig. Dit wordt bedoeld met een internaliseringsproces, externe regels worden je zo eigen dat je je slecht voelt over het breken ervan. Het nieuwe normaal is daarmee ook een nieuwe moraal, en dat in een week of acht.

Met het afschudden van de hondstrouwe oude gewoontes doen ook nieuwe gewoontes hun intrede. Overleg per video is het sociaal protocol geworden. Er ontstaan etiquettes en een nieuw soort eenzaamheid als je de enige bent die tijdig inlogt in de Teams-vergadering en je minutenlang naar jezelf in een digitale spiegel zit te staren. Het is wonderbaarlijk om te ervaren hoe een hele samenleving in staat blijkt te zijn zichzelf opnieuw uit te vinden en nog voorzichtig wiebelend op de nieuwe balans vooruit probeert te kijken.

Waar de eerste videomeetings nogal eens in het teken stonden van duiding van rommelige hobbykamers of omstandig uitleggen waar de mute-knop zit, wordt inmiddels redelijk als vanouds weer zaken gedaan, weliswaar gehuld in joggingbroek maar met spreadsheet en salespresentatie op schoot. Ontmoetingen tussen mensen met woest piekend haar, binnenstormende kinderen en haperende wifi’s vergaderend over de bekende thema’s als planning, backlog en budget.

Je kunt zeggen dat in deze setting we naar een eerlijker en meer transparante manier van zakendoen zijn gekomen. De hele ceremonie van marmeren entree, stijf gestreken overhemd en het verplichte kopje koffie wordt ingeruild voor een no nonsense-gesprek tussen mensen die hun operettekostuums in de kleedkamer hebben laten hangen en die zo efficiënt mogelijk tot zaken willen komen.

Het haalt de hiërarchie van het pak en boardroom weg. Opeens zitten we allemaal aan de keukentafel. Die gelijkheid in haar knulligheid is een kracht. Ik verwacht dat veel besluiten die nu worden genomen verstandiger zijn dan in de tijd dat besluitname nog in een entourage van bijzaken plaatsvond. En hoewel de economie nog merkbaar kraakt in vele voegen, hele sectoren moeten bijkomen van iets wat moet voelen als een stomp in de maag, is deze nieuwe omgang de motor die, nu nog zacht brommend, ons in een nieuwe versnelling gaat brengen. Afstand heeft toekomst, ook lang nadat het virus is bestreden.

Ondanks onze vaardigheid om afstand onder controle te krijgen en ons groeiend gemak met zakendoen in joggingbroek merk ik bij mezelf ook een sterk, inmiddels nostalgisch aanvoelend, verlangen naar buiten.

Vorige week was ik door Nederlands Medianetwerk uitgenodigd als spreker op het Cross Media Congres om The Content Exchange te presenteren. Naast blijdschap en lichte nervositeit dat ik als startend ondernemer me kon presenteren op dit mooie podium keek ik enorm uit naar mensen. En naar het ritueel van het strijken van het overhemd en het in de ochtend poetsen van vergeten en inmiddels verkreukelde schoenen. Iets wat jarenlang een saaie gewoonte was, maar wie let op je gepoetste schoenen in de Teams-meeting?

Nadat ik mijn uiterste best heb gedaan The Content Exchange uit te leggen aan een volle zaal (met poppen, het event werd live gestreamd) was er de pauze. Een mogelijkheid om de andere sprekers te ontmoeten. In de journalistiek is er het begrip serendipiteit, het staat voor de niet-gezochte vondst, dat verrassende artikel dat je leest als je het tijdschrift openslaat of de nieuwsapp doorscrolt. Dat je verbanden legt waar je vooraf niet op kon rekenen, het zegenende werk van het toeval. Zet een groep media lovers bij elkaar en er ontstaat, gesprek, dynamiek, delen van ervaring, kritische vragen, enthousiaste vertellingen, met andere woorden: energie. Ook langs elkaar heen schuifelend op 1,5 meter ervaar je meer warmte dan via de mooiste videoverbinding.

De afstand krijgen we onder controle, en ik verwacht hier ook voor de toekomst veel van op het gebied van nuchterheid en efficiency. Maar afstand alleen zal niet gaan. Het zal een nuttige aanvulling blijken te zijn op de nabijheid, waar het gelukkig toeval en de hartslag heersen. Hecht je niet teveel aan de joggingbroek en hamster vast wat blikken schoenpoets, de nabijheid komt er weer aan.

--

Joris van Lierop studeerde filosofie in Amsterdam en werkte als uitgever voor titels als NU.nl, FD.nl en RTLnieuws. Is sinds januari 2020 gestart met een eigen onderneming, The Content Exchange, een digitale marktplaats voor content. Hij schrijft over het starten van een mediabedrijf in tijden van crisis en verandering. 

Joris sprak op Cross Media Congres 2020.

Lees ook:

16-04-2020 | [Column] Joris van Lierop: De comfortzone
30-03-2020 | Joris van Lierop: The Content Exchange

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie