[Column] Joris van Lierop: Go live in lockdown
13-11-2020 08:00:00 | Hits: 1126 | columnist: Joris van Lierop | Tags:

Een maand geleden ging The Content Exchange (TCE) dan eindelijk live. En hoewel ik al behoorlijk wat dingen live heb gezet, blijft het ritueel hetzelfde. Het nerveuze gedoe over het persbericht, de twijfel komt er iemand (mijn vrees voor het slecht bezochte verjaardagsfeestje waar je maar uit het raam blijft kijken mompelend .. ze komen vast zo..) en de latente angst of de boel wel overeind blijft staan.

Gedurende de hele dag kwamen felicitaties en minstens zo belangrijk, registraties binnenlopen. De visite was gearriveerd, en het platform werd druk bezocht, beklikt en beknuffeld. We gingen vet over target en na de godganse dag mijn statistieken refreshen (is niet nodig, ik weet het..) en blij eikelig slackend naar iedereen, heb je zin in die bitterballen, de kaasvingers in pittig zoetzure saus, het biertje, en vooruit, die te lange toespraak vol warme clichés.

De stakeholder die aan kwam lopen voor dit memorabele moment was hond Dees. Zij is altijd in de mood voor een kaasvinger en bitterbal. Maar zeker niet geïnteresseerd in lange toespraken over glorieuze successen. Haar bescheiden vraag was of ik met haar achter de bal wilde aanhollen.

Het werken vanuit lockdown heeft die vreemde mix tussen laptop en het dagelijkse leven. Twee dingen die in elkaar overvloeien. Dat kan vervelend zijn. Het werk dat altijd aanstaat, het uren videobellen wat na een tijdje aanvoelt alsof je brein in de frituur heeft gesudderd, de afwezigheid van lichaamstaal (en geur..) van  je gesprekspartners, waardoor het soms maar raden is wat ze nou echt bedoelen.

Toch overheerst bij mij het gevoel dat het fantastisch is dat je een complex ding als TCE kunt ontwikkelen met mensen die je nauwelijks echt ziet, soms nauwelijks kent. Aan puur de bouw van TCE zelf hebben minstens 25 personen een bijdrage geleverd. Daarnaast plaatsen 20 uitgevers titels op TCE, zijn er redacties die testen en gebruiken, zijn er vele freelancers die zich inmiddels hebben aangemeld en zijn we ook bezig met het doorzetten van onze internationale ambities, waardoor we nu aan TCE inmiddels ook een Brit, een Duitser, een Kroaat en een Amerikaan hebben verbonden.

Daaromheen zijn er nog tal van samenwerkingen, zoals de immer energieke gesprekken binnen het SvdJ-programma waaraan we deelnemen en een samenwerking met Tilburg University. Al met al is TCE niet een product maar een netwerk aan lijnen die gespannen staan tussen meer dan honderd huis-en zolderkamers waar laptops staan te zoomen en de thuisprinter zijn inkt vermorst.

Internet maakt zijn belofte waar. De empowerment die het aan een individu geeft om zelf coalities aan te gaan, netwerken te vormen en door zaken als tijd, taal en locatie onbeduidend te maken. Alsof we een tijdlang een race-auto hebben gehad die we hebben laten rondtuffen in een bebouwde kom en die nu op het circuit terecht is gekomen. Lang zijn de structuren die we nu eenmaal hadden om te werken leidend geweest voor hoe we internet daarin hebben gepast. Nu door wereldwijde lockdowns die oude structuur wegvalt, komt de volle potentie in praktijk.

Met TCE hebben we een mooi begin gemaakt en willen nu ook door. Als tijd en plek er niet meer toe doen, dan is er geen enkele reden om halt te houden bij het Drielandenpunt. De grenzen van land en taal zoals die in de Bosatlas staan aangegeven, zijn niet meer de grenzen die bepalend zijn voor je markt en netwerk. De kern van TCE is het verbinden van makers en uitgevers. We zien een grenzeloze potentie waarbij een redactie relevant kan zijn voor een wereldwijde doelgroep en een uitgever kan putten uit een wereldwijde redactie. Wil je hieraan meedoen? Meld je aan op TCE.

Met het delen van deze ambities wil ik mijn columns over TCE bij het Nederlands Media Netwerk beëindigen. Ik ben begonnen met schrijven toen lockdown nog een nieuw fenomeen was en TCE als idee nog maar nauwelijks aan de status van een slechte PowerPoint was ontsnapt. Ik vond het leuk om te delen hoe wij ons in die tijd hebben staande gehouden, ons hebben ingezet om toch die eerste stappen te kunnen zetten. We zijn daar niet uniek in, iedereen heeft zich het afgelopen jaar opnieuw moeten uitvinden. Maar op een gegeven moment is het klaar met het onwennige, het nieuwe, het aftasten en zoeken, en is het tijd om de haven te verlaten en met nieuwe zeilen de toekomst tegemoet te gaan.

--

Joris van Lierop studeerde filosofie in Amsterdam en werkte als uitgever voor titels als NU.nl, FD.nl en RTLnieuws. Is sinds januari 2020 gestart met een eigen onderneming, The Content Exchange, een digitale marktplaats voor content. 

Joris sprak op Cross Media Congres 2020.

Lees ook:

08-09-2020 [Column] Joris van Lierop: Het blijft toch je kind, of niet dan?
08-05-2020 | [Column] Joris van Lierop: De geur van schoenpoets in de ochtend
16-04-2020 | [Column] Joris van Lierop: De comfortzone
30-03-2020 | Joris van Lierop: The Content Exchange

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie