[Column] Lodewijk van der Peet: Lost in transformation
13-01-2016 07:11:00 | Hits: 4325 | columnist: Lodewijk van der Peet | Tags:

Stel, je werkt bij de allergrootste drogisterij van Nederland. En de grootste concurrent stuurt een headhunter op af. Ze willen je hebben. Jij eist bewegingsruimte van je nieuwe bazen en die krijg je natuurlijk. Inclusief meesterlijk salaris.
 
Het eerste dat je doet is kopiëren, want je hebt ergens gelezen: ‘If you do what you did, you get what you got’. De winkels zijn nauwelijks nog te onderscheiden van je vorige werkgever. Maar hé, de kassa rinkelt!

Toch knaagt het. Je bent niet trots. Consultants en vrienden die je hier deelgenoot van maakt, zeggen allemaal hetzelfde: dat is nou retail jongen. En je baas is tevreden. Maar het blijft knagen. Het moet anders kunnen. Opeens heb je het, het logo moet anders. Tuurlijk, dat kost gegarandeerd een belachelijke hoeveelheid geld. En er is geen enkele garantie dat het ook maar één euro extra omzet oplevert (maar het knagen is gestopt).
 
Van je bazen heb je blijkbaar genoeg ruimte gekregen om je geniale inval door te drukken. Inclusief het bijbehorende budget. Het is immers een krankzinnig ingewikkelde en grote operatie; de kassabonnetjes, de televisiecommercials, de duizenden huismerkverpakkingen van producten, al die lichtbakken, de bewegwijzering is het winkelcentrum, de tasjes, allemachtig…
 
Van de honderden winkels zijn er nu een paar omgetoverd. In dit tempo ben je nog 8 jaar bezig. Al die tijd ben je een drogisterij in verwarring, een bipolair merk met een logo waar niks mis mee was. En een nieuw logo dat iedereen zich nog kan herinneren van heel vroeger.
 
We weten inmiddels dat je als retailer keihard wordt afgerekend door het publiek. Nu kan jouw werkgever wel een stootje hebben. Toch verwacht ik dat jij binnenkort op je LinkedIn-pagina moet aangeven dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging.

Lodewijk van der Peet is Managing Director bij BeyenMeyer.

Lees van Lodewijk ook:

30-12-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: Dikke tieten
01-12-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: Astrid en Sjuul, doe het niet!
06-11-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: Ik heb niets meer te vertellen
26-10-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: Idioter kunnen we het niet maken
14-10-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: Kuttekoppen
08-10-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: De jokkebrokken van Volkswagen (en al die anderen)
29-09-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: Karretje in de poep
14-09-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: Pissen in je eigen broek
04-09-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: De Telegraaf gaat dood | Deel 2 - De moordenaars lopen nog vrij rond

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie