[Column] Maartje Blijleven: De waarde van communities
18-03-2019 11:05:40 | Hits: 1664 | columnist: Maartje Blijleven | Tags:

Met de komst van social media, smartphones en innovatieve technologieën als robotisering, internet of things, mixed reality en big data, zijn mensen zich anders gaan gedragen. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat de participatiesamenleving - die steeds verder digitaliseert - veel vraagt van de zelfredzaamheid van mensen. Digitalisering zorgt voor veel transparantie, en daarmee ook voor een explosie van informatie. Hoe ga je om met deze informatie-overload? Hoe geef je daar structuur aan?
 
In een snel veranderende en onzekere wereld verlangen steeds meer mensen naar houvast, gezamenlijkheid en betekenis. De maatschappij verhardt, onder andere door economische onzekerheid en groeiende internationale instabiliteit. Tegelijkertijd zie je steeds meer mensen die op zoek zijn naar zingeving, naar een purpose, die iets bij willen dragen aan de wereld. Een grotere aandacht voor Internationale Vrouwen Dag en de klimaatmars zijn daar voorbeelden van.

Communities spelen op deze trends in. De rol die vroeger door de kerk werd vervuld, verschuift steeds meer naar (niche) communities. In een tijd van informatie-overload gaan mensen terug naar wat ze kennen, waar ze zich veilig bij voelen: hun gemeenschap, hun community. In een community staan gezamenlijkheid en collectieve ervaringen centraal. Je deelt er met gelijkgestemden informatie en ervaringen over een onderwerp waar je gepasioneerd over bent. Daarnaast kun je de community ook inzetten om je zakelijke doelen te bereiken. Dat kun je zelf, zonder dat je daar je werkgever, de overheid of andere instanties nodig hebt. Zelfredzaam, maar ook samen.

Communities spelen niet alleen op trends in, ze zijn zelf ook een trend. Mark Zuckerberg heeft de missie van gigant Facebook aangepast en richt zich de komende 10 jaar vooral op communities. Ondanks dat er volgens het laatste NewCom socialmediatrendonderzoek 600.000 mensen van Facebook af zijn gegaan zijn, er nog steeds 10,1 miljoen Nederlanders die wel op Facebook zitten. Heel relevant dus. We gaan van "To give people the power to share and make the world more open and connected" naar “With that foundation, our next focus will be developing the social infrastructure for community.”

Het is niet voor niets dat zo’n gigant als Facebook een shift naar communities maakt: daar ligt namelijk de toekomst. In deze individualistische samenleving willen mensen graag ergens bijhoren. Met zoveel prikkels en fake news, hebben mensen behoefte om met andere mensen te verbinden die dezelfde passie hebben, en die ze kunnen vertrouwen. Als ambitieuze professional kun je je doelen goed bereiken als je weet hoe je je community op de juiste manier inzet. Maar wat is een community eigenlijk?

Een community is een groep mensen met een gemeenschappelijke passie, zorg of doel, die regelmatig (online) samenkomt om hierover met gelijkgestemden te praten en informatie te delen. Een groep met actieve leden die vooral digitaal actief is, maar ook in de echte wereld samen kan komen. Een succesvolle community heeft actieve leden die – afhankelijk van hoe groot hun passie voor het onderwerp is – dagelijks, wekelijks of maandelijks actief zijn in de community en daarmee een bepaald doel nastreven. Het gaat niet meer om zoveel mogelijk leden en fans hebben, maar om hoe actief de leden zijn. Daar zit de waarde. Door te luisteren naar je actieve leden weet je precies wat er speelt en kun je daar vervolgens weer op inspelen. Less is more.

Wat zijn mogelijke manieren om een community in te zetten?

Als bedrijf kun je een community bouwen rondom je merk, product of dienst (meer fans, klanten en omzet) als non-profit rondom een bepaald goed doel (samen sta je sterker en samen kun je meer bereiken), als hobbyist rondom je passie (met anderen praten over je favoriete bezigheid en tips en tricks uitwisselen), als influencer rondom jezelf (een community van fans om je heen verzamelen), en als ondernemer kun je je voordeel doen met een community omdat je je ideale klant beter leert kennen en daardoor prospects omzet in echte klanten en fans.

Niet alleen de wereld is enorm veranderd sinds de digitalisering, maar ook de mensen zijn enorm veranderd. De nieuwste technologie maakt het mogelijk om vanaf elke plek ter wereld te werken. Steeds meer mensen voelen zich wereldburger, digital nomads. Het gedrag van consumenten verandert mee. Hun gedrag, wensen en behoeften veranderen. Er is steeds meer diversiteit, wat zorgt voor innovatie, veel verschillende inzichten en creativiteit, voor betere bedrijfsresultaten. De norm verandert. We kunnen er daarom niet meer blind vanuit gaan dat onze doelgroep hetzelfde denkt, voelt en doet als onszelf. Daarom is het essentieel om goed te luisteren naar de mensen om je heen. Je klanten, je fans, je netwerk. Wat is hun probleem? Waar hebben zij behoefte aan? Ga oprecht het gesprek aan, of doe onderzoek in je online community. Echte verbindingen en het gesprek aangaan zijn niet alleen leuk, maar ook noodzakelijk. Als merk en professional, hebben we communities nodig om goede, relevante beslissingen te kunnen nemen.
Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt namelijk dat we elkaar meer vertrouwen (62%) dan politiek (41%) of media (32%). Het nieuws dat we van elkaar horen, is veel invloedrijker dan wanneer we het ergens anders horen. Laat dat even bezinken... slechts 32 procent van de consumenten gelooft de media, terwijl 62 procent van ons elkaar meer vertrouwt.

Dit klinkt als heel slecht nieuws voor de media, politiek en bedrijven. En als we niets met die informatie doen, is dat inderdaad ook slecht nieuws. Maar juist op basis hiervan is het veilig om te concluderen dat communities twee keer zoveel kans hebben om ons te overtuigen om iets te kopen of ons op een bepaalde manier te gedragen, dan de media tegenwoordig kunnen. Voor jou ligt daar dus een kans, maar ook een zakelijke noodzaak om dat probleem op te lossen! Je kunt je community (uit)bouwen en echt de verbinding met je (potentiele) klanten en netwerk aangaan.

Als marketingcommunicatie- en mediaprofessional kun je communities op 3 manieren inzetten:

1. Als persoon, om persoonlijk relevant te zijn.
2. Als professional, om als professional relevant te zijn door te weten wat er speelt binnen je doelgroep (of die van je klanten).
3. Als bureau of merk kun je communities inzetten om een win-winsituatie te creëren. Een community is geweldig voor de leden, ideaal om informatie te delen en het helpt merken met het creëren van vertrouwen en verbinding met hun meest waardevolle doelgroep.

Het is nú de ideale tijd om communities in te zetten om onze doelen te bereiken, klanten te behouden en een essentieel onderdeel van ons groeiplan. Een community geeft verdieping en bovenal: het is leuk om te connecten met mensen met dezelfde passie als jij. Om mijn favoriete quote van Oprah Winfrey nog maar eens aan te halen: “Passion is energy, feel the power that comes from focussing on what excites you.” Veel plezier met jouw community!

---

Maartje Blijleven is digital marketingcommunicatie-expert, oprichter van We love communities en mede-oprichter van IncludeNow. en WomenTalkTech

@maartjeblij

 

Lees ook:

06-02-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Facebook 15 jaar. Een terugblik
18-01-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Deze socialmediatrends zijn hot & happening in 2019

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie