[Column] Maartje Blijleven: Facebook 15 jaar. Een terugblik
06-02-2019 11:08:00 | Hits: 2248 | columnist: Maartje Blijleven | Tags:

Facebook is alweer 15 jaar oud. En het waren rumoerige jaren. Het begon allemaal toen de jonge Mark Zuckerberg in 2004 besloot dat Harvard een smoelenboek nodig had. Wat hij toen nog niet wist is, dat het platform 31 december 2018 maar liefst 2,32 miljard maandelijkse actieve gebruikers zou hebben, waarvan 10 miljoen Nederlanders.

Het is Facebook's missie om mensen de kracht te geven om communities te bouwen en de wereld dichter bij elkaar te brengen. Mensen gebruiken Facebook om verbonden te blijven met vrienden en familie, om te ontdekken wat er in de wereld aan de hand is en om te delen en uit te drukken wat belangrijk voor hen is. Zelf ben ik co-founder van twee Facebook-communities (Include Now., en WomenTalkTech) en ik weet uit ervaring hoe krachtig die groepen zijn. Het is niet voor niks dat een gigant als Facebook zijn missie heeft aangepast naar een focus op de communities. Als digital community-expert zie ik dat niche communities een trend zijn en ik verwacht dat die trend de komende jaren doorzet en er nog meer aandacht gaat naar het faciliteren en uitbouwen van die groepen, de communities.

Maar Facebook heeft ook een keerzijde. Er is veel negativeit rondom Facebook ontstaan. Vooral door privacy- en dataschandalen. Ook de massale verspreiding van nepnieuws is een probleem waar Facebook mee te kampen heeft. Het afgelopen jaar schroefde Facebook het team dat werkt aan security op tot nu 30.000 mensen. Dat is drie keer zoveel als in 2017. Samen met de inzet van kunstmatige intelligentie hoopt het platform zo beter nepnieuws en hatespeech te kunnen bestrijden. Dat doet ze niet alleen, ook Google, Twitter en Mozilla werken daar hard aan. Inmiddels wordt 88,9 procent van alle haatdragende berichten binnen 24 uur van sociale netwerken verwijderd. Een flinke verbetering ten opzichte van vorig jaar, maar we zijn er nog niet.

Facebook beseft zich dat dit een continue proces is, om kwaadwillenden steeds een stapje voor te blijven. Ook zijn ze samenwerkingen aangegaan om kwaadwillenden tegen te werken, nepaccounts te bestrijden en om nepnieuws tegen te gaan. Ze zijn nu transparanter rondom advertenties en tekenden in 2018 samen met Google, Twitter en Mozilla een overeenkomst met de Europese Unie. Al wil de Europese Unie dat de tech giganten daar nog een stapje bovenop doen.

Ondanks kwam uit het Nederlands socialmediaonderzoek van Newcom nog dat meer dan zeshonderdduizend Nederlanders van Facebook afgingen, nieuws waar Facebook zich overigens niet in herkent. Het aantal Nederlandse Facebook leden schommelt rond de 10 miljoen. Maar financieel gaat het meer dan goed met Facebook. De winst is in 2018 met maar liefst 39 procent gestegen naar 22,1 miljard dollar (ongeveer 19,3 miljard euro).

Ontkomen we anno 2019 nog aan Facebook?

Persoonlijk denk ik dat die kans klein is. Je kunt elkaar natuurlijk fysiek zien en sms'en. Lang leve de lazerfocus door de Nokia 3310! Maar Facebook heeft een omgeving gecreëerd waar je je lastig aan kunt onttrekken. De Facebookgroep bestaat natuurlijk niet alleen uit Facebook, maar is ook eigenaar van het populaire WhatsApp en Instagram. Inmiddels maakt 94 procent van de Nederlanders van vijftien jaar of ouder met internettoegang gebruik van een Facebook-dienst, bleek in januari 2019 uit het socialmediatrendonderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Newcom. WhatsApp is het meest populair met 11,9 miljoen Nederlandse gebruikers.

Hoe ziet de toekomst van Facebook eruit?

Persoonlijk verwacht ik dat de firma Facebook in 2019 in Nederland stabiel blijft of zelfs groeit. Onder andere door de extreme groei van Instagram, de populairiteit van WhatsApp maar ook door het platform Facebook zelf, die op tijd de juiste richting naar online communities is ingeslagen. In januari 2019 maakte Facebook bovendien bekend de intentie te hebben om de infrastructuur van de chatdiensten van Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp te integreren, om de concurrentie met andere chatdiensten beter aan te kunnen. Ik ben heel benieuwd wat de ontwikkelingen zijn en volg ze op de voet.

Visueler ingesteld? Dan is deze inforgraphic van 15 jaar Facebook een aanrader. Leuk om te zien wat een ontwikkeling het bedrijf heeft doorgemaakt. Hoe lang het platform zelf al bestaat, maar ook hoe kort geleden de andere emoticons onder berichten pas zijn ingevoerd.


Kijk je liever naar onlinevideo’s? Het tv-programma 6inside maakte een leuke compilatie van Facebook de afgelopen 15 jaar in de uitzending van maandag 4 februari 2019, die kun je hier terugkijken (vanaf minuut 26).

---

Maartje Blijleven is digital marketingcommunicatie-expert, oprichter van We love communities en mede-oprichter van IncludeNow. en WomenTalkTech

@maartjeblij

 

Lees ook:

18-01-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Deze socialmediatrends zijn hot & happening in 2019

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie