[Column] Machiel Verkuyl: Cultureel erfgoed. Top 2000 of Famke Louise?
09-01-2018 14:19:59 | Hits: 4961 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Wat laat je achter? Het is vast een vraag waar je weleens mee gespeeld hebt. Misschien is het, net als bij mij, nog niet helemaal duidelijk. Dat is niet gek, want hoe leuk je je baan ook vindt, ongeveer 70 procent van de mensen met een baan is er “een beetje ingerold”. Dus de kans dat jij in een vlaag van inspiratie de zin van jouw leven hebt uitgedokterd en daar vervolgens naar bent gaan handelen, is waarschijnlijk minder groot dan menig coachingmaandblad je doet geloven. 

Ik zette op 2 januari op het werk de Top 2000 aan. Nee, niet gelijk de top 10, maar juist lekker dat middenstuk met die obscure maar o-zo-lekkere songs die je net even te lang niet gehoord hebt. Waar je – zodra je het eerste akkoord hoort – ergens 5 werkplekken verderop een blij kreetje van herkenning hoort opspelen. Ik raakte erover in gesprek met een collega die ridderlijk toegaf: “Ik heb mijn kinderen dit jaar opgevoed in de Top 2000.” Niet veel later kreeg de collega bijval van een andere collega. Het is een ding: je kinderen bijspijkeren in goede muziek tijdens de feestdagen.

Het is een ding: je kinderen bijspijkeren in goede muziek tijdens de feestdagen

Dat is dus hoe dat werkt, dat is ook een vorm van achterlaten. Het voelt dan misschien niet groot - alsof je een standbeeld krijgt, of iemand een straatnaam naar je vernoemt -, het is misschien wél net zo belangrijk. En het is ontzettend leuk om te doen, met elkaar kletsen over iets dat de ander nét heeft ontdekt.

Andersom werkt dat trouwens ook. Zelf kwam ik daar nog niet zo lang geleden achter. Ik kreeg het werk van Famke Louise om m’n oren. Of Famkelouise, of hoe je haar ook noemt. Ik had een 13-jarige nodig om te ontcijferen waar ik precies getuige van was geworden. Blijkt dat deze mevrouw lekker op d’r monnie is en dat is weliswaar selfish, maar toch ook okee. Ze is zo op d’r monnie omdat ze graag een Bentley wil en daarmee zou ze het allerliefste naar de Fashion Week willen. Geen gekke ambities voor een 21-jarige vlogster. Een beller is misschien wel sneller: Danie Bles is als nieuwe eigenaar van de Fashion Week prima bereikbaar, daar had Famke geen clip voor nodig.

Ik kreeg het werk van Famke Louise om m’n oren. Of Famkelouise, of hoe je haar ook noemt

Je kunt van deze dame zeggen wat je wilt, ik heb Google Trends er even op nageslagen en haar populariteit in de zoekmachine vertoont Bitcoin-explosiviteit: ze piekt in Nederland op momenten zelfs boven het zoekvolume van Ed Sheeran. En die man kan zingen, zelfs zonder autotune. Soit, het sentiment is niet positief. Feit blijft: 15 november kende niemand haar, nu is ze niet weg te meppen uit m’n alerts. Daarmee is Tele2 spekkoper door haar te strikken voor een campagne tegen #haters.

Als mediamens ben ik gefascineerd door de snelle toename in populariteit van Famke. En als 40-jarig mens vraag ik me af wat ze gaat achterlaten voor toekomstige generaties. Misschien leggen huidige 13-jarigen over 20 jaar wel uit hoe zij zo snel zo kon groeien.

---

Machiel Verkuyl is Strategy Director bij Initiative.

@machiel

 

Lees ook:

18-10-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: KLM, Energiedirect.nl, Olvarit
01-08-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Even lekker disrupten
26-07-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Volvo, Interpolis, Ford
03-05-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: sluikreclame met Vriendenloterij, Madame Tussauds, Haven van Rotterdam
20-03-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Elke dag rokjesdag
08-01-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Cultuur maken is het nieuwe reclamemaken
17-11-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Huawei, Volkswagen, Visit Japan
22-09-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Heineken, Mentos, Galaxy Note7
21-07-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bever, Johnsonville, Samsung
14-06-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Royal Club, Tabac, Fietsenwinkel.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie