[Column] Machiel Verkuyl: Afhaken
14-01-2019 10:47:00 | Hits: 2874 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Zo. Boom eruit, versiering terug in de doos, champagneglazen afgespoeld en de blik weer vooruit. Heerlijk! Dagen worden langer, tijd voor lijstjes, nieuwe energie en toepassen wat we in 2018 geleerd hebben. Turend over mijn laptop probeer ik te verzinnen wat voor media hét onderwerp van 2019 gaat zijn. U hoort of ziet de onderwerpen vast elke dag voorbijkomen, is het circulaire economie? Is het Purpose? China? De prijsstijgingen die we verwachten? Consolidatieslagen bij mediabedrijven?

Ik zoek het wat dichter bij huis.

Een woord spookt al een paar weken door mijn hoofd om 2018 samen te vatten: afhaken. Het bereik van media zoals TV loopt voorspelbaar gestaag terug. Ik lees dat nu ook het bereik van LinkedIn in Nederland op z’n retour is. Gele hesjes, met afhakers, ook al is dat in Nederland beperkt. Publieke debatten over onderwerpen die maar voor hele kleine groepen mensen relevant zouden moeten zijn, uitvergroot tot Bijbelse proporties. Recensies van tweets die 140 karakters kunnen opblazen tot een twee-pagina spread. De aanhoudende aanwezigheid van fake news, de bezettingsgraad van media in het algemeen; er zijn per uur nog nooit zoveel commercials op TV geweest.

En wij? We zijn met z’n allen massaal aan het afhaken. Niet van een kanaal maar van alles wat onze aandacht vraagt. We bouwen allemaal een anti-aanplak-laag op. Het scenario lijkt sterk op de fabel over het jongetje dat ‘wolf!’ riep, door Aesop. Murw door alle keren dat het jongetje onterecht riep om aandacht, was de keer dat de wolf er écht was, bij de mensen in het dorp alle aandacht verdwenen. Er zijn stemmen die zeggen dat fake news daar zelfs voor ontworpen was overigens. Als er iets fundamenteel stuk is aan onze mediacultuur is het ’t vertrouwen. We laten ons dus een beetje gek maken.

Als afhaken de ziekte is, wat is dan het medicijn? Volgens mij is dat de juiste dosis aandacht. Want het is zeker niet zo dat wij als marketeers onverschillig zijn. Aandacht wordt voor mij in 2019 de focus. Minder zeggen en de juiste dingen zeggen. Consumenten weer de tijd geven om te onthouden waar je voor staat. Minder mensen volgen en de juiste mensen volgen. Minder clicks inkopen maar de juiste clicks inkopen. Minder massa, meer leiden en zelf conversaties creëren voor onze merken, die via cultuur verspreid worden. Meer durven de randjes op te zoeken, de dingen te doen met véél impact. En absoluut wegblijven van de draaikolken van de polariserende non-discussies. Daar hebben merken niets te zoeken.

Aandacht. Ik wens u in 2019 veel aandacht. Om te geven en te ontvangen. Voor uzelf en voor de mensen en merken waar u om geeft.

Machiel Verkuyl is creatief strateeg bij Initiative
www.initiative.nl

Lees ook:

13-12-2018 | [Column] Machiel Verkuyl: Ongevraagd advies aan Marcel Boekhoorn inzake de HEMA
27-11-2018 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Nietszeggend Promovendum, altijd thuis met Ring, vrijgevig Toyota
03-08-2018 | [Column] Machiel Verkuyl: Think locally, act globally


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie