[Column] Machiel Verkuyl: Loodjes
04-05-2020 10:15:58 | Hits: 1650 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Doorzettingsvermogen. Daar wil ik het graag even met je over hebben. Niet specifiek alleen over de kracht die nodig is om met het coronavirus om te gaan, maar de analogie is snel gemaakt. Elk proces, elke pitch, elk project en elke nieuwe verandering waar we in ons vak mee te maken krijgen volgt de gouden regel: de laatste loodjes wegen het zwaarst.

En waar komt die wijsheid vandaan? Er zijn ruwweg twee verklaringen: van het wegen van iets, waarbij op zoek naar de balans van de weegschaal de laatste loodjes die werden toegevoegd het grootste verschil maakten. En de andere verklaring stamt uit het drukkersvak: bij het vullen van de zethaak – het apparaat dat een serie loden letters samenvoegde tot een zin – was het ding bij de laatste letters, net voordat de zin compleet was, het zwaarst.  

In het vak van communicatie, of dat nu creativiteit of media is, geldt deze regel vaak ook. Een pitch kan drie maanden duren, de laatst twee weken zijn altijd toch pittig. En hoe snel je ook een initieel idee kunt hebben, om het te polijsten en te slijpen tot iets wat schittert in het licht komt het vaak aan op de laatste minuten.

En soms – zoal nu met de Nieuwe Normaal – weet je niet hoeveel loodjes er nog gaan komen. Dat vinden wij mensen heel lastig. De eerste angst bij Covid-19 bijvoorbeeld is dat we familieleden verliezen door het virus, de tweede is dat de situatie nog heel lang gaat duren, volgens onderzoek.

Ani Difranco zong in 2001 The finishline is a shifty thing, dat weten we best. Door taken op te breken in kleinere, haalbare doelen waarbij onze energie nog niet op is voordat we de eindsprint inzetten, dat is de truc. De zethaak geven we een overzichtelijk formaat. Haalbare doelen, met kop en een staart. Zonder dat overzicht heb je geen idee hoeveel energie je moet reserveren, of nu uit moet geven.  

En daar komt doorzettingsvermogen om de hoek kijken. Uit je tenen. Jezelf herpakken, nieuwe energie vinden achter een luikje waarvan je het bestaan niet eens wist. En dat is een heel nuttige tactiek. Want of je nu aan een pitch werkt, een marathon loopt of met de gevolgen van Covid-19 dealt, doorzettingsvermogen is soms het verschil tussen een eindsprint en het loodje leggen. Er zijn verschillende recente onderzoeken die aangeven dat het hebben van doorzettingsvermogen een veel grotere indicator is voor succes dan bijvoorbeeld intelligentie.

En voor merken is het precies zo. Zelfs als je de finish nog niet in zicht hebt, zet door. Blijf nu in de wedstrijd, vind jezelf opnieuw uit. Doe dingen die er toe doen, laat zien waar je voor staat en blijf communiceren over wat je doet. Er zijn namelijk genoeg consumenten die openstaan voor jouw eindsprint, die klaar staan om je aan te moedigen. Volgens onderzoek is 65 procent van de Nederlanders bereid om ondernemers te helpen.    

Dus: houd vol en zet door. Laat iedereen zien waar jij en je merk van gemaakt zijn!

 

Machiel Verkuyl is strategy lead bij Initiative
www.initiative.nl

Lees ook:

14-03-2020 | [Column] Machiel Verkuyl: Coronatijd is schermtijd!
24-02-2020 | [Column] Machiel Verkuyl: Is reclame zinloos?
14-02-2020 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen
13-12-2019 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten
18-10-2019 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bold Bud, smakeloos Aegon en feel good Unox

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie