[Column] Machiel Verkuyl: Scrollzombies
04-10-2019 14:26:31 | Hits: 3097 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Je kent het fenomeen wel: de scrollzombie. Wandelend door de stad zie ik ze overal. Eerst stonden ze alleen bij de bushalte of op het perron. Soms een enkeling, op een hoek van een straat of rokend. Als de tv aanstaat was het al een tijdje geaccepteerd om zittend op de bank daar met een half oog een timeline voorbij te laten suizen. Ongemerkt is de acceptatie opgerekt. Nu is het algemeen geaccepteerd: je kunt - overal, altijd en op je eigen manier - ergens stilstaan, jezelf veranderen in een bewegingsloze zoutpilaar en op je mobiel gaan staan scrollen. In huis, op het kleed in de woonkamer? Prima. Op de gang op je werk? Ook goed. Midden op de stoep? Waarom niet. Het is tenslotte ook jouw stoep, hè? De zombies staan het liefst met noise-cancelling headphones op, want dan hebben ze geen last van hun omgeving, kunnen ze lekker ongestoord scrollen. We zijn een cultureel fenomeen rijker.

Dat gedrag is bijzonder te noemen. We kiezen er dus voor (misschien wel vaker onbewust dan bewust) om de virtuele wereld belangrijker te vinden dan de echte wereld. Wie heeft vrienden nodig als je volgers kunt hebben? Het is geen generatiekloof, er staan net zo vaak mensen van middelbare leeftijd stil als mensen jonger dan 25. Nu ga ik je niet vermoeien met de slotmachine-theorie over hoe verschillende apps op onze telefoon specifiek ontwikkeld zijn om ons zo veel mogelijk tijd te laten doorbrengen in die app. Nee. Ik wil een aantal kansen met je delen. Voor je merk, om het meeste te halen uit deze ontwikkeling.

Je merk is waarschijnlijk al onderdeel van dit gedrag, want je merk is natuurlijk slim gepositioneerd op die voorbijrazende timeline. Dat is ook niet wat ik bedoel als kans, want dat doet jouw merk en jouw concurrent ook. De eerste kans is het meest evident en wordt al toegepast, zij het in beperkte mate. Faciliteer dit gedrag, zorg dat je erbij bent. Dat gebeurt bijvoorbeeld op airports als Schiphol, waar branded pilaren staan waar je een sterke wifi-verbinding hebt, gecombineerd met een groot aantal stekkers om je scrollvriendje op te laden. Of in grotere winkelgebieden, waar specifieke kluisjes zijn waarin je – tijdelijk – je mobiel kunt toevertrouwen aan een snellader, terwijl jij afkickend je een weg baant door de aanbiedingen van de winkeliers. Denk ook aan het groot aantal mensen dat vestigingen van Starbucks opzoekt om even onder het genot van een koffie een uur of drie te scrollen. In lekkere stoelen, uit weer en wind, want daar kan een scrollzombie niet goed tegen. Of bedenk kamers met verschillende geuren waar je lekker kunt zombieën: vers gemaaid gras, net afgebakken croissants of zilte oceaanlucht. Gesponsord door uw merk.

De tweede kans is om ons te helpen om met deze rare verslaving om te gaan door even kort af te kicken. Eerst gaf ik de haperende autotune van een artiest tijdens een concert of bovenmatig alcoholgebruik in combinatie met filmende fans de schuld van een mobieltjesverbod. Maar bij een optreden van Dave Chapelle kwam ik erachter dat de artiest in kwestie het vooral te doen was om "samen lol hebben" tijdens een show. Iedereen die kaartjes had, werd verplicht zijn mobiel in een sleeve stoppen, die pas na de show weer geopend zou worden. Geen nicotinepleister, niks. Gewoon zitten en meedoen. En dat werkte: er liep nergens een scrollzombie rond. Super. Ik denk dat ook jouw merk manieren kan verzinnen om mens-tot-menscommunicatie te versterken. In het BNNVARA-programma Make Holland great again laten de programmamakers op een grappige manier zien dat we echt maar een klein porretje nodig hebben om zombies weer tot leven te krijgen.

De laatste kans is misschien wat radicaal, maar vormt in potentie wel een oplossing voor een ander probleem. Al die zombies die het straatbeeld vervuilen, vormen natuurlijk ook obstakels waar je als verkeersdeelnemer actief iets mee moet doen. Remmen, eromheen. Wat doe je? Stel je dan eens voor dat je de zombies onderdeel maakt van je merkverhaal! We gaan kleding ontwikkelen die van de zombies reclame-uitingen maken. Zo bereiken we de tv-averse Nederlander nog een beetje, op plekken waar veel mensen komen. Ik zie regenjassen met buitenreclame-frames A0 al rondlopen in het Vondelpark in Amsterdam. Zomerjurken met een geïntegreerd tablet-screen waar je als merk – programmatic natuurlijk – uitingen op kunt serveren. En het CPM-tarief verhogen we natuurlijk als iemand relatief meer stilstaat.

Als u dit allemaal een beetje gek vindt: er lopen al schapen rond met een gesponsord jasje. Het is een kwestie van tijd.

---

Machiel Verkuyl is Strategy Director bij Initiative.


@machiel

 

Laatste 10:

02-09-2019 | [Column] Machiel Verkuyl: Iedereen zijn eigen superheld
08-08-2019 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Telfort-miljonair bij KPN, Allsecur en Charlie Temple
18-03-2019 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Chapeau voor SIRE, snotterig Bol.com en het rookgordijn van ASR14-01-2019 | [Column] Machiel Verkuyl: Afhaken
13-12-2018 | [Column] Machiel Verkuyl: Ongevraagd advies aan Marcel Boekhoorn inzake de HEMA
27-11-2018 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Nietszeggend Promovendum, altijd thuis met Ring, vrijgevig Toyota
03-08-2018 | [Column] Machiel Verkuyl: Think locally, act globally
05-07-2018 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Ongeloofwaardig Iglo, dito Côte d’Or en tomatenkunst van Looye
12-03-2018 | [Column] Machiel Verkuyl: Humanitainment
07-03-2018 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Ford pakt uit/in, op zoek met Sixt, 999 treden met Range Rover

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie