[Column] Marianne van Soomeren: Cocoonen met Voice
09-06-2020 12:29:00 | Hits: 1772 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

We krijgen een revival van de jaren 80 als je de trendwatchers mag geloven. Niet dat alles terugkomt zoals schoudervullingen, gel in je haar en synthesizermuziek. Nee, vooral het cocoonen gaat terugkomen. Voor wie niet weet wat cocoonen is: dit is je lekker terugtrekken in je huis, in je eigen bubbel. Dat is dankzij corona en tegen wil en dank, helemaal van nu.

Margot Bouwman schreef over dit onderwerp voor SWOCC een goede en inspirerende column.

De paralellen met de jaren 80 zijn opvallend. Het was de tijd van onveiligheid door HIV, volksprotesten tegen woningnood en ook een oliecrisis. Dus trokken we ons terug in onze huizen om ons te vermaken met allerlei nieuwe technische snufjes, van PC en kabeltelevisie tot de magnetron.

Nu is de aanleiding anders maar de uitkomst is hetzelfde: we cocoonen weer.

Wat betekent dit nu voor media?

In de jaren 80 waren de papieren tijdschriften oppermachtig. Het waren bolwerken waar je graag bij wilde horen. Een abonnement was voor jarenlang en er was voor ieder wat wils. Hoe anders is dat nu. Veel tijdschriften hebben het moeilijk. Zo wordt Nieuwe Revu (een echte jaren 80 klassieker!) naar verluidt een bijlage bij de Panorama, die het ook niet gemakkelijk heeft.

Toch zie ik een revival van de tijdschriften in deze tijd van het nieuwe cocoonen. Natuurlijk wel met hulp van nieuwe technieken. Kijk bijvoorbeeld naar Donald Duck. En ook naar Margriet.

Beide titels zetten goede stappen om voice assistance toe te voegen. Nu meer dan een vijfde van alle huishoudens een spraak-assistent zoals Google Home heeft, kan dit een nieuw contactmoment zijn met een mediamerk.

Uitstekend passend in de tijdgeest: een moment voor jezelf, in je bubbel en versterkt met moderne technologie, net zoals in de jaren 80.

Functionaliteit of emotie?

Bouwman schrijft ook dat de revival of the eighties de opkomst van functionaliteit is. Er is minder plaats voor emotie en storytelling. Functionaliteit past ook prima bij voice assistance: roep bijvoorbeeld om handige tips, tricks en recepten en je krijgt het antwoord.

Maar mag ik toch hopen op iets meer emotie in deze nieuwe jaren 80? Dat Donald Duck antwoordt met zijn stemmetje? Dat je echt met hem kan praten?
En mag ik ook hopen op het Europees Kampioenschap voor het Nederlands Elftal, net als in 1988? Met icoon Ronald Koeman (belangrijk in het elftal van ’88) aan het roer.

Dat zou pas echt een goede revival van de jaren 80 zijn!

--

Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg. 

Lees ook:

02-04-2020 | [Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant
06-02-2020 | [Column] Marianne van Soomeren: Long copy shirtsponsoring: een goed verhaal?
17-12-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Begin je eigen Facebook
15-10-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Wie heeft de grootste banaan?
24-07-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Temptation Island vs Netflix

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie