
[Column] Marianne van Soomeren: #wetoo
Er lijkt nu écht een antwoord te zijn op de dominantie van Google en Facebook. Nadat de hele mediawereld hierover moord en brand heeft geschreeuwd en het antwoord "samenwerken" is, is dit ook wat er lijkt te gebeuren.
Consolidatieslag
Zoals de #metoo-beschuldigingen elkaar in hoog tempo opvolgden, buitelen nu de berichten over bedrijven die elkaar vinden over elkaar heen. In een soort #wetoo:
- RTL, Qmusic, Exterion en Jean Mineur. Zij gaan samenwerken op het gebied van branded content.
- RTL en de Persgroep: ook zij gaan samenwerken op het gebied van branded content. Daarnaast worden de display-advertenties van beide bedrijven door de Persgroep verkocht en de videoadvertenties door RTL. Branddeli – die dit eerder samenwerkte met Persgroep – lijkt hiermee op zijspoor te zijn beland. Maar nee hoor:
- Branddeli gaat samenwerken met ORN. BrandDeli gaat exclusief (exclusief!) de landelijke onlinevideovoorraad van tien regionale omroepen aanbieden. Omroep West, NH en Rijnmond doen niet mee. Mmmm, dat is jammer...
- Talpa en Vice gaan een strategische samenwerking aan. Als gevolg daarvan neemt Talpa Network de exclusieve spotsalesvertegenwoordiging van Viceland over van BrandDeli. Vice gaat ook meelopen in Smart TV-ads, de samenwerking in addressable tv, samen met KPN.
- WPK en TMG: Mediahuis-dochter Telegraaf Media Groep (TMG) verwerft 100 procent van de aandelen in WPK. TMG en WPK gaan samen "innovatieve en creatieve totaaloplossingen" ontwikkelen voor de Nederlandse advertentiemarkt.
Snap jij nog waar je moet zijn?
Klein
Zouden Facebook en Google hier echt wakker van liggen? Ik denk het niet. Een nieuwe versnippering is een feit. En het blijft klein en kneuterig. Zelfs Profiel NL (data) en Buy-media.nl (digitale mediainkoop waar vrijwel niemand mee werkt) die meerdere mediapartijen verenigen... het blijft klein en lokaal.
Ritson en Hendriks
Nee, dan Mark Ritson en Ruud Hendriks. Zij zien het anders en vooral groter. Voor Mark Ritson is alleen internationale consolidatie een antwoord op Google en Facebook. Zolang je op lokaal niveau met elkaar blijft steggelen, dan gebeurt hetzelfde als bij de gedrukte nieuwsmedia. Deze zijn immers bijna volledig ten gronde gegaan ten faveure van Google en Facebook.
Ruud Hendriks ziet Talpa en/of RTL verkocht worden aan Netflix.
Ik vind het niet ondenkbaar als we zo doorgaan.
#wetoo.
---
Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg.
Laatste 10:
20-09-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: PAS OP: overstekende influencers
31-07-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Back to the 90's
03-07-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Tv en Facebook; zó 2017
28-05-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De grote schoonmaak
23-04-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
27-03-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De referendumval
08-02-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Sociaal onwenselijke chips
18-01-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Goede voornemens
18-12-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Schrale kerst voor de online retail
21-11-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Parabel over de vos en de taarten
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie