[Column] Michiel Rotteveel: Acceptatie zakelijk WhatsApp nog in een beginstadium
11-10-2016 21:17:00 | Hits: 4748 | columnist: Michiel Rotteveel | Tags:

De afgelopen tijd is er veel te doen over het zakelijk gebruik van WhatsApp. De nieuwe gebruiksvoorwaarden openen de weg voor een meer zakelijk en commercieel gebruik van WhatsApp. Uit onderzoek dat MediaTest heeft uitgevoerd onder 415 WhatsApp-gebruikers blijkt dat gebruikers wel open staat voor zakelijk contact via WhatsApp maar wel onder bepaalde voorwaarden. Men neemt het liefst zelf initiatief tot contact en dit contact is bij voorkeur servicegericht.

Zakelijk gebruik WhatsApp is een hot item

Onlangs heeft WhatsApp haar gebruiksvoorwaarden gewijzigd, wat tot veel verontwaardiging in de pers heeft geleid. De wijziging maakt het voor WhatsApp mogelijk om gegevens van gebruikers te delen met Facebook. Bovendien opent WhatsApp, tegen de belofte in, de deuren voor meer zakelijk en commercieel gebruik. Gebruikers hadden tot deze week de tijd om dit delen met Facebook uit te zetten. Tegelijkertijd werd ook deze week bekend dat een Duitse privacywaakhond, in dit geval de 'Beauftragte für Datenschutz und Informationsfreiheit' van de deelstaat Hamburg, dit delen van data verboden heeft.

Het einde van deze ontwikkeling lijkt nog niet in zicht maar zeker is wel dat Facebook (WhastApp) het bedrijven makkelijker wil maken om met de consument te communiceren via WhatsApp.

De gebruiker staat niet negatief tegenover dit zakelijke gebruik

Maar wat vindt de gebruiker zelf van het gebruik van WhatsApp voor zakelijke doeleinden? Uit ons onderzoek blijkt dat 18 procent van de gebruikers wel eens contact heeft gehad met een organisatie via WhatsApp. Vooral jongeren (34%) en hoogopgeleiden (27%) hebben al WhatsApp-contact met organisaties.

Daarbij staat 55 procent van de gebruikers positief tegenover het stellen van vragen of indienen van klachten via WhatsApp. Toch ziet maar 7 procent WhatsApp als voorkeurskanaal voor het contact met organisaties. Men heeft veel liever contact via e-mail (55%) gevolgd door telefonisch contact (26%).

WhatsApp wordt vooral gewaardeerd als servicekanaal

Wanneer we dieper graven naar de wensen rond zakelijk WhatsApp dan blijkt dat men vooral open staat voor service. Zoals gezegd staat 55% van de gebruikers  open voor het stellen van vragen via WhatsApp en is slechts 15% hier negatief over.

Een tegengesteld beeld zien we waar het commercie betreft. 67 procent staat hier negatief tegenover en slechts 12 procent positief.

In die zin sluiten de plannen van WhatsApp voor zakelijk gebruik voor een groot deel aan bij de wensen van de consument: “In the future, we will explore ways for you and businesses to communicate with each other using WhatsApp, such as through order, transaction, and appointment information, delivery and shipping notifications, product and service updates, and marketing. For example, you may receive flight status information for upcoming travel, a receipt for something you purchased, or a notification when a delivery will be made. Messages you may receive containing marketing could include an offer for something that might interest you.” (Bron: WhatsApp)

Download de whitepaper over het WhatsApp onderzoek van MediaTest hier

www.mediatest.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie