[Column] Paola Cassone: Daar gaan we weer
02-12-2021 11:11:41 | Hits: 2822 | columnist: Paola Cassone | Tags:

Geloof me: ik wilde echt niet nóg een column schrijven over de impact van Covid op ons leven. Ik had – net als de meerderheid van ons – totaal andere verwachtingen over de afsluiting van het jaar. Maar helaas, we moeten toch weer met de voortdurende effecten van Covid dealen.

We worden weer met onze neus op de feiten gedrukt; dat de dynamiek van onze samenleving door deze pandemie fundamenteel anders is geworden. We moeten accepteren dat we nog lang gaan jojoën tussen min of meer rigide vormen van lockdown en periodes van uitbundig vrijheid. Het zit blijkbaar in onze natuur om alle remmen los te gooien ook wanneer we heus goed weten dat het eigenlijk niet slim is. En blijkbaar accepteren we ook impliciet dat we de consequenties van dat gedrag zullen moeten dragen. Alleen willen we daar niet aan worden herinnerd. Dat deden de passagiers van de Titanic ook kennelijk. Een aantal van hen bleef tot het eind dansen – zo gaat het verhaal – niet zozeer omdat ze de ijsberg negeerden, maar omdat ze wisten dat er onvoldoende reddingsboten waren.

En dus, daar gaan we weer. Deze keer kennen we de routine: hopelijk zal het ook minder pijn doen. We gaan weer een videostreaming-abonnement afsluiten, weer afhaalmaaltijden bestellen, meer boodschappen laten bezorgen, meer online shoppen. Het lijkt me evident: de grote winnaars van dit tijdperk zijn online bedrijven.

Daarover gesproken, hoe zit het met de digitalisering van je bedrijf? Heb je al aan social commerce gedacht? Het is mainstream aan het worden in Azië en 75 procent van de door WARC onderzocht westerse bedrijven is van plan hun investeringen hierin te vergroten. Voor Gen Z is TikTok het platform waar het meest wordt geshopt. Het wordt tijd om serieus na te denken hoe je daar je proposities kan promoten. Echter, elke generatie heeft zijn favoriete sociale platform: de millennials geven de voorkeur aan Instagram, terwijl Facebook steeds meer het platform blijkt van Gen X en de jongste babyboomers. Zelfs ik word daar steeds meer geconfronteerd met verleidelijke aanbiedingen – één klik en die mooie gympies zijn van mij!

Social shopping is kennelijk de opvolger van Telsell, gezien het feit dat we tegenwoordig meer tijd op sociale netwerken besteden dan kijkend naar lineaire televisie. Mijn advies is om een grondige analyse te maken van het potentieel van elk sociaal platform op je doelgroep en de e-commerce-mogelijkheden daar te verkennen. Test & Learn is nu meer dan ooit cruciaal voor het succes van een marketingplan.

Maar social commerce is slechts het topje van de ijsberg. E-commerce is inmiddels zo gewoon dat zelfs de oudste babyboomers zonder problemen meedoen. E-betalingen zijn in Nederland zo gewoon dat de pinautomaten bijna overbodig zijn geworden. En ook al doen we de dagelijkse boodschappen grotendeels nog in de fysieke winkels, er zijn voldoende indicatoren dat de trend naar online onvermijdbaar is. Mijn advies is dan ook: verken die trend en anticipeer er zelfs op, want online boodschappen doen kent andere spelregels dan een bezoek naar de plaatselijke supermarkt. Volgens onderzoek van eMarketer is hierin de rol van micro- en nano influencers op de jongere generatie veel groter dan gedacht. Viral shopping, het toverwoord dat aan dit fenomeen is gelinkt, is blijkbaar booming op TikTok. Nog een reden om de mogelijkheden van dit platform te verkennen.

En, wat wordt er gekocht? Alle onderzoeken van Euromonitor tot GWI zijn hierover unaniem: steeds meer merken en proposities met een laagdrempelige duurzaamheids- en gezondheidsclaim. Omdat deze onderzoeken internationaal zijn, heb ik mijn twijfels of Nederland koploper hierin zal zijn. De trends zitten al in onze cultuur. Maar we hebben ook hard bewijs dat duurzaamheid veel minder belangrijk wordt gevonden tijdens een lockdown. Gezondheid is ook in onze cultuur een best schizofrene waarde. Lokale data laten zien dat we vooral uitbundig willen smullen en tegelijk ook de ambitie hebben om gezond te leven. Dus daar worden voortdurend hevige compromissen gesloten én de bekende jojo-beweging ingezet. Voor je bedrijf zou dit dan een dubbele kans kunnen betekenen, mits je voldoende propositievarianten hebt om beide gemoedtoestanden te bedienen.

Daar maak ik me eigenlijk weinig zorgen over. Voor zover ik kan beoordelen, zijn Nederlandse bedrijven goed op weg naar voldoende diversificatie om alle mogelijke gemoedtoestanden te bedienen. Nu nog een injectie gezond verstand en we komen ongedeerd door de lockdown heen. Heel veel sterkte in de komende maand.

---

Paola Cassone is Performance Strategy Director bij Initiative.


www.initiative.nl
@InitiativeNL

Lees ook:

01-11-2021 | [Column] Paola Cassone: Ver van ons bed
28-09-2021 | [Column] Paola Cassone: Is de metaverse iets voor mij?
26-08-2021 | [Column] Paola Cassone: Zullen we nog naar de bioscoop gaan?
29-6-2021 | [Column] Paola Cassone: Sportactivisme
01-06-2021| [Column] Paola Cassone: Open for business


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie