[Column] Paola Cassone: Is de metaverse iets voor mij?
28-09-2021 09:15:22 | Hits: 1724 | columnist: Paola Cassone | Tags:

Er is een nieuw toverwoord in de markt: metaverse. Internet 3.0, de toekomst van search en sociale netwerken. Dit is tenminste wat Google, Facebook, Snapchat, Microsoft, Epic Games (eigenaar van Fortnite) beloven. Een virtueel universum waar je een hele wereld kunt creëren en je fysieke wereldervaringen met je mee kunt nemen.

In de woorden van Alaster Armitage-Brain (Digital Producer Imagination): “Het internet zal decentraliseren en de internetgiganten zullen niet langer de gegevens van gebruikers bezitten; in plaats daarvan neemt de gebruiker de volledige verantwoordelijkheid voor zijn digitale voetafdruk. “De metaverse wordt een constante metgezel, gevoed door 5G-netwerken. Sociale netwerken zullen overgaan naar augmented reality (AR). We kunnen AR-assets zien via VR-headsets. Digitale spraakassistenten kunnen de nieuwe interface zijn die onze vingers en handen vrijmaakt om te communiceren met de echte wereld en virtuele eigendommen.”

Eigenlijk is het metaverse gewoon Second Life met een VR-bril op. Ik zit inmiddels bijna veertig jaar in het vak en merk dat mijn kijk op hypes steeds nuchterder aan het worden is. Ieder jaar horen we dat Virtual Reality nu écht gaat boomen en ieder jaar concludeer ik dat de voorspellingen te optimistisch waren. Nu voorspellen VR-experts dat tussen de 18 en 28 procent van de Amerikaanse bevolking dit jaar minstens één keer per maand VR en AR zal gebruiken. Eerst zien, dan geloven.

Want om van de metaverse een massafenomeen te maken, is niet alleen de technologische convergentie van 5G, kunstmatige intelligentie en een verdere uitbreiding van de cloud-mogelijkheden nodig. Maar vooral een zeer actieve houding vanuit consumenten, want er wordt nogal wat gevraagd. Je moet toegang hebben tot 5G op je mobiele apparaten. Je moet een VR-bril kopen. Je moet een avatar bouwen. En als je een avatar hebt, dien je nog te leren om deze in de metaverse goed te laten functioneren.

Ik heb nog weinig vertrouwen in de decentralisatie van internet. Samenwerken is bepaald geen goede eigenschap van de globale techreuzen, laat staan het loslaten van gebruikersdata. Volgens mij is het meest realistische scenario voor de korte termijn dat we onze Facebook-avatar niet zullen mogen gebruiken in de Google metaverse of om Fortnite te spelen. Dus zullen we een heel legioen van avatars moeten gaan beheren.

Kortom, je moet echt enorm gemotiveerd zijn én behoorlijk veel geld uitgeven om van de metaverse te kunnen genieten. Dat is ook precies de reden waarom de metaverse-goeroes alle pijlen op gamers richten. Deze zijn tenslotte vrij fanatiek en ze weten hoe je een avatar moet gebruiken.

Los van wat potjes Solitaire ben ik geen gamer en ik ben inmiddels ook geen early adopter van nieuwe technologie meer. Dus heb ik hierover gesproken met mijn Gen Z-zoon, die vastgelijmd zit aan zijn iPad en iPhone. Die als we niet opletten, elke minuut aan het gamen is. Hij was ook nog best afwachtend over het perspectief om voortaan via een avatar de metaverse te betreden. En hij heeft ons ook nog niet gevraagd om een VR-bril.

Maar goed. Het is altijd goed om een stip op de horizon te hebben, aldus Armitage-Brain “We zien dit al met de adaptie van cryptocurrency en NFT-veilingen.”

NFT's (Non-Fungible Tokens) maken het mogelijk om het eigendom van digitale objecten te registreren. En hier ligt volgens mij de kans voor de korte termijn. Nu al zijn er legio gamers die echt (crypto)geld betalen om de uitrusting van hun avatar te pimpen met luxe merkkleding en accessoires. Een digitaal kunstwerk van de Amerikaanse kunstenaar en grafisch ontwerper Mike Winkelmann (Beeple) is door Christie’s in maart 2021 via een online veiling verkocht als NFT voor een bedrag van ruim 69,3 miljoen dollar. De gemiddelde NFT wordt makkelijk verkocht voor een paar honderd euro’s. Elk luxe en/of iconisch merk dat exclusieve en/of verzamelitems een tweede leven wil geven, zou nu aan NFT moeten beginnen. Coca-Cola is kennelijk al bezig om haar meest iconische posters en glazen als NFT te verkopen. Het verdienmodel van NFT’s lijkt me ook niet te ingewikkeld. Het is zeker de moeite waard om op deze manier de eerste stappen in de metaverse te zetten, ervaring op te bouwen en gereed te zijn voor de volgende ontwikkelingen.

---

Paola Cassone is Performance Strategy Director bij Initiative.


www.initiative.nl
@InitiativeNL

Lees ook:

26-08-2021 | [Column] Paola Cassone: Zullen we nog naar de bioscoop gaan?
29-6-2021 | [Column] Paola Cassone: Sportactivisme
01-06-2021| [Column] Paola Cassone: Open for business
07-05-2021 | [Column] Paola Cassone: Vrouwenspelletjes
31-03-2021 | [Column] Paola Cassone: Het einde van het bezit


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie