[Column] Remco Klöters: Fake Claims & Campaigns
24-09-2018 08:54:19 | Hits: 2890 | columnist: Remco Klöters | Tags:

Vorige maand wees de Amsterdamse kortgedingrechter een vonnis over een fake PVV-campagne af. Fake, want het was een campagne voor DENK.

Althans, misschien was dat ook wel fake en heeft het betrokken reclamebureau op eigen houtje gehandeld toen ze de banners proefdraaide in het buitenland. Of deed het dat zelfs in opdracht van stalkende journalisten van het BNNVARA programma De Nieuws BV, zoals DENK al snel riposteerde?

Het enige wat wel echt is in deze kwestie zijn de heimelijk door BNNVARA gemaakte geluidsopnamen in de fractiekamer van DENK.

Twee redacteuren spraken daar met Farid Azarkan, campagneleider van DENK en een communicatiemedewerker over de nep PVV-banner met een portret van Wilders en de angstaanjagende tekst: "Na 15 maart gaan we Nederland zuiveren". Een banner die uiteindelijk toch te schokkend was bevonden, nadat deze wel zou hebben proefgedraaid in Duitsland, of all places.

Maar deze echte opnamen ziet DENK liever niet openbaar. Ondanks dat ze daar niet voor bedoeld waren heeft BNNVARA ze vanwege de aanval op haar redacteuren in juni 2018 toch uitgezonden. DENK eist vervolgens dat ze offline gaan en vraagt een verbod ze nog verder te verspreiden.

Daar wil de rechter niet aan. Het kan zo zijn dat de opnamen gemaakt zijn in strijd met de richtlijnen van de Tweede Kamer, zoals DENK heeft aangevoerd, maar dat maakt het openbaar maken daarvan nog niet jegens DENK onrechtmatig.

En de opnamen bevatten nieuwswaardige informatie want er blijkt uit dat Azarkan betrokken was bij het bedenken van de fake banner, dat er inderdaad online is proefgedraaid en er zelfs al voorbereidingen zijn getroffen voor publicatie op de websites nu.nl en telegraaf.nl. Zij zijn dus van belang voor de inmiddels breed gevoerde maatschappelijke discussie hierover.

De poging van DENK het gesprek, dat weliswaar stiekem en tegen de regels is opgenomen, te verwijderen, maar wel de waarheid bevat over de inmiddels uitgebreid besproken fake campagne, mislukt dus. En dat is maar goed ook!

Kijk hier voor de uitspraak. 

---

Remco Klöters is specialist op het gebied van het media-, auteurs- en merkenrecht. Hij is partner bij Van Kaam advocaten te Amsterdam en heeft een ruime ervaring met procederen, adviseren en het uitonderhandelen en opstellen van contracten binnen de media en het intellectuele eigendomsrecht.

www.van-kaam.nl


Lees ook:

05-06-2018 | [Column] Remco Klöters: Voetbalplaatjes, deel 2
03-05-2018 | [Column] Remco Klöters: Loot boxes
22-03-2018 | [Column] Remco Klöters: Anne Frank Fonds vs Anne Frank Stichting
22-02-2018 | [Column] Remco Klöters: Gordon en Kevin, van lover naar loverboy
23-01-2018 | [Column] Remco Klöters: Foto zonder persoonlijke stempel
21-11-2017 | [Column] Remco Klöters: Sensible Influencers
28-09-2017 | [Column] Remco Klöters: Het mag van Facebook, toch?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie