[Column] Roland van Kralingen: De Gepassioneerde Expert
31-10-2016 11:00:00 | Hits: 5749 | columnist: Roland van Kralingen | Tags:

Het succes van bedrijven wordt nu nog beoordeeld op groei, winstgevendheid en aandeelhouderswaarde, in de nabije toekomst wordt het succes ook beoordeeld op de vraag wat het bedrijf bijdraagt aan de samenleving, haar medewerkers en de leefomgeving. Mocht dat negatief zijn, dan zal de samenleving daarbij gesteund door de overheid en NGO’s, domweg van deze bedrijven verlangen dat ze hun gedrag en middelen inzetten om ook waarde toe te voegen voor alle stakeholders en niet alleen voor de aandeelhouder en het management. Ondernemingen moeten dan ook 4 plannen maken :

  1. Hoe bedienen we onze markten?
  2. Hoe gaan we om met onze medewerkers?
  3. Wat dragen we bij aan samenleving?
  4. Wat is redelijk naar de aandeelhouder?


Steeds meer ondernemingen claimen dat ze de consument centraal zetten en dat ze heel goed luisteren naar wat deze wil en daar hun producten/diensten op ontwikkelen. Ze zijn dus weldegelijk - zoals ze zelf zeggen - klantvriendelijk, maar zijn ze ook mensvriendelijk, milieuvriendelijk en maatschappijvriendelijk?

De kentering

De laatste 3 tot 5 jaar tekent zich een verandering af, er is sprake van de wedergeboorte van bedrijven die heel dicht bij hun klanten staan, die geen slimme marketingcampagnes nodig hebben om toch tevreden kopers te krijgen en te houden. Waar geen sprake is van het manipuleren van koopgedrag, maar waar morele, of life enriching waarden, zoals integriteit, compassie, oprechtheid, transparantie, empathie, duurzaamheid, gelijkheid, ambachtelijkheid, samenwerking, rechtvaardigheid, natuurlijkheid, veiligheid, echtheid, aandacht, menselijkheid en verantwoordelijkheid de hoofdrol spelen.

Dit zijn de Gepassioneerde Experts en ze zijn vaak succesvol omdat er een verhaal achter zit dat aansluit op de sterk groeiende behoefte aan de herwaardering van morele waarden. Bovendien zijn het organisaties die emotioneel intelligent zijn en een langetermijnrelatie nastreven. Die je geen poot uitdraaien, die niet hebzuchtig zijn, die niet kortetermijndenken, die een beursgang of snelle verkoop niet zien als het ultieme streven, die groeien, maar vrijwel nooit exponentieel.

Exponentieel groeien wordt tegenwoordig gezien als een heldendaad. Groei je niet exponentieel en ben je niet disruptief dan ben je maar een ‘zo zo’-ondernemer. Gepassioneerde Experts denken daar anders over. Het zijn bedrijven die in tegenstelling tot zeer veel exponentiele groeiers veel werkgelegenheid brengen, hun medewerkers fatsoenlijk behandelen en oog hebben voor het wel en wee van de samenleving, waarbij exponentiëele groei en disruptie geen doelen zijn.

Er zit een verhaal achter dat niet alleen nu relevant is, maar tegen de achtergrond van een groot aantal maatschappelijke, economische en culturele ontwikkelingen steeds relevanter wordt. De herwaardering van morele waarden geeft richting aan een totaal andere ontwikkeling dan die van de technologische draufgängers en van veel grote, maar tamelijk onverschillige en vaak beursgenoteerde massamerken die te weinig oog hebben voor de samenleving, medewerkers, de menselijke maat en echte kwaliteit. Waar winst een keihard en leidend motief is waarvoor nagenoeg alles moet wijken.

Ze hebben nog steeds bestaansrecht, maar ze zullen meer en meer ruimte moeten maken voor de Gepassioneerde Experts op hun markt. Of er zelf een worden.

De Gepassioneerde Expert als tegencultuur

De wedergeboorte van de Gepassioneerde Expert is dus een reactie op de ratrace-samenleving. Ze vormen een tegencultuur in een samenleving die op een groot aantal fronten verhard, hedonistisch, egocentrisch, onveilig, onmenselijk en volatiel is geworden. 

Ze laten zien dat het ook anders kan.

Verbonden met hart en geest

De Gepassioneerde Experts zijn bedrijven (merken) die op een bepaald gebied zeer deskundig zijn en dat koppelen aan een enorme passie om deze expertise om te zetten in een propositie met een hoge toegevoegde waarde voor iedereen en - heel belangrijk - ook steeds weer weten te innoveren. Ze zijn deskundig omdat ze zo gedreven zijn. Ze maken producten en diensten van hoge kwaliteit die zowel een verbinding maken met ons verstand als onze emoties.

En, vanwege die deskundigheid en passie, zit er achter elke Gepassioneerde Expert een boeiend verhaal. Het zijn behalve bedrijven en personen vooral ook sustainable stories. Het zijn verhalen die beklijven. They sustain. De belangrijkste reden daarvoor is dat ze authentiek zijn.

Er is niets aan verzonnen en opgeblazen, noch wordt het van de daken geschreeuwd. It is as it is, is het credo van de Gepassioneerde Expert.  

---

Roland van Kralingen is onder andere marketing- en brandingexpert bij SagePartners in Boston en San Francisco, Orange Branding in Guangzhou en vKralingenCompany. Daarnaast doceert hij en schrijft hij boeken.

 

Lees ook:

04-10-2016 | [Column] Roland van Kralingen: zwakke relaties met consumenten zijn goed nieuws

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie