[Commercial Review] Maurice van Susante: samenzijn met de Efteling, haters bij Tele2, zoete Kerst met Apple
21-12-2017 13:33:00 | Hits: 5294 | columnist: Maurice van Susante | Tags:

De Efteling komt met een mooie commercial die, in lijn met veel supermarkten, inspeelt op emotie. Na een dag Efteling gaat iedereen weer terug naar zijn eigen leventje. Herkenbare dagelijkse situaties, met een vertederende twist. Het meisje uit de commercial brengt iedereen weer bij elkaar door haar eigen ride thuis te bouwen. Krachtig hoe een merk ook juist buiten haar eigen gebied durft te treden. De Efteling staat centraal, maar tijd voor elkaar (waar je die ook doorbrengt) als emotionele laag. Goed gelukt en goed gecast. Ik ga binnenkort weer eens langs.

Tele2

Naast alle positieve dingen van social media, is het openlijk haten van mensen, dingen, activiteiten een bezigheid die je veel tegenkomt. Op een leuke en passende wijze bouwt Tele2 hier een campagne omheen. Bestrijd haar met liefde! Altijd een goede boodschap. Met een catchy song, lekkere emoji’s en uiteraard FamkeLouise voldoende ingredienten om viral te gaan. Enige minpunt is dat de GIF-jes (en I love GIFjes) online erg lastig te vinden zijn en vanaf de site alleen via Facebook en Twitter kunnen worden gedeeld. Alleen met 4 extra stappen lukt het deze in Whatsapp te versturen, wat toch de grootgebruiker van GIFjes is.

Apple

En dan nog een uit het buitenland. De decembercommercial van Apple. Een juweeltje; hoge production value, storytelling met subtiel gebruik en features van het product (de AirPods en iPhone X), sterke muziek en mooie choreografie. Uiteraard kun je het ook zoetsappig, over the top en onwerkelijk noemen, maar tijdens de feestdagen is dit allemaal toegestaan en kom je er, in mijn beleving, mee weg. Zeker als het verhaal achter de commercial kent. De twee dansers zijn in het echt getrouwd en hebben elkaar op een in de commercial vergelijkbare manier te ontmoet door tegen elkaar aan te lopen. Dat is nog eens zoetsappig! Ik zou zeggen: fijne feestdagen!

Maurice van Susante is Content Director bij MEC Wavemaker.

www.mecglobal.com/mecwavemaker
@madmen14

 

Lees ook:

07-11-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Lidl, Greenpeace, Cluse
09-08-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Samsung, KPN, ministerie van Defensie 
13-06-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Specsavers, Fonds Gehandicaptenzorg, Apple
20-04-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Volkwagen, SiSi, BrightPensioen
22-02-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Heineken, Peugeot, Barbie
02-11-2016 | [Commercial Review] Maurice van Susante: The North Face, Inferno/Pathé, Nissan

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie