[Commercial Review] Rik toe Water: Centraal Beheer Achmea, ŠKODA, Greg Norman
24-05-2016 14:38:00 | Hits: 6189 | columnist: Rik toe Water | Tags:

Centraal Beheer Achmea

Goede content wil je niet voor jezelf houden, dat wil je juist delen. Het zegt iets over je. Het vormt als het ware je online identiteit. En zo geschiedde met de nieuwe commercial van Centraal Beheer Achmea. Je kunt wel stellen dat we hier met een schot in de roos te maken hebben. Na de release van de reclame, met rapper Young D in de hoofdrol, werd de commercial talloze malen gedeeld op Facebook. Mijn hele timeline was ermee gevuld, onder begeleiding van veel emoticons, hahahaha’s en LOL’s. Dan weet je als reclamemaker dat het goed zit. Eerlijk is eerlijk, het zag er wederom gelikt uit. Na vakkundig wat mensen ge-unfriend te hebben, dacht ik bij mezelf: Waarom valt deze commercial zo in de smaak bij de doelgroep? Ongetwijfeld de toegankelijke humor en gelikte storyline. 

Maar er waren ook tegengeluiden. Je zag de grap natuurlijk van mijlenver aankomen en het was ietwat stigmatiserend. Met een polemiek onder vakgenoten als gevolg. Afgeven op een 'even Apeldoorn bellen'-commercial is als vloeken in de kerk en levert je maar weinig karmapunten op, maar het gebeurde wel. Ik moest denken aan de opvolger van de film The Hangover: The Hangover Part II. Exact hetzelfde verhaal, maar dan in Bangkok. Wederom vermakelijk, maar weinig vernieuwend. Het gros van Nederland zal het een worst wezen. Die hebben 1 minuut en 30 seconden lang hardop gelachen. Ik hoop echter op verdieping binnen het genre. Daarnaast vraag ik me ook al een tijdje af hoe Apeldoorn dit nog is? Voor mij is Apeldoorn het kloppende hart van de Veluwe en niet bepaald the place to be in the USA. 

ŠKODA

Het mooie aan reclame is dat je niet keer op keer het wiel hoeft uit te vinden. Je moet slim omgaan met beproefde methodes en handigheidjes - zoals het claimen van een moment. Unox deed het al met zijn 4 uur cup-a-soup en daarna volgden tal van andere 'momentjes'. Veelal jeukmomentjes if you ask me. Zo ook ŠKODA. Zij claimen vanaf nu de zaterdag. Dat u het maar weet.

Elk weekend wordt het fundament van het gezinsleven weer aan tal van testen onderworpen. Ook die van mij. Uitslapen doe je maar over 20 jaar, want er zijn altijd nog klusjes die blijven liggen waar mijn vrouw mij wekelijks op attendeert en de kinderen kennen geen genade als het om de ochtend gaat. Ik gebruik al 2 jaar geen wekker meer, want ik doe toch geen oog dicht. En het is die groep met mensen waar ŠKODA haar pijlen op richt. En naar eigen zeggen op een gedurfde manier, want het voertuig wordt als gebruiksmiddel geportretteerd in plaats van object van affectie.

Slimme zet, want we hebben het niet bepaald over het luxe topsegment waar Ferrari’s en Bentley’s de scepter zwaaien. Deze auto’s moeten doen wat ze moeten doen. Een halve wereld aan takkezooi meezeulen van punt A naar B. Dus ondergespuugde kinderwagens, 'slimme' bouwpakketen en de vergeten boodschappen… ŠKODA heeft overigens met haar nieuwe modellenlijn zowaar een smakelijke range te pakken en vindt daardoor gretig aftrek bij de leaserijder. Benieuwd hoe ze de claim van de zaterdag gaan doortrekken, want met slechts een aardige reclame en wat herkenbare momenten gaat dat niet lukken. Gas geven dus!

GREG NORMAN 

De spoeling was enorm dun deze week en ik wil u de nietszeggende commercials van ING, Kruidvat en nog wat andere niemendalletjes besparen. Dus als slot geen review, maar een blogpost van oud-golfer Greg Norman. Ook voor niet golfers enorm interessant. Waarom? Ik verzandde laatst in een mooie discussie over bloggers en de content die ze produceren.

Belangrijkste outtake: “Genuine content, with a genuine voice, is the only way to gain real readers and connect with real people.” 

Ik ben vervolgens eens flink gaan scrollen op mijn persoonlijke Facebookpagina. Naast een hoop eigen werk, wat babyfoto’s en veel te flauwe grappen kwam ik maar weinig ander mooi werk tegen, totdat ik dus op deze blogpost stuitte uit 2015 van The Players’ Tribune. Hier staan enorm veel wijze levenslessen in die toepasbaar zijn op alle vakgebieden dus ook op die van ons.

Ik hoor je denken. Golf is toch een sport voor oude mannen met blauwe pilletjes op zak? Who cares. Niets is minder waar. Deze sport is een eenmansgevecht met je geest. Een simpele afleiding kan fataal zijn. Every shot counts! En al speel je 17 holes als een natte krant, als je op de 18e een pracht van drive slaat van minimaal 250 meter kan dat de dag weer helemaal goed maken. Ik ben zelf een golfer, helaas geen goeie meer want er belanden meer ballen in de plomp dan in de hole de laatste tijd. De doodse stilte voor de afslag, het geluid van impact tussen metaal en bal, het sturend schreeuwen naar de bal, de glooiende omgeving die altijd invloed uitoefent en greens als tapijtjes waar ballen moeite hebben om stil te blijven liggen. De Augusta Masters met het commentaar van Peter Alliss, het rustige neefje van Jack van Gelder, is mijn favoriet. Dat toernooi winnen is eeuwige roem vergaren plus een groen jasje. Een simpel niet getailleerd groen jasje. Dat is je prijs. In alle opzichten meer dan afzichtelijk en toch enorm begeerlijk. Ik vind dat mooi. Terug naar Greg.

Hij was een oud-surfer, een vreemde Australische eend in de bijt, maar wel met een enorm talent voor deze edele balsport. Hij was een van mijn helden toen ik ooit met dit spelletje begon. Hij schreef pasgeleden een brief naar zijn jongere ik. Deze zinsnede wil ik je niet onthouden: “Treat people well. Every interaction is an opportunity, and nothing bad can come from a positive one.” Dit is een terugkerende rubriek op de site van The Players’ Tribune en voor mij een voorbeeld van zeer mooie content. Content met een ziel.

Rik toe Water is Creative Director bij MEC Amsterdam
www.mecglobal.nl
@Heimerik

 

Lees van Rik ook:

25-02-2016 | [Commercial Review] Rik toe Water: Aegon, Energie-Nederland, Longfonds
01-02-2016 | [Commercial Review] Rik toe Water: South Africa Tourism, Expedia, Coca-Cola
31-12-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: Jillz, Neckermann Reizen, Johnnie Walker
04-12-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: Eurosport, Leen Bakker, VPRO
17-09-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: LOI, GANT, Andrélon

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie