[Commercial Review] Rik toe Water: Eurosport, Leen Bakker, VPRO
04-12-2015 11:55:00 | Hits: 2208 | columnist: Rik toe Water | Tags:

Eurosport

Als ik aan Eurosport denk, denk ik aan Golf voor senioren, Formule 4 racewedstrijden en een poulewedstrijd tussen Ghana en Polen tijdens het WK Vrouwenvoetbal onder de 18.

Nog erger. Eurosport staat bij mij op kanaal 35. Dat wil zeggen dat het 34 zenders moet verslaan om mijn aandacht te wekken. En dat doet het niet. Grappige tenniswedstrijden tussen Björn Borg en Richard Krajicek laat ik aan mij voorbijgaan. En ook het koddige ‘Watts’, met ‘laat ze maar lachen’ fail compilaties uit de mondiale sportwereld kan mij maar niet bekoren.

Komt bij dat Eurosport ook nog eens het aller-lelijkste logo had wat je kunt bedenken. Niet erg, alleen wordt het opkrikken van je imago een lastig verhaal. Maar toen kwam die nieuwe video, die ik bij deze graag als ‘kippenvelvideo’ wil nomineren. Want kippenvel, dat is wat ik hier van krijg. Goede voice-over, goede beelden (alleen dat eindshot?!), goed aanbod en…eindelijk een fatsoenlijk logo! Ik herhaal: #kippenvelvideo.

Leen Bakker

Stap 10 jaar terug in de tijd en bekijk deze video. Dit is een video om de video. Hij duurt 35 seconden, heeft een kop en een staart en het moet mij in beweging brengen. En dat doet het niet. Kreeg er een beetje een 'Hallo Jumbo'-gevoel bij. Dat kan beter Leen.

Leen Bakker. Iedereen kent het. Toch? De filialen staan meestal op grijze plekken ver buiten de bewoonde wereld, met iets te veel parkeerplaatsen en iets te weinig auto’s voor de deur. Nadat Blokker met zijn nieuwe slogan “fijn dat we er zijn” kwam, kon ook Leen Bakker niet achterblijven. En zie daar de nieuwe pay-off: “ÓÓK Leen Bakker.” Hulde aan het reclamebureau dat dit heeft weten te verkopen.

Vroeger gingen we weleens naar de Leen Bakker. En dan draaiden we vervolgens met veel schelden een wit spaanplaten TV-kastje in elkaar. Net als de rest van Nederland. Het assortiment is in die tijd nauwelijks veranderd. Tot dit jaar, zo het lijkt. Als ik de video mag geloven zijn de mensen vriendelijker geworden, de winkels hebben zowaar wat kleur gekregen en de stoffige meubels neigen tegenwoordig naar ‘design’. Leen Bakker, fijn dat dit oer-Hollandse bedrijf er nog is. Ook dat mag gezegd worden. Voor hoe lang? Joost mag het weten.

VPRO

Never change a winning team. VPRO. Een huisstijl die letterlijk staat als een huis. Dan dat deuntje, die graphics, alles klopt. En nu is VPRO boos. Als sponsor van de vooruitgang keert VPRO zich tegen de bemoeienis van de overheid, de commerciëlen, de eenheidsworst van de publieke omroepen en vaart het duidelijk haar eigen koers. Ik ben hiervan. Ik hoor hier graag bij. Daarom ook al jarenlang lid. De video is aardig, maar de gedachte erachter is wat telt.  Volgens mij hebben we allemaal wel een beetje VPRO in ons. Het bracht ons onder andere Villa Achterwerk, Rembo&Rembo, Jiskefet, maar ook Grensland en Poesjes. Wie is hier niet mee vooruit gekomen?

Rik toe Water is Creative Director bij MEC Amsterdam
www.mecglobal.nl
@Heimerik

Lees van Rik ook:

17-09-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: LOI, GANT, Andrélon


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie