[Commercial Review] Rik toe Water: LOI, GANT, Andrélon
17-09-2015 13:48:00 | Hits: 3057 | columnist: Rik toe Water | Tags:

Reclames doen wat met mensen. Het houdt de gemoederen bij het koffiezetapparaat bezig sinds 1967 en zet mensen in beweging. Negatief of positief.  Dat vind ik dus mooi. We kunnen letterlijk niet zonder. Tijd voor de vangst van deze week.

LOI

De mens centraal. N=5 lijkt deze formule voor meerdere van hun klanten, denk NS en KPN, toe te passen. Zo ook LOI. Het is de trend van het laatste jaar. Origineel? Nee. Is dat erg? Absoluut niet, zolang de boodschap maar duidelijk overkomt. En dat doet het. Mij raakt het in ieder geval. Nu ken ik letterlijk niemand die een opleiding volgt via de LOI, maar ik neem aan dat de zaken goed gaan. Ze zijn in elk geval van hun semi-humoristische aanpak afgestapt. Als vader van een kleine en eentje op komst, moet ik bekennen dat ik dit een hele pakkende commercial vind. “Groei door”, oftewel je bent nooit te oud om te leren.

GANT

GANT. Kent u het merk? Ik heb nog een polo in de kast liggen van GANT. Hij is van mijn vader, heeft een bordeauxrode kleur en is gemaakt voor de ietwat corpulente, middelbare man. Tijd om de kringloop te bellen. GANT is een merk voor oudere meneren of Jan de Hoop. En dat gevoel wordt bevestigd als ik de nieuwe commercial van dit Amerikaanse merk bekijk. Goed verhaal, met duidelijke knipoog naar Amerikaanse iconen, maar dat is het dan wel. Het voelt wat gedateerd aan.

Nu hebben Amerikanen last van wansmaak als het om kleding gaat. En daar gaat dit filmpje niets aan veranderen. Je hebt er ongetwijfeld weleens eentje gespot op de Dam met witte sokken, sportschoenen, buideltasje, grote pet, ruime jeans en hier een ‘blouse’ met korte mouwen (zeker geen shirt) bij in gefrommeld. Dat shirt is dus van GANT. En nu willen ze jongeren aanspreken. Met een button-down shirt inclusief borstzakje… Ik wens ze veel succes toe.

Andrélon

Andrélon staat bekend om haar koddige commercials met woordgrapjes in ‘hachelijke situaties’. Denk alleen al aan de perfecte krul als knipoog naar penaltykiller Tim Krul na zijn magistrale save tegen Michael Umaña van Costa Rica. Ik dwaal af. Andrélon is goed aanwezig op de kijkbuis. Dat doet het als sinds het haar van Pam danst. Manuel Broekman speelt ditmaal de hoofdrol als lekker gekke date van een meisje met heel kort haar. Helemaal van nu denk ik, dat verleidelijke korte haar. Geen idee. Ben meer van lang. Hing Manuel vorig jaar nog in alle winkelruiten van de Etos met ontbloot bovenlijf, nu houdt hij zijn kleren aan en loopt hij een blauwtje. Het kan verkeren. Mijn humor is het niet, maar dat zal menig vrouw een rotzorg zijn.

Rik toe Water is Creative Director bij MEC Amsterdam
www.mecglobal.nl
@Heimerik

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie