[Commercial Review] Rik toe Water: South Africa Tourism, Expedia, Coca-Cola
01-02-2016 14:03:00 | Hits: 2441 | columnist: Rik toe Water | Tags:

South African Tourism 

Ik ben nog nooit in Zuid-Afrika geweest en deze video zorgt ervoor dat dit wel even zo blijft, ben ik bang. Eerlijk? Ik heb op de video geklikt omdat Ellen Hoog erin zit. Helaas mag Ellen in de promovideo niets zeggen van South Africa Tourism. Die eer is toebedeeld aan GTST acteur Everon Jackson. Gemiste kans. Volgens mij heeft ze een hoog ‘klik-gehalte’. Ik heb weleens naast Ellen Hoog in een restaurant gezeten. Samen met mij konden de mannen daar maar met moeite hun ogen van haar afhouden. Trouwringen werden vakkundig afgedekt en de borst flink ingehouden. Niets ten nadele van Everon overigens, iets met persoonlijke voorkeur.  

In het kort: hier gaat eigenlijk heel veel mis. Volgens mij heeft iemand namelijk de verkeerde briefing opgestuurd. Het kan niet anders dat ‘ie uit 2012 stamt. Alles voelt namelijk gedateerd aan. Het stockmateriaal bezit weinig beleving en de journey van video naar activatiewebsite met korte quiz verdient niet de schoonheidsprijs. Beeld en geluid zijn van dubieuze kwaliteit en ik ben benieuwd of de influencers de definitieve versie wel gezien hebben voordat het live ging. Ik had er in ieder geval iets van gezegd. Ongeacht het bedrag van deelname. Dit kan echt zoveel beter, want het doet de influencers en Zuid-Afrika geen recht. Mag ik een kleine tip geven? Wil je nu echt Zuid-Afrika verkennen, toets het dan in op Google, zie afbeeldingen en laat je overtuigen.

Expedia

Erg Amerikaans. Met het gevaar heel ‘cheesy’ over te komen, maar het is ze gelukt daar bij Expedia. Een geraffineerde en humoristische ‘aanval’ op onder andere Airbnb. Echter zal het de doelgroep van Airbnb een worst wezen, die wil gewoon voor de meest goedkoop mogelijke optie op een toplocatie zitten. Een bed, warme douche zonder haar in het afvoerputje en werkende koelkast is voldoende. Expedia richt zich toch echt meer op mensen die dit beu zijn of hier geen behoefte aan hebben. Ik dus. De gedachte alleen al om met zeven volstrekt onbekende zweverige figuren met henna tattoos een bad- of slaapkamer te delen geeft me al jeuk. Nog erger is om op diezelfde gedeelde slaapkamer allemaal verhalen aan te horen hoe ze stuk voor stuk zichzelf aan het ontdekken zijn. Nogmaals, niets voor mij. Als je eenmaal kinderen hebt en al een hoop opgegeven hebt in je leventje met betrekking tot gemak en spontaniteit wil je juist op vakantie ervoor zorgen dat het je aan niets ontbreekt. Een goede accommodatie met 100% kans op rust en een momentje voor jezelf is dan wat je wilt. De video is vermakelijk en zeker een klik op op play button waard.

Coca-Cola

Ik moest na het zien van deze commercial even goed naar de releasedatum kijken. Heel even dacht ik naar een advertentie uit de jaren ’90 te kijken. Coca-Cola vaart toch echt een nieuwe koers. Het herkenbare ‘oude’ deuntje is verdwenen en het kiest voor een ‘one brand approach’. Meer bescheiden en terug naar de beleving van het product en merk. De video draait om het vastleggen van ‘happiness’ momenten. Er wordt ingezoomd op een bepaald vignet (nieuwe modeterm, als je indruk wilt maken op je collega’s) uit het dagelijkse leven van de ‘gemiddelde’ Coca-Cola drinker. Het geheel doet gepolijst aan, blijft nog steeds erg herkenbaar, heeft veel weg van de Coca-Cola Just ad Zero reclame, maar mist dat edgy gevoel van beeld en taal. Het is ver binnen de lijntjes kleuren. De meningen zijn overigens verdeeld over de nieuwe aanpak. Ik vond deze opmerking, geplaatst op ‘Ads of the World’, wel een goede: “Somewhere between strategy and execution, what would have been smart, sharp fun advertising turned [into a] decidedly pedestrian.” 

Rik toe Water is Creative Director bij MEC Amsterdam
www.mecglobal.nl
@Heimerik

 

Lees van Rik ook:

31-12-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: Jillz, Neckermann Reizen, Johnnie Walker
04-12-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: Eurosport, Leen Bakker, VPRO
17-09-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: LOI, GANT, Andrélon

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie