[Commercial Review] Rik toe Water: Volvo Trucks, Media Markt, matrassen
01-12-2016 11:00:00 | Hits: 5039 | columnist: Rik toe Water | Tags:

Allereerst Volvo. Het is geen epic split en zal ook zeker niet zo hard viraal gaan, maar eerlijk is eerlijk, ze hebben wel een toffe stunt uitgevoerd daar bij Volvo Trucks. De Red Bull van de vrachtwagens zo het lijkt.
Het doel van deze stunt, of test zoals Volvo het zelf omschrijft, is (en ik moest dit écht even opzoeken, want niet relevant voor mij) het benadrukken van de prestaties van de unieke aandrijflijn van Volvo Trucks. “Want de I-Shift Dual Clutch en de verbeterde D13-motor leveren de perfecte combinatie van topprestaties en een laag brandstofverbruik”. Wellicht dat de gemiddelde trucker hier warm van wordt, ik niet in ieder geval. En het middel? Een paraglider die achter de vrachtwagen hangt zoals je dat kent uit die fijne vakantieoorden. Maar dan achter een speedboot voor iets te veel geld. Anyhow, hij moet onder een tunnel en dat lukt door de snelheid aan te passen. Met die Dual Clutch D13 motortechniek-ding-achtig-iets.

Wel mooi om te zien dat ze bij Volvo qua casting de andere kant op zijn gegaan. Geen ik trek elke dag een diagonaal uit de muur bij de Esso-type, maar een goed gemutste blonde dame genaamd Louise. Eentje met stalen ballen, want je moet het maar aandurven zo’n stunt. Al met al weer een een geslaagde video. Het mist echter de virale wow/omg/wtf-factor.

Media Markt

Is het al eens eerder gedaan? Ja. Is dat erg? Nope. Is het slimme marketing? Oh Jazeker. #DeBesteStageOoit van Media Markt komt eraan. Een begeerlijke stageplek kan ik je vertellen. Ruim 6 maanden lang vloggen over de nieuwste games, films, producten en ga zo nog maar even door. Erg aantrekkelijk voor de youth. Daarbij geniet de stagiaire ook nog eens van het bereik van Media Markt op social. Dus bekend en beroemd worden is een mooi bijkomend voordeel, dat willen die jonge gasten en meiden natuurlijk allemaal. Slimme zet van Media Markt.

Ik ben wel benieuwd naar de invulling en of ze hem of haar de volledige vrijheid geven. Er loopt heel veel jong talent rond in Nederland en die moet je in hun kracht laten en her en der wat bijsturen, maar zeker niet invullen wat ze moeten gaan doen. Laat de speeltuin de speeltuin en maak het geen 9-tot-5-kantoorbaan. Blijf de follower (en jezelf) dagelijks verrassen met toffe ludieke content en met zo min mogelijk marketingbeloftes. Vodafone deed het ruim een jaar geleden al op Snapchat: twee talenten in spe casten en ze volledige vrijheid geven. Dat pakte niet alleen goed uit voor Vodafone, ook de twee influencers heeft het geen windeieren gelegd. Echter, er is wel durf voor nodig. Want iets uit handen geven is makkelijker gezegd dan gedaan.

Matrassen

Als laatste geen video, maar pure verbazing. What’s up met al die matrassenstartups? De laatste tijd worden mijn Facebook en Twitter namelijk overspoeld met matrassen. Allemaal met hetzelfde concept: 100 dagen uitproberen en anders gratis retour en je geld terug. Hoe werkt dit model? Stel nou dat iedereen na 100 dagen denkt, dikke doei. Ga je dan ooit slapend rijk worden als ondernemer? Lijkt mij een nachtmerrie. Dezelfde verbazing werd onlangs uitgesproken door Alexander Klöpping in zijn podcast, vanaf 27:55 even luisteren. Nog dank voor de tip @Jaapvanzessen en @JorritKr.

Zijn matrassen het nieuwe goud? Ben ik volledig de boot aan het missen en moet ik nu nu nu nu investeren en zo’n ding aanschaffen? Of is nog even doorliggen het devies? Klöpping zei het al. Matrassen komen normaal in tal van variaties. Van hard tot zacht, van paardenhaar tot memory foam met NASA techniek. Nu heb je slechts één type voor iedereen en voor minimaal de helft van de prijs. Ondertussen moet ik zeggen dat ze me wel aan het denken hebben gezet, want 100 dagen uitproberen klinkt aanlokkelijk. Aan de andere kant… weet je wat, ik ga er nog een nachtje over slapen.

---

Rik toe Water is Creative Director bij MEC Amsterdam

@Heimerik

 

Lees ook:

18-07-2016 | [Commercial Review] Rik toe Water: TUC, Lexa, Reebok
24-05-2016 | [Commercial Review] Rik toe Water: Centraal Beheer Achmea, ŠKODA, Greg Norman
25-02-2016 | [Commercial Review] Rik toe Water: Aegon, Energie-Nederland, Longfonds
01-02-2016[Commercial Review] Rik toe Water: South Africa Tourism, Expedia, Coca-Cola
31-12-2015[Commercial Review] Rik toe Water: Jillz, Neckermann Reizen, Johnnie Walker
04-12-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: Eurosport, Leen Bakker, VPRO
17-09-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: LOI, GANT, Andrélon

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie