[Column] Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle
08-09-2019 12:21:00 | Hits: 2561 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Mensen gaan dood, uiteindelijk. Je weet het rationeel wel, het kan dat iemand er ineens niet meer is, maar gevoelsmatig blijft het onbegrijpelijk. Hoe mooi zou het zijn als ik nog kon praten met mijn opa, of mijn moeder? Zelf al is het maar een soort digitale echo, ik zou het fijn vinden als ik ze zou kunnen horen vertellen. In Silicon Valley wordt aan deze toekomst gewerkt.

Terwijl Netflix internationaal terrein verliest, kun je sinds kort nu ook in Nederland Disney+ krijgen. Nog niet zo compleet als in de VS, maar best heel aantrekkelijk, met Disneyprinsessen en superhelden, National Geographic en Star Wars. Maar deze ontwikkeling heeft niet alleen maar voordelen, zoals ik uitleg in deze column.

Een paar jaar terug zag ik een komododraak in een dierentuin op Bali. Een sneu gezicht. Nu is hun natuurlijke habitat de inzet van een felle discussie. De gouverneur wil het massatoerisme stoppen en de eilandbewoners afvoeren. Maar deze locals claimen spiritueel verbonden te zijn met de dieren en willen niet weg… Prachtige BBC productie met schitterende foto’s.

Teun van de Keuken was voor een paar kwartjes per week met nieuwsplatform Blendle getrouwd, maar “the honeymoon is over”. Teun legt haarfijn uit hoe Blendle zélf het probleem werd dat het ooit dacht op te zullen lossen. Scherp!

The Gartner Hype Cycle is altijd de moeite om te bestuderen. Volgens Gartner is het een lijst van maar liefst 29 “emerging technologies” waarmee bedrijven komend jaar zouden moeten gaan experimenteren. Succes daarmee, en als je het al doet, laat het dan vooral niet door je CIO doen. Wat mij aan de Cycle opvalt is wat er afvalt; virtual reality is verdwenen (komt over 5 jaar weer terug) en voice interaction is ook weg. Inmiddels zo mainstream dat het niet meer op de Cycle hoort? Lijkt me terecht.

 

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier.

---

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager bij Verkroost.com.

www.verkroost.com

 

Lees ook:

27-06-2019 | [Column] Jeroen Verkroost: grote toekomst voor Talpa Nieuws
19-12-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Dé topmarketeer van 2018: mijn slijter
20-04-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Cross Media Congres 2017
26-02-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Kamergotchi, whiskyveiling, influencers… Algoritme is king!
26-01-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Het overschot aan advertentieruimte
16-12-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Gelekt: De nieuwe privacywetgeving die Europa aan Nederland zal opleggen
24-11-2016 | [Column] Jeroen Verkroost Hallo Commissariaat? Regels voor vlogreclame bestaan al twee jaar…
02-11-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Klachten over online advertenties

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie