Jeroen Verkroost: De waarde van digitale dingen in games en online
06-12-2021 12:46:00 | Hits: 2649 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

MAGIC: THE GATHERING - Online trading card game

Over waarde van digitale dingen. Ik ben dus een nerd. En nerds spelen graag ingewikkelde spelletjes. In de jaren 90 verschenen voor het eerst trading card games; spellen waarbij je een verzameling kaartjes aanlegt waarmee je een duel aangaat met tegenstanders. De strategie bestaat eruit een deck samen te stellen van goed op elkaar afgestemde kaartjes De beste kaartjes zijn zeldzaam en worden al snel heel waardevol. Je kon ze voor goed geld verkopen, aan andere spelers of in de lokale spellenwinkel. Spelers toonden trots hun verzameling.
 
In 2002 ging Magic online. Je kon digitale kaartjes kopen om online mee te spelen. Ik deed dat, maar werd door mijn vrienden voor gek versleten. Ik had digitale kaartjes gekocht, niet fysiek, dus ik had ze niet echt! Ik kon ze niet meenemen naar een lokaal toernooi, niet doorverkopen, ze stegen nooit in waarde… ik had, zo vonden ze, mijn geld weggegooid.
 
Ik zag dat anders, want in plaats van één keer per week op vrijdagavond, kon ik nu elke dag wanneer ik maar even een kwartiertje tijd had, vlot een potje spelen. Tegenstanders waren er altijd, online. Ik kon één goed kaartje in meerdere decks tegelijk gebruiken. Mijn kaartjes werden niet oud of vies en raakten nooit kwijt. Ik had ze altijd bij me, kon overal waar internet was spelen en speelde veel vaker digitaal dan fysiek. Ik gaf er honderden euro’s aan uit en voelde me slim en modern.
 
Toch brak Magic Online pas echt door toen ze de redeem-functie invoerden, die nog altijd bestaat. Daarmee kun je op elk moment de opdracht geven om je online kaartjes te laten afdrukken en fysiek thuis te laten bezorgen. Online ben je ze dan wel kwijt. Die belofte, waarmee je de kaartjes in feite minder nuttig maakt, was er voor nodig om de kaartjes méér waarde te geven - in de ogen van de spelers.
 
Trouwens, ik ben net, na meer dan 10 jaar niet spelen, nog eens ingelogd, maar mijn e-mailadres werd niet meer herkend door het spel. Password forgotten. Computer says no. Over waarde gesproken. Ik zal wel een memo gemist hebben. Weg verzameling. Hadden die gasten dan toch gelijk? Je kunt wel nog steeds online spelen.
 
 
 
De beste online performance art van dit jaar: Geoffrey Huntley maakte een site waar je twintig gigabyte aan NFT’s gratis kunt downloaden. Dat ligt nogal gevoelig, want een NFT* zou juist een uniek digitaal eigendom moeten zijn.
 
*Een non-fungible token, niet-vervangbaar token of uniek token (NFT) is een koppeling (een soort eigendomsbewijs) op een blockchain van een account (de eigenaar) aan een uniek, niet-uitwisselbaar digitaal item via een smart contract. NFT is dus een manier om uniek eigenaarschap te koppelen aan een digitaal object.
 
De vele duizenden eigenaars van zo'n uniek digitaal item zien nu dus diezelfde items ineens verschijnen op de NFT Bay, waar ze door iedereen gratis te downloaden zijn. De vormgeving van de site is een bijna exacte replica van de illegale film- en softwaredownloadsite The Pirate Bay.
 
 
Dit brengt een interessante discussie op gang over wat het nu echt betekent als je claimt iets digitaals dat op het internet staat te bezitten. Geoffrey Huntley maakte voor het gemak een Torrent-link waarmee je in één keer álle NFT’s van zijn NFT Bay kunt downloaden.
 
“Did you realize that an NFT is nothing more than a link to a picture hosted on Google Drive, Dropbox or OneDrive? Because they are standard photos, you can right-click and save-as them. The image isn’t saved in the contract on the blockchain. This handy torrent contains all of the NFTs, allowing future generations to study this generation’s tulip frenzy and collectively go… “WTF? “Was it for THIS that we devastated our planet?” 
 
NFT-haters zien dit als bewijs dat NFT’s geen waarde hebben. Maar Crypto-fans en NFT believers antwoordden massaal dat het eigenlijk het bewijs van eigendom is, en niet de afbeelding, dat de NFT’s hun waarde geeft. Denken dat je óók eigenaar bent door de JPEG op te slaan is right-click mentality zeggen ze.
 
Hoe dan ook, kunst die een maatschappelijke discussie op gang brengt, is wat mij betreft geslaagd.
 
 
 
 
Een moderne NFT-game is Axie Infinity. Hierin gaat maandelijks 516 miljoen dollar (!) om binnen een een community van meer dan twee miljoen actieve gebruikers, die keihard groeit (afgelopen maand alleen al met een half miljoen gebruikers).
 
Om dit spel te kunnen spelen, koop je wezens (met crypto) die je tegen teams van wezens van anderen kunt laten vechten. Elk wezen is uniek en heeft zijn eigen eigenschappen. Door tegen elkaar te vechten, verdien je geld, want je krijgt na een gewonnen gevecht SLP, wat in feite ook een cryptomunt is. Zo verdíen je dus geld door het spel te spelen, na de eerste inleg – van een aantal honderden euro’s – om je team samen te stellen.
 
Je kunt je wezens samen kleintjes laten maken, nageslacht dat je ook weer voor geld kunt verkopen op de marketplace van het spel. Maar het kweken kost dan weer SLP, waarmee die geconsumeerd worden, waardoor de schaarste en dus de waarde van die cryptomunt weer toeneemt.
 
Wat ze dat nageslacht waard is, wordt bepaald door de karakteristieken, die geërfd worden van de ouders, maar ook vooral door vraag en aanbod. Aan de ene kant worden er steeds meer wezentjes gekweekt, dus stijgt het aanbod, maar anderzijds komen er ook nog steeds heel veel spelers bij en stijgt de vraag dus ook. Maar het gaat al gauw om serieus geld, zelfs de goedkoopste wezens brengen al snel 100 euro op, op de marktplaats.
 
 
Het proces van het daadwerkelijk installeren en beginnen met het spelen is trouwens een soort IQ-test op zich, of op zijn minst nogal omslachtig. Om Axie Infinity te spelen, moeten spelers meerdere stappen volgen, waaronder het kopen van ETH coins op een beurs, het aanmaken van een crypto-portemonnee, het aanmaken van een Ronin-portemonnee, het storten van de ETH coins in de Ronin-portemonnee via een Ronin-brug, en vervolgens het kopen van ten minste drie Axies (je eerste team) op de Axie NFT-marktplaats. En dat allemaal voordat een gebruiker zelfs maar het spel heeft geïnstalleerd!
 
Dat het spel desalniettemin zo hard groeit, zegt veel over het verdienpotentieel. Ik heb in elk geval met mijn team Axies in de eerste week al een aantal dollars verdiend, maar ik heb eigenlijk te weinig tijd om er echt in te steken. Nu maar hopen dat mijn Axie-wezens straks wat meer waard zijn geworden…
 
Zo zie je maar, waarde in het digitale domain is nog een verkenningstocht. Een steeds groter deel van ons leven vindt plaats in het digitale domein, maar dit soort concepten staat echt nog in de kinderschoenen.
 
Dat was ‘m. Dank voor je aandacht voor deze digitale waarde special. Tot over twee weken!