Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.
Een week vol veranderingen…
Welkom (terug?) op Twitter! Want daar ben je nu namelijk, op Twitter. Dat komt doordat Twitter dit nieuwsbriefplatform, Revue heeft overgenomen. De wereld was verbaasd en zes mensen in het Utrechtse stadje U. zijn trots en heel blij. We bespreken in de Podcast waarom Twitter deze move maakt. In de toekomst kun je nieuwe mogelijkheden en integraties met je Twitter-account verwachten. Als je dat al hebt. Enfin, ik ben benieuwd.
Ik ga iets nieuws doen!
Na vijf jaar zelfstandigheid, waarin ik voor heel wat organisaties kortere en langere tijd opdrachten heb uitgevoerd, heb ik een heuse nieuwe baan. Jawel, fulltime en in loondienst. Ik word Directeur Digitale Transformatie bij Holland Casino, vanaf komende week. Dat houdt in dat ik verantwoordelijk word voor de IT van de organisatie en voor de online business van Holland Casino. Spannend, want vanaf 1 oktober gaat de markt daarvoor open in Nederland. Ik heb er heel veel zin in :)
We gaan iets nieuws doen!
Ook deze week zijn er links en commentaar, maar dan in een gesprek, in de vorm van een podcast. Klik daarvoor snel door naar De Jeroenen. Ook als je niks hebt met podcasts kun je de laatste aflevering luisteren; gewoon direct afspelen vanaf de website www.dejeroenen.nl.
Wat kun je, naast kort ander nieuws, horen in De Jeroenen deze week?
Online cultuur: Hoe een groep jonge internetters elkaar dikke winst en een hedge fund een geschat verlies van 3 miljard dollar bezorgde via een gecoördineerde inkoopactie van het aandeel Gamestop.
Streaming media: Door corona is contentschaarste ontstaan op de streaming services. Hoe trouw zijn kijkers, hoeveel procent zegde een dienst op in 2020? Kan Netflix op tegen Disney en Amazon? Gaan de prijzen naar beneden? Is Videoland de nieuwe Hyves in dit geweld?
De vijfde macht: Wat betekent het als bedrijven gaan bepalen welke politicus zijn publiek nog mag bereiken en welke websites je wel en niet mag zien als consument? Zijn grote techplatforms met hun maatschappelijke invloed een soort internationale vijfde macht aan het worden, na de trias politica en de journalistiek? Moeten we dat willen? Willen ze dat zelf?
Online relaties: Hoe een jonge vrouw in een jaar meer dan 40.000 volgers kreeg met haar Girlfriend video’s. Kun je een betekenisvolle relatie hebben met een videostream? Wat betekent dit voor de evolutie van de mens?
Verkiezingen en online ads: Hoe gebruiken Nederlandse politieke partijen online advertising? Wie geeft hier het meeste geld aan uit? Hoe worden kiezers getarget? Welke partij spreekt er schande van in de Tweede Kamer, maar zet zelf volop targeted Facebook advertising in bij hun campagne?
Online business: Zoals beloofd, Twitter en Revue. Waarom koopt Twitter een Utrechts bedrijfje met zes medewerkers? Wat is de gedachte qua businessmodel? Wat gaat de optelsom van Twitter en Revue betekenen voor ons, gebruikers? Wat kunnen we hiervan verwachten?
Om direct te luisteren zonder abonnement ga je naarwww.dejeroenen.nl.