Jeroen Verkroost: Fair Play Pays, Search Trends, Engeland 51e staat van Amerika, holografie is hier
21-12-2020 13:06:00 | Hits: 1065 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Why fair play pays

In het kader van de kerstgedachte: aardig zijn voor je medemens loont. En niet alleen in A Christmas Carol. Die fijne conclusie wordt namelijk ook bevestigd door het boek The Art of Fairness van David Bodanis. Het boek gaat over leiderschap en wat blijkt? Er zijn weinig dingen krachtiger dan The power of decency.
 
Terwijl het misschien lijkt alsof bullebakken als Trump de toon zetten in deze tijd, biedt het boek een aantal mooie anekdotes die het tegendeel aantonen. Fatsoen en eerlijkheid duren het langst. De boekbespreking van The Economist geeft (achter de gratis inlog) een inkijkje in een aantal verhalen uit het boek. Link
 
 
 
Wat hield ons bezig in 2020? De optelsom van onze collectieve zoekopdrachten in 2020 geeft dat glashelder weer. Via Google Trends krijg je ze op een presenteerblaadje aangereikt. Wat waren de meest gezochte films en series, Nederlandse artiesten, tv-programma’s? Je ziet het hier.
 
OK, dat corona 3 posities in de top 5 zoekopdrachten bepaalt, zal je niet verbazen, maar kun jij, zonder te spieken, bedenken welke andere twee zoektermen in die top 5 staan? Kijk hier wat er allemaal speelde in 2020 en of je het goed hebt: Link
 
 
 
Brexit is almost upon us. Hoera! Eindelijk zijn de Britten van die nare Europese betutteling en al die vervelende regeltjes af. Zoals dat Europese GDPR-geneuzel over privacy bijvoorbeeld. Facebook laat er geen gras over groeien en maakt van Engeland direct een soort de 51e Amerikaanse staat, qua privacy dan. Goodbye! Link
 
 
 
Via Rik (Dank!) deze Nederlandse technologie waarmee live-holografie mogelijk wordt als mediakanaal. Ik heb het nog nooit in actie gezien en of het een schaalbaar concept is kan ik niet helemaal beoordelen, maar cool vind ik het wel: Here we Holo is de naam.
 
In een soort Dr. Who-achtige cabine kan een hologram een presentatie houden, een product demonstreren, gasten ontvangen of een conference geven. Dat kan op afstand en in realtime. Gaaf product, alleen wel apart dat ze het promoten met het concept “Speech op je eigen uitvaart!” Enfin, op de site zie je hoe het werkt. Link
 
 
 
Niet een techgigant als Facebook, maar het oer-Hollandse Massarius is, dankzij eigen technologie, dit jaar de meest innovatieve media speler in Nederland. Massarius scoorde de nummer één notering in de categorie Innovatie in het Adformatie Media Report. Knap.
 
Mr. Massarius, de overigens ook voor de Media 100-genomineerde Bert Jan ten Kate, reflecteert daarop, geeft zijn visie op de opvallendste gebeurtenissen van 2020 en voorspelt zes trends voor 2021. Bij Adformatie, dus wel verplicht inloggen: Link
 
 
 
De enorme Prime-vrachtwagens van de eigen vloot denderen misschien nog niet door ons land, maar Amazon heeft stiekem een prima jaar gehad in Nederland. Van de 28e plek een jaar geleden is Amazon hier nu gestegen naar de 14e positie in de ranglijst van websites.
 
Dat betekent een bereik van 7,3 miljoen Nederlanders. Met andere woorden; bijna de helft van de online populatie kwam langs bij Amazon in november. In 2021 komt Amazon binnen in de vaderlandse top 10, mark my words. Link
 
 
 
In de categorie Thought Leadership publiceerde Russell Reynolds The CEO and Board Playbook for Leadership Through Technology Transformation. Dit levert de nodige inzichten op over de beste manier om digitale transformatie vorm te geven vanuit de top van de organisatie.
 
De theorie wordt ook concreet gemaakt met acht best in class-voorbeelden van de digitale transformatie van bekende bedrijven. Wat is nodig voor een succesvolle transformatie, waar begin je mee en hoe ga je om met de uitdagingen die je daarbij tegenkomt? Mooi leesvoer. Link
 
 
 
Op zoek naar onthaasting rond de kerstdagen? Even in een lager tempo? Met een boek in je hand misschien, in plaats van een apparaat dat steeds ping doet en alles probeert om je aandacht maar op te slurpen? Dan levert Obama’s reading list van 2020 misschien wel de nodige inspiratie.
 
Laten we eerlijk zijn, de personal branding van Obama is fantastisch. Van de zomer luisterde ik naar Barack’s 2020 summer playlist op Spotify en nu is hier zijn boekenlijst. Het merk Obama staat voor cultuur en diversiteit. Vanuit verschillende achtergronden en generaties. Doet 'ie goed. Misschien zit er ook wel een boek voor jouw kerstvakantie bij. Link
 
 
 
Ook zo aan het genieten van The Queen's Gambit op Netflix? Dan is The Bakers Gambit een leuke vakantietip: bak je eigen schaakspel. Zo speel je een partij waarbij stukken winnen smakelijker is dan ooit. Simpel te maken met ingrediënten die je waarschijnlijk toch al in huis hebt.
 
De site Instructables.com is sowieso een fijne tip voor wie creatief aan de slag wil deze lockdown; op de site vind je de meest fantastische projecten om zelf te maken. Niet alleen koekjes: met de handleidingen van Instructables maak je ook zelf een kauwgomballenautomaat, een open source augmented reality bril of een compleet vliegende FPV Drone. Aan de slag! Link
 
 
 
Over drones gesproken: Het Chinese DJI, grootmacht in drone technologie, nam de Russische filmmakers van Time.lab in de arm om showcases te maken. Commerciële content met een kunstzinnige insteek (“Hymn of the departing winter. In this video we show madness of the frozen city”).
 
Inderdaad, branded content dus, maar daar is niks mis mee. Want als we dan toch niet op reis kunnen is het fijn om even een paar minuten weg te dromen bij deze prachtige beelden. Het voelt alsof je zelf door de ijle vrieskou glijdt door de winterse lucht boven Moskou. Genieten. (Video, 3 minuten) Link

--

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

14-12-2020 | Jeroen Verkroost: Amazon, Google, Beuker, Schibsted, Microsoft en Siri
07-12-2020 | Jeroen Verkroost: Over D66, de AI Tsunami, het Datagraaien, Love Brands, Disney, Warner Bros en Aston Martin
30-11-2020 | Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer
23-11-2020 | Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer
16-11-2020 | Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie