Jeroen Verkroost: Het leed dat NPO TV heet, de hitparade van geld verdienen met online nieuws, Adobes AI wordt je nieuwe overlord
17-05-2021 16:16:00 | Hits: 3329 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Andere Tijden is het zoveelste programma op de NPO dat sneuvelt

NPO-directeur over Andere Tijden: 'Verjongen is nodig'

VPRO verzet zich tegen het schrappen van Andere Tijden - 'Onoprecht' zegt de NPO

Juist jongeren hebben behoefte aan inhoudelijke journalistieke programma’s...

De Nederlandse Publieke Omroep wil dat er meer jongere kijkers naar NPO TV gaan kijken, want “Nu is 80 procent van de kijkers ouder dan 50”. Daarmee is NPO het hospice van de tv geworden. Gelukkig heeft de NPO de oplossing al: Meer tv voor jongeren! Schitterende strategie, er is alleen iets fundamenteel mis mee; het werkt niet. Er is namelijk totaal geen behoefte aan tv-programma’s bij jongeren. Dat ligt niet aan de programmaformats, het is ook niet dat video geen krachtig medium is, het is de vórm die zijn relevantie verloren heeft.
 
Ik geef als hobby af en toe een gastcollege mediageschiedenis op een feest, partij of hogeschool, dus even een vergelijking, als ik mag. Als je 150 jaar geleden thuis naar muziek wilde luisteren, nodigde je een goede pianist of een leuk strijkkwartetje bij je thuis uit. Familie en vrienden erbij en samen genieten van Schubert. Top!
 
De behoefte aan muziek is er nog steeds, maar nu hebben we Spotify. Het medium is nog steeds relevant, de vorm (strijkkwartet) niet meer. Jongeren kijken meer video dan ooit, maar niet in de vorm van een tv-programma.
 
"Juist jongeren hebben behoefte aan inhoudelijke journalistieke programma’s" Dat zegt Antoinette Hertsenberg. Denkt u er zelf maar even een WC Eend-bril en laboratoriumjas bij. Ook haar programma Radar moet inleveren. Onrecht! Zo jammer ook, dat die stomme jongeren zelf niet begrijpen dat ze juist wél behoefte aan tv-programma’s hebben…
 
Omroepdirecteur Frans Klein wil vanaf volgend jaar meer gaan investeren  in online om jongere doelgroepen beter te kunnen bereiken: “Het is nu een transitieperiode. In de nieuwe programmeerstrategie gaan we misschien naar één lineair kanaal en één on-demand-omgeving.”
 
Misschien moet je daar ook eens in investeren, Frans, in een on-demand-omgeving die wél 4K-beeld heeft en een fatsoenlijk algoritme voor aanbevelingen. Want dat is al lang de standaard bij concurrenten zoals Netflix, of Disney+, maar heeft de NPO nog steeds niet voor elkaar. Met een goedwerkend algoritme zou je de publieke taak om allerlei doelgroepen te bereiken met publieke content een stuk makkelijker realiseren.
 
Soit. Dat is niet eens het belangrijkste punt. in 2021 ging 5 procent (!) van het programmabudget naar online of on-demand tv-programma’s’. Ja, tv-programma’s, dus. Dat is de eenheid waarin gedacht wordt. Zolang de NPO het probleem simpelweg niet begrijpt, gaat het ook niet met de goede oplossing komen.
 
Zo krijgen we nog veel meer relletjes over geliefde, inhoudelijke tv-instituten die plaats moeten maken voor dramatische, op jongeren gerichte programma’s zoals Showcolade of Tik M Aan. Waar sowieso bijna niemand naar kijkt en al helemáál geen jongeren. Niks gênanter dan oude mensen die de plank misslaan terwijl ze hip proberen te doen.
 
Hallo, NPO? Je kunt je strijkkwartetje wel hits van Snelle & Maan laten coveren, maar daar wordt het niet ineens weer relevant van… Link
 
 
 
De eerste 20 jaar van deze eeuw was nieuws gratis, online, maar langzaam verandert dat. Veel consumenten aarzelen nog steeds om voor nieuws te betalen, maar degenen die de stap zetten, wenden zich tot de bekende, betrouwbare bronnen. Visual Capitalist rangschikte nieuwswebsites op basis van betaalde abonnees. Mooie visualisatie! Link
 
 
 
Oude mensen willen graag geloven dat social media slecht is voor jongeren. OK Boomers… Net zoals beatmuziek slecht voor de jeugd was in de jaren 60 zeker? Gelukkig is er nu een écht serieuze studie gedaan naar het fenomeen. Voor de studie in Oxford is gebruik gemaakt van gegevens van meer dan 430.000 jongeren, verzameld over een periode van 28 jaar. En, inderdaad, er is geen link tussen het gebruik van technologie en de mentale gezondheid van jongeren. Kunnen we dat fabeltje ook op bed leggen. Link
 
 
 
Via lezer Bert Jan (dank!) dit interessante artikel over Adobe, vooral bekend van foto- en design-software, maar nu helemaal klaar om voor app- en siteeigenaren de rol van technologische opperheer te gaan spelen.
 
Het heet Project Catchy Content, en het gebruikt AI om online inhoud te analyseren, van de teksten, de contentstructuur en het van design tot de fotografie. Op basis daarvan kan het je vervolgens vertellen of het wel of niet gaat aanslaan bij je doelgroep, en waarom.
 
De software analyseert je app of site en doet suggesties, van beter kleurgebruik of andere foto’s tot zelfs het aanpassen van je teksten, om zo de best mogelijke respons van je publiek te krijgen.
 
Het linke is natuurlijk dat AI de neiging heeft om naar een specifiek punt te optimaliseren, waardoor, als we alle aanbevelingen heel serieus zouden opvolgen, apps en websites van een bepaald type nóg meer op elkaar zouden kunnen gaan lijken dan ze nu al doen… Link
 
 
 
Via lezer Mieuw (thx!) Universal Everything is een op afstand samenwerkend collectief van digitale kunstenaars, experience designers en futuristen die heel toffe dingen maken
 
Deze video is een geactualiseerde versie van een kunstwerk dat het collectief tien jaar geleden maakte. Het is een continu wandelende figuur die allerlei spectaculaire transities doormaakt, gemaakt met de nieuwste software voor visuele effecten. Erg cool! (Video, 6 min). Link
 
Jeroen Verkroost is directeur digitale transformatie bij Holland Casino en adviseur bij Verkroost.com.
 
 
Lees ook:

10-05-2021 | Jeroen Verkroost: Twitter is da bom, Apple en de Duitsers, De naschok van Voltswagen, Back je cloud back-up up!
03-05-2021 | Jeroen Verkroost: Apple en Facebook, het einde van de bromance, Worden journalisten solopreneurs?
26-04-2021 | Jeroen Verkroost: De Persgroep afgekraakt, Cookiewetgeving stuurt ons terug naar het verleden
19-04-2021 | Jeroen Verkroost: Zeikschrift, Windowswap, Mac guy kiest PC, Prime naar 200 miljoen, Doghouse
12-04-2021 | Jeroen Verkroost: Nieuwe tracks van Jimi Hendrix, Kurt Cobain, Amy Winehouse, The Doors, Magazines voor 2 cent per jaar

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie