Jeroen Verkroost: Hoe geeft Trump een miljard uit aan misinformatie? Hoe zet je Netflix autopreview uit?
10-02-2020 12:15:00 | Hits: 1069 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche. 

The Billion-Dollar Disinformation Campaign to Reelect the President

Binnenkort verkiezingen in Amerika. Trump is nu al super actief op internet (in tegenstelling tot de Democraten). Wat doen de Republikeinen en hoe doen ze dat? Wie heeft de touwtjes in handen? Wat is het draaiboek en welk effect heeft het als je meer dan een miljard uitgeeft op social media? Geweldig artikel van The Atlantic, leest als een trein. Link

How to create honest, interesting native ads

In nieuw PhD-onderzoek naar Native Advertising, uitgevoerd door Simone Krouwel aan de universiteit van Antwerpen, is gekeken naar de invloed van tweezijdige native advertenties. Dat zijn berichten waarbij de adverteerder zowel positieve informatie als negatieve informatie over het gekozen onderwerp aanbiedt. Interessante resultaten! Link

Netflix will now let you isable its awful autoplaying feature

Héérlijk. Ik heb Netflix autoplay uitgezet. Wat een opluchting, vooral die automatisch startende previews in de interface vond ik super storend. Zelf ook doen? Is best simpel. Ga naar Netflix via een browser, even inloggen en je kan het uitzetten. Hier is de directe link: www.netflix.com/HdToggle

Digitale BN’er Jeroen Verkroost te gast in de MediaMatters-radioshow

Dank aan Media Perspectives voor de uitnodiging voor dit gesprek op New Business Radio. (en dank aan Frank voor de foto :) Media Perspectives maakt uitzendingen over media en innovatie, vaak met interessante gasten. Sowieso een aanrader om eens in hun archief te kijken. Heel leuk om eens rustig in gesprek te gaan over innovatie in oude en nieuwe media, de rol die bedrijfscultuur speelt en wat, na de consolidatie fase waar we nu nog in zitten, de volgende fase in media zou kunnen worden. Link

Neural Networks upscale film from 1896 to make it look like it was shot on a modern smartphone

Te vaak wordt Artificial Intelligence negatief benaderd. Er is echt méér dan deepfake video's van presidenten en pornosterren. Zie deze mooie demonstratie. Een stuk film uit 1896 werd met AI-power opgeschaald tot 4K-resolutie. Scherp, helder en duidelijk, alsof je erbij staat op het perron. Super-sized snorren in volle glorie! Trouwens ook een hele geruststelling voor iedereen die nog korrelige familiefoto’s en filmpjes van vroeger heeft. Straks zie je die dus gewoon in HD-kwaliteit. Link

Tailored personas come coming to Amazon Polly with Brand Voice

Amazon Polly is een dienst die tekst kan omzetten naar levensechte spraak. Hierdoor kan je software maken die op een natuurlijke manier kan spreken met gebruikers. Via neurale text-to-speech technologie kan een merk de stemmen nu zo aanpassen dat die perfect passen bij de persoonlijkheid van dat merk. Bij Bacardi stel ik me bijvoorbeeld een warm donkerbruine, Caraïbische mannenstem voor. Prima. Maar kan iemand er wel voor zorgen dat Haribo ons straks niet toespreekt met van die super irritante, Loden Leeuw winnende kinderstemmetjes? Link

Deck of Brilliance

Ook nog gedaan deze week; een gastles over ondernemen en start-ups gegeven op de Utrechtse Hogeschool HKU. Super leuk om te doen. Ik gaf Deck of Brilliance mee als tip aan de studenten, voor als je creatief even vastzit. Een geweldige tool om je te helpen los te komen en dingen van een heel andere kant te bekijken. Ik dacht eigenlijk dat ik hem al eens gedeeld had, maar ik kon dat niet terug vinden, dus bij deze. Mooi tooltje! Link

 

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

Lees ook:

03-02-2020 | Jeroen Verkroost: Waarom tv-tijd stijgt, verzekeren via AI, hoe je méér bezoekers op je nieuwssite krijg
27-01-2020 | Jeroen Verkroost: Wie wint social? Amazon Advertising rukt op, Sonos door het stof, trends in media en marketing en de eerste slimme bril is er!
20-01-2020 |  Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!
13-01-2020 | Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer
09-12-2019 | Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie