Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?
06-07-2020 14:42:00 | Hits: 2185 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Trump Campaigns Alternative to Big Social Platforms: Parler

Trumps backup for FOX: the conspiracy-peddling One America News Network

A bizarre and baseless report about a Buffalo protester shoved by police gets the president’s attention.

The Trump social network

Toen zelfs Facebook begon met het verwijderen van advertenties voor TheDonald, begon kamp-Trump haast te maken met alternatieven om haar versie van de werkelijkheid te kunnen blijven verspreiden. Liefst ongefilterd door journalisten (zelfs die van FOX) en zonder waarschuwingen van sociale netwerken over dubieuze inhoud. Trump heeft een miljard dollar om uit te geven aan zijn campagne, maar zit verlegen om kritiekloze plaatsen om dat geld uit te geven.

De strategie bestaat uit drie delen; de eigen campagne app The Army of Trump, met ongefilterde toegang tot en opbouw van data over de eigen achterban. Vervolgens OANN, een cable TV zender die kritiekloos elke samenzweringstheorie publiceert en Parler, een openbaar sociaal netwerk dat niet censureert en bijna volledig bestaat uit Republikeinse leiders, officials, denkers en media . Dit is hét recept om met geld en media een land dat in brand staat tot op het bot te verdelen. Zonder enige verantwoording af te hoeven leggen… Link

How to Turn Off Universal Clipboard Handoff on your iPhone and Mac (and why you should disable this)

LET OP! iPhone en of Mac gebruiker? Héél veel apps kopiëren zonder dat jij dat weet continu alle data die je knipt en plakt, om die op hun eigen servers op te slaan. Precies, dat gaat dus over je passwords, privéberichten, etc. Het zijn ook heus niet alleen obscure apps die dit doen trouwens. Wat dacht je van Wall Street Journal, TikTok, Vice, Plants vs. Zombies, New York Times, Ali Express en vele, vele andere…

“Apple has known about this for a long time”. Lekker dan. Apple verdient jaarlijks alleen al 23 miljard dollar (!) aan Apple Tax op software van derden in de App Store. Tel daar nog maar eens bij op wat hun eigen software oplevert. En dan toch dit soort ENORME fouten in het platform. Enfin. Dank aan trouwe lezers Paul en Ron voor de tip. Zet maar heel snel Handoff uit. Instructies in het artikel. Link

 
 
Okee, tijd voor wat positief nieuws. Fast Forward naar 2030, tien jaar na Corona. De wereld draait door, er is geïnnoveerd, aangepast en vooruitgang geboekt. Hoe ziet die wereld eruit? Marketingsite The Drum vroeg aan een aantal experts om een schets te maken van deze wereld van 2030. Dat pakt interessant en op een aantal punten verrassend positief uit. Lekker artikel om je even uit het hier en nu te trekken. On to the future! Link
 
 
 
Al jaren ga ik graag naar het Cross Media Café op het Mediapark als ik daar maar even tijd voor heb. Ook dit evenement heeft inmiddels een nieuw online format gevonden. Media Perspectives en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid organiseerden 30 juni een online editie met vijf media-CEO’s, prettig en vakkundig geleid door Monique van Dusseldorp.
 
Gasten Martijn van Dam (lid RvB NPO), Georgette Schlick (CEO Fremantle Nederland en België), Lennart van der Meulen (Algemeen directeur VPRO), René Delwel (Managing Director United) en Sven Sauvé (CEO RTL Nederland) blikken hierin vooruit op de toekomst van de media-industrie na de crisis. Hoe ontwikkelt de industrie zich nu alles vloeibaar wordt? Video (1u10min) Link
 
 
 
Tot nu toe bestonden VR-headsets altijd uit een enorme rechthoekige plastic bak, die je met een soort tuigje aan je hoofd vast moest maken. Geen gezicht, hartstikke onhandig en alsnog best moeilijk om het beeld scherp te krijgen. Maar bij Facebook hebben ze echt iets heel slims bedacht. Door gebruik te maken van holografie is er nu een VR-bril die overkomt als niet meer dan een forse zonnebril. Natuurlijk een enorme stap vooruit, die allerlei nieuwe mogelijkheden en toepassingen biedt. Ontzettend ingenieus ook. Lees hier hoe ze dit voor elkaar kregen. Link
 
 
Vakantietijd is ook tijd voor creativiteit. Je moet tenslotte úit je hoofd om ruimte te maken ín je hoofd. Ruimte voor ontspanning wordt automatisch na enige tijd ruimte voor verbeelding en nieuwe ideeën. Of je nou juist totaal nieuwe culturen gaat ontdekken (bijvoorbeeld in Zeeland of Friesland), of thuisblijft; Je omgeving veranderen, op een andere manier naar de wereld om je heen kijken, nieuwe connecties leggen, het is belangrijk, je hebt het nodig. Lees in dit artikel hoe je daar nu alvast mee kunt beginnen. Zelfs op je werk. En voor straks; prettige vakantie! Link
 
Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

29-06-2020 | Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?
22-06-2020 | Jeroen Verkroost: Is Apple Evil? Een nieuwe Europese Nieuwssite? Wat kost Spot? Wil Google af van apps?
08-06-2020 | Jeroen Verkroost: Wat moeten merken met Black Lives Matter? Wat moeten wij ermee? Wat kunnen we ermee?
01-06-2020 | Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?
25-05-2020 | Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie