Jeroen Verkroost: Hoe verdient FVD aan ledengroei? Waar ontdek jij je nieuwe serie? Hoe raak je de bezoeker van je virtuele event?
14-04-2020 13:33:00 | Hits: 1614 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche. 

Zo werd FvD de grootste partij van Nederland

Geld verdienen met ledenwerving. Het kan. FVD betaalde meer dan 20 euro per lid en kocht zich via advertenties een weg naar de status van grootste politieke partij van Nederland. Winstgevend ook nog, want de inkomsten per lid bedragen 33 euro, mede dankzij subsidies. 
Het mechanisme loopt via Facebook, waarbij de FVD zich er niet voor schaamt af en toe advertenties niet als politiek te markeren en het ook niet al te nauw lijkt te nemen met de privacywetgeving. Mooi staaltje journalistiek van Brandpunt. Hoe het allemaal werkt lees je hier: Link
 
 
 
Er is bijna te veel te zien op al die streamingdiensten, maar gelukkig is er nu Guidinc.nl, een nieuwe gepersonaliseerde streaminggids. Je vindt er alle films en series van de belangrijkste streamingdiensten in Nederland, waaronder Netflix, Videoland, Disney+ en Pathé Thuis.  Uitgever Bindinc gaat de concurrentie aan met onder meer Gids.tv van Talpa (maandbereik 3 miljoen+).
 
Totaal onbegrijpelijk is dat de NPO in eerste instantie geen toestemming heeft gegeven haar streaming content op te nemen. Maar evengoed heeft Guidinc nu al mooie functionaliteit, je kunt aangeven welke voorkeuren en streamingabonnementen je hebt en krijgt dan meteen een persoonlijke selectie, aangevuld met de reviews en tips die de redactie levert. Link
 
 
 
Iedereen kan na een maand quarantaine wel videogesprekken voeren, maar een heel event online brengen vraagt om een andere aanpak. Vorige week deelde ik al Googles gids voor online events (in de app, even scrollen), wat een prima, degelijke gids is, maar wel enigszins technisch en basaal.
 
Deze week daarom als aanvulling een mooi artikel van Jan Jaap, de man achter Dagvoorzitter.nl en Masters in Moderation. Hij reikt meer dan tien ideeën aan om je virtuele event menselijk te maken, in plaats van alleen maar een technisch hoogstandje. Mooi, bevlogen stuk. Link
 
 
 
Zapier is een bedrijf zonder kantoor. Vanaf de start werkten de medewerkers altijd al 100 procent online. Zapier maakt online tools om taken te automatiseren. Deze nieuwsbrief wordt via Zapier bijvoorbeeld automatisch op mijn eigen site doorgeplaatst. Handig. Als ervaringsdeskundigen in het met een team werken op afstand delen ze op hun blog de inzichten en aanpak om tot een positieve, productieve cultuur te komen in teams waarbij de leden elkaar zelden of nooit fysiek zien. Naast het automatiseren van taken hebben ze gelukkig nog vier andere tips voor fijn samenwerken op afstand. Link
 
 
 
Dankzij de Amerikaanse lockdownmaatregelen moesten Toyota en Saatchi & Saatchi plots een nieuwe manier vinden om hun commercial op te nemen, terwijl iedereen van uit huis moest werken. Natuurlijk moet de boodschap aangepast worden op deze tijd. Maar ook het opnemen van de tv-commercial zonder studio zorgt voor de nodige uitdagingen. “It’s incredible what you can achieve in your pajamas.” Lees hier hoe ze het aanpakten. Link
 
 
 
Van kruidendrank tot kruidenbad, dat is pas innovatie. Jägermeisterfans kunnen nu hun huisarrest aangenamer maken met de Jägermeister Bath Bombs. Je kunt ze per twee online bestellen, compleet met bijbehorende bandana’s (…want die draag je altijd in bad? Enfin.) Het was een idee van Tim Hawley, de Innovation Controller bij Jägermeister in Engeland.
 
Tim: “I recently attended a webinar on the importance of immersing yourself in the brand. That evening as I bombed into my extra-deep custom tub, the idea came to me.” Ook ‘In House Test-Meister’ Pete is enthousiast: ’It ticks all my boxes - there was a little splash when I dropped it in, a gentle waft of Jägermeister hitting my nose and a warming feeling of contentment." Helaas uitverkocht inmiddels, maar wel goede marketing. Campagnesite hier: Link
 
Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:
 

06-04-2020 | Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?
30-03-2020 | Jeroen Verkroost: ZOOM? Doe maar niet. Houdt het internet het? Waardoor falen start-ups? Hoe blijf je creatief?
23-03-2020 | Jeroen Verkroost: Minecraft verplettert censuur, Russische spionnen in Ghana, zes coole robotdieren
16-03-2020 | Jeroen Verkroost: Synthetische Media? Hoe kun je AI vertrouwen?
09-03-2020 | Jeroen Verkroost: Zit jouw gezicht ook in de Clearview-app? Billie Eilish in gesprek met AI?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie