Geld verdienen met ledenwerving. Het kan. FVD betaalde meer dan 20 euro per lid en kocht zich via advertenties een weg naar de status van grootste politieke partij van Nederland. Winstgevend ook nog, want de inkomsten per lid bedragen 33 euro, mede dankzij subsidies.
Het mechanisme loopt via Facebook, waarbij de FVD zich er niet voor schaamt af en toe advertenties niet als politiek te markeren en het ook niet al te nauw lijkt te nemen met de privacywetgeving. Mooi staaltje journalistiek van Brandpunt. Hoe het allemaal werkt lees je hier: Link
Er is bijna te veel te zien op al die streamingdiensten, maar gelukkig is er nu Guidinc.nl, een nieuwe gepersonaliseerde streaminggids. Je vindt er alle films en series van de belangrijkste streamingdiensten in Nederland, waaronder Netflix, Videoland, Disney+ en Pathé Thuis. Uitgever Bindinc gaat de concurrentie aan met onder meer Gids.tv van Talpa (maandbereik 3 miljoen+).
Totaal onbegrijpelijk is dat de NPO in eerste instantie geen toestemming heeft gegeven haar streaming content op te nemen. Maar evengoed heeft Guidinc nu al mooie functionaliteit, je kunt aangeven welke voorkeuren en streamingabonnementen je hebt en krijgt dan meteen een persoonlijke selectie, aangevuld met de reviews en tips die de redactie levert. Link
Iedereen kan na een maand quarantaine wel videogesprekken voeren, maar een heel event online brengen vraagt om een andere aanpak. Vorige week deelde ik al Googles gids voor online events (in de app, even scrollen), wat een prima, degelijke gids is, maar wel enigszins technisch en basaal.
Deze week daarom als aanvulling een mooi artikel van Jan Jaap, de man achter Dagvoorzitter.nl en Masters in Moderation. Hij reikt meer dan tien ideeën aan om je virtuele event menselijk te maken, in plaats van alleen maar een technisch hoogstandje. Mooi, bevlogen stuk. Link
Zapier is een bedrijf zonder kantoor. Vanaf de start werkten de medewerkers altijd al 100 procent online. Zapier maakt online tools om taken te automatiseren. Deze nieuwsbrief wordt via Zapier bijvoorbeeld automatisch op mijn eigen site doorgeplaatst. Handig. Als ervaringsdeskundigen in het met een team werken op afstand delen ze op hun blog de inzichten en aanpak om tot een positieve, productieve cultuur te komen in teams waarbij de leden elkaar zelden of nooit fysiek zien. Naast het automatiseren van taken hebben ze gelukkig nog vier andere tips voor fijn samenwerken op afstand. Link
Dankzij de Amerikaanse lockdownmaatregelen moesten Toyota en Saatchi & Saatchi plots een nieuwe manier vinden om hun commercial op te nemen, terwijl iedereen van uit huis moest werken. Natuurlijk moet de boodschap aangepast worden op deze tijd. Maar ook het opnemen van de tv-commercial zonder studio zorgt voor de nodige uitdagingen. “It’s incredible what you can achieve in your pajamas.” Lees hier hoe ze het aanpakten. Link
Van kruidendrank tot kruidenbad, dat is pas innovatie. Jägermeisterfans kunnen nu hun huisarrest aangenamer maken met de Jägermeister Bath Bombs. Je kunt ze per twee online bestellen, compleet met bijbehorende bandana’s (…want die draag je altijd in bad? Enfin.) Het was een idee van Tim Hawley, de Innovation Controller bij Jägermeister in Engeland.
Tim: “I recently attended a webinar on the importance of immersing yourself in the brand. That evening as I bombed into my extra-deep custom tub, the idea came to me.” Ook ‘In House Test-Meister’ Pete is enthousiast: ’It ticks all my boxes - there was a little splash when I dropped it in, a gentle waft of Jägermeister hitting my nose and a warming feeling of contentment." Helaas uitverkocht inmiddels, maar wel goede marketing. Campagnesite hier: Link
Mandy van der Wal is directeur video en platforms binnen Mediahuis Nederland. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de integratie van video en digitale platforms binnen Mediahuis... kijk dit interview hier
Marc Stubbé is directeur en mede-eigenaar van Bisbrick, het bedrijf dat met het low-codeplatform een toolkit biedt om krachtige online interacties met B2B klantente bouwen. Als campagne of product op zich, of ter ondersteuning van bedrijfs-, marketing- en salesprocessen. Bij Nederlands Media Netwerk TV spreken we hem over zijn bedrijf... kijk dit interview hier
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Yillmaz Schoen, oprichter van Tradecast – specialist in online video-oplossingen
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Peter Langenkamp, oprichter van Foody.nl – het platform met recepten van de leukste foodbloggers
DPG Media is Cross Media Exploitant van het Jaar 2022. DPG Media kreeg de prijs tijdens Cross Media Diner & Awards op 8 juni in de Kromhouthal Amsterdam
Er is niet per se iets mis met boerenverstand. Ergens in de veertiende eeuw kwam een Engelse Franciscaner monnik met een principe op de proppen: Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda, schreef Willem van Ockham. Dat betekent iets als je moet de boel niet nodeloos complex maken
Als je op Facebook zit, zie je dat dit een medium is voor de oudere; zeg maar de 35-plusser. De jeugd zit elders. Onlangs las ik op Facebook van een oud-mede-bestuurslid van een culturele stichting, dat hij zich 50 jaar jonger voelde
De discussie over de effectiviteit van verschillende reclamekanalen speelt al lang. In een notendop kan deze worden samengevat als: een online contact heeft niet hetzelfde effect als een contact op televisie
Marscha Krouwel is Country Manager van Hearst Netherlands. Het afgelopen jaar maakte het crossmediale tijdschriftenbedrijf flinke ontwikkelingen door en veel veranderingen om klaar te kunnen staan voor de toekomst... luister dit interview hier
Hüseyin Yildiz is CEO van de INOA Group. Hij heeft een bedrijfseconomische achtergrond en is een rasechte ondernemer. Onder de INOA Group valt onder meer Debiteurnet.com. Te gast bij Marketing Report Radio vertelt Hüseyin Yildiz over zijn bedrijven... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.