Professor Frederic Filloux is associate professor journalistiek in Parijs. Hij vroeg zijn klas met internationale studenten hoe zij denken dat media er uit gaan zien in de toekomst. Interessante antwoorden. Ruilen we de klassieke nieuws indeling (binnenland, buitenland, economie, opinie…) straks in voor nieuwe thema’s? Klimaat, gezondheid, sociaal ondernemerschap en gender/seksualiteit? Hoe ziet goed nieuws er straks uit? Lees meer over de vier mediatrends volgens generation Z in het artikel. Link
Marketinggoeroe Mark Ritson reageert op de nieuwste CMO Survey, waaruit haarscherp blijkt dat marketing zijn strategische rol binnen bedrijven meer en meer aan het verliezen is. De erosie van het marketing vak is al langer gaande volgens Ritson. “When I politely enquired why a CMO’s marketing team was not more involved in pricing decisions, she looked at me with absolute and total exasperation, then gestured angrily through the glass wall towards the small bunch of marketers working in the open-plan office. “Have you seen them?” she exclaimed. “They are the fucking colouring-in department. If I ask them for pricing advice, they will suggest a cleaner font for the price tags.” In zijn column legt hij uit waar marketeers wél mee bezig zouden moeten zijn en wat er nodig is om de marketingerosie te stoppen. Link
Frank.news heeft een nieuw onderdeel: Corona College. Het wordt een serie lockdown longreads, gebaseerd op interviews met mensen uit de marketingbranche die hun mening geven vanaf de zolderkamer of vanuit de achtertuin. André Oerlemans stelt samen. Tof dat de serie start met mijn interview. Het gaat over het ideale moment kiezen om te investeren in brand building, of - en zo ja waar - er harde saneringen aan zitten te komen en of er ook nog hoopvolle voorbeelden te vinden zijn in deze tijden. Leuk om te doen! Link
Lezer Kris, marketeer en man achter de Warped newsletter, werkt al járen vooral vanuit huis. Toch kwam juist hij er achter dat het ineens niet meer lekker voelde. Was de oorzaak te weinig reistijd? De overload aan Zoom, Teams en BlueJeans calls? Was het het gebrek aan echt menselijk contact of een overdosis screentime? Zelfs voor een ervaren thuiswerker kan onze huidige setting pittig zijn. Maar Kris veranderde vier dingen in zijn dagelijkse routine die hem hielpen, en deelt ze in dit artikel op Medium. Ik heb er wat aan gehad, good stuff. Link
Interessante communicatiecase: Feit: Disney is sinds een paar jaar eigenaar van Star Wars. Feit: Lang voor het Disney-tijdperk hebben fans de dag 4 mei uitgeroepen tot Star Wars Day onder het motto May the 4th Be With You.
Disney zette afgelopen week een socialmediaactie op touw. Het bedrijf vroeg de fans hun favoriete Star Wars-herinneringen te delen met vermelding van de hashtag #Maythe4th. Maar met de daarop volgende tweet verspeelde Disney miljoenen aan goodwill en credibility…
By sharing your message with us using #MayThe4th, you agree to our use of the message and your account name in all media and our terms of use here: https://t.co/G0AyToufQ5
4:00 PM - 27 Apr 2020
Twitter ontplofte: Disney leek zich hiermee de #MayThe4th tag toe te eigenen. Een golf van woedende fans plaatste een storm van anti-Disney Tweets. Disney reageerde een aantal uren later met een nuancering, maar de geest was al uit de fles. Inmiddels vijf dagen later is dit nog altijd de eerst getoonde tweet met #MayThe4th…
Walt Disney was a crypto-Nazi who died in an attempt to freeze himself in order to be reanimated in a distant future where technology had advanced to the point that humans could suck their own dicks #maythe4thhttps://t.co/BBCMuPn0l8
8:35 PM - 27 Apr 2020
Lees en leer van deze case in het artikel op Mediapost. Link
Shelby Church (25) woonde op het platteland en begon 11 jaar geleden tijdens de zomervakantie uit verveling video’s te maken en op YouTube te delen. Het woord influencer bestond toen nog niet, maar Shelby heeft wel gevoel voor wat mensen willen zien, zoals haar How To Pose In Photos-video. In het artikel legt ze uit hoeveel je met een YouTube-account kunt verdienen en waarom een video met 700.000 views soms meer oplevert dan een video die vier miljoen keer bekeken is.
Marketeers en adverteerders, letten jullie even op? Wat ze ook vertelt is dat ze eigenlijk niet echt begrijpt waarom het YouTube-algoritme soms haar video’s pusht naar grote hoeveelheden mensen (97 procent!) die niet op haar feed geabonneerd zijn. En dan vooral naar kijkers uit landen als India, de Filipijnen, Pakistan en Nepal… Go figure. Link
Even uitwaaien bij een wandeling langs ruige bergen, woeste watervallen en de met gras begroeide Faeröer-eilandhuisjes. Een local wandelt, uitgerust met een live videocamera, rond en jij kiest de route terwijl je live meekijkt. Voormalig fotojournaliste Bárður Eklund verzon remote tourism als low-budget maar high-impact marketingstrategie voor de eilanden. Slim. Natuurlijk in de hoop dat je het ooit allemaal in het echt komt bekijken, maar dit is zo ook al heerlijk. Ben je er toch nog even lekker uit. Link
Mandy van der Wal is directeur video en platforms binnen Mediahuis Nederland. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de integratie van video en digitale platforms binnen Mediahuis... kijk dit interview hier
Marc Stubbé is directeur en mede-eigenaar van Bisbrick, het bedrijf dat met het low-codeplatform een toolkit biedt om krachtige online interacties met B2B klantente bouwen. Als campagne of product op zich, of ter ondersteuning van bedrijfs-, marketing- en salesprocessen. Bij Nederlands Media Netwerk TV spreken we hem over zijn bedrijf... kijk dit interview hier
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Martijn Verhoef van Rijtesten.nl, de site die de rijervaring van nieuwe modellen auto’s deelt met bezoekers
Sven Sauvé werkt sinds 2007 voor RTL Nederland en is sinds juli 2017 CEO van RTL Nederland. We spreken hem over de ontwikkelingen en prestaties bij RTL Nederland, talkshow, de aangekondigde overname/fusie van Talpa Network, Videoland, de reclamemarkt en meer
Sven Sauvé werkt sinds 2007 voor RTL Nederland en is sinds juli 2017 CEO van RTL Nederland. We spreken hem over de ontwikkelingen en prestaties bij RTL Nederland, talkshow, de aangekondigde overname/fusie van Talpa Network, Videoland, de reclamemarkt en meer
Het Commissariaat voor de Media heeft een dikke middelvinger afgegeven in de richting van de Europese audiovisuele industrie door Disney+ en Discovery+ ontheffingen te geven op de regel om 30 procent aan Europese producties te moeten aanbieden. Dit terwijl Europese quota's voor on demand waren ingesteld
Op 20 juli 2022 liet de Rotterdamse rechtbank een bom vallen in de radiosector. Met de uitspraak is de bestaanszekerheid van alle negen commerciële radiostations die landelijk op FM (en DAB+) uitzenden, in het geding gekomen. Niemand durft echter op dit moment te spreken over de ontstane situatie
Naar aanleiding van de Franse situatie omtrent mededingingsproblemen rondom een megafusie, dringt de vraag zich op zal dit ook in Nederland gaan gelden bij de combinatie van RTL Nederland met Talpa Network
Marscha Krouwel is Country Manager van Hearst Netherlands. Het afgelopen jaar maakte het crossmediale tijdschriftenbedrijf flinke ontwikkelingen door en veel veranderingen om klaar te kunnen staan voor de toekomst... luister dit interview hier
Hüseyin Yildiz is CEO van de INOA Group. Hij heeft een bedrijfseconomische achtergrond en is een rasechte ondernemer. Onder de INOA Group valt onder meer Debiteurnet.com. Te gast bij Marketing Report Radio vertelt Hüseyin Yildiz over zijn bedrijven... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.