Professor Frederic Filloux is associate professor journalistiek in Parijs. Hij vroeg zijn klas met internationale studenten hoe zij denken dat media er uit gaan zien in de toekomst. Interessante antwoorden. Ruilen we de klassieke nieuws indeling (binnenland, buitenland, economie, opinie…) straks in voor nieuwe thema’s? Klimaat, gezondheid, sociaal ondernemerschap en gender/seksualiteit? Hoe ziet goed nieuws er straks uit? Lees meer over de vier mediatrends volgens generation Z in het artikel. Link
Marketinggoeroe Mark Ritson reageert op de nieuwste CMO Survey, waaruit haarscherp blijkt dat marketing zijn strategische rol binnen bedrijven meer en meer aan het verliezen is. De erosie van het marketing vak is al langer gaande volgens Ritson. “When I politely enquired why a CMO’s marketing team was not more involved in pricing decisions, she looked at me with absolute and total exasperation, then gestured angrily through the glass wall towards the small bunch of marketers working in the open-plan office. “Have you seen them?” she exclaimed. “They are the fucking colouring-in department. If I ask them for pricing advice, they will suggest a cleaner font for the price tags.” In zijn column legt hij uit waar marketeers wél mee bezig zouden moeten zijn en wat er nodig is om de marketingerosie te stoppen. Link
Frank.news heeft een nieuw onderdeel: Corona College. Het wordt een serie lockdown longreads, gebaseerd op interviews met mensen uit de marketingbranche die hun mening geven vanaf de zolderkamer of vanuit de achtertuin. André Oerlemans stelt samen. Tof dat de serie start met mijn interview. Het gaat over het ideale moment kiezen om te investeren in brand building, of - en zo ja waar - er harde saneringen aan zitten te komen en of er ook nog hoopvolle voorbeelden te vinden zijn in deze tijden. Leuk om te doen! Link
Lezer Kris, marketeer en man achter de Warped newsletter, werkt al járen vooral vanuit huis. Toch kwam juist hij er achter dat het ineens niet meer lekker voelde. Was de oorzaak te weinig reistijd? De overload aan Zoom, Teams en BlueJeans calls? Was het het gebrek aan echt menselijk contact of een overdosis screentime? Zelfs voor een ervaren thuiswerker kan onze huidige setting pittig zijn. Maar Kris veranderde vier dingen in zijn dagelijkse routine die hem hielpen, en deelt ze in dit artikel op Medium. Ik heb er wat aan gehad, good stuff. Link
Interessante communicatiecase: Feit: Disney is sinds een paar jaar eigenaar van Star Wars. Feit: Lang voor het Disney-tijdperk hebben fans de dag 4 mei uitgeroepen tot Star Wars Day onder het motto May the 4th Be With You.
Disney zette afgelopen week een socialmediaactie op touw. Het bedrijf vroeg de fans hun favoriete Star Wars-herinneringen te delen met vermelding van de hashtag #Maythe4th. Maar met de daarop volgende tweet verspeelde Disney miljoenen aan goodwill en credibility…
By sharing your message with us using #MayThe4th, you agree to our use of the message and your account name in all media and our terms of use here: https://t.co/G0AyToufQ5
4:00 PM - 27 Apr 2020
Twitter ontplofte: Disney leek zich hiermee de #MayThe4th tag toe te eigenen. Een golf van woedende fans plaatste een storm van anti-Disney Tweets. Disney reageerde een aantal uren later met een nuancering, maar de geest was al uit de fles. Inmiddels vijf dagen later is dit nog altijd de eerst getoonde tweet met #MayThe4th…
Walt Disney was a crypto-Nazi who died in an attempt to freeze himself in order to be reanimated in a distant future where technology had advanced to the point that humans could suck their own dicks #maythe4thhttps://t.co/BBCMuPn0l8
8:35 PM - 27 Apr 2020
Lees en leer van deze case in het artikel op Mediapost. Link
Shelby Church (25) woonde op het platteland en begon 11 jaar geleden tijdens de zomervakantie uit verveling video’s te maken en op YouTube te delen. Het woord influencer bestond toen nog niet, maar Shelby heeft wel gevoel voor wat mensen willen zien, zoals haar How To Pose In Photos-video. In het artikel legt ze uit hoeveel je met een YouTube-account kunt verdienen en waarom een video met 700.000 views soms meer oplevert dan een video die vier miljoen keer bekeken is.
Marketeers en adverteerders, letten jullie even op? Wat ze ook vertelt is dat ze eigenlijk niet echt begrijpt waarom het YouTube-algoritme soms haar video’s pusht naar grote hoeveelheden mensen (97 procent!) die niet op haar feed geabonneerd zijn. En dan vooral naar kijkers uit landen als India, de Filipijnen, Pakistan en Nepal… Go figure. Link
Even uitwaaien bij een wandeling langs ruige bergen, woeste watervallen en de met gras begroeide Faeröer-eilandhuisjes. Een local wandelt, uitgerust met een live videocamera, rond en jij kiest de route terwijl je live meekijkt. Voormalig fotojournaliste Bárður Eklund verzon remote tourism als low-budget maar high-impact marketingstrategie voor de eilanden. Slim. Natuurlijk in de hoop dat je het ooit allemaal in het echt komt bekijken, maar dit is zo ook al heerlijk. Ben je er toch nog even lekker uit. Link
[Interview] Marc Reineman: NDC mediagroep bereikt 81 procent van de mensen in het noorden
Marc Reineman is Sales Director bij de NDC mediagroep. Het grote regionale mediabedrijf is gevestigd in het noorden van het land en heeft roots die teruggaan tot 1752. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over het crossmediale bedrijf met drie dagbladtitels, 38 weekbladen, 6 digitale platforms en 15 events...
Gerard van den Broek is directeur van De Ondernemer. We spraken met hem over de laatste ontwikkelingen bij De Ondernemer, trends, De Ondernemer Academy en de zakelijke doelgroep als adverteerder
Per 1 april 2021 heeft Tom Klerkx, Managing Director Radio en Audio bij Mediahuis de directietaken bij radiozender Sublime overgenomen. We spraken hem over de radio- en audio-ambities van Mediahuis in Nederland
In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Karin Swerink hoofdredacteur van LINDA.
Ik was jong tijdens de piek van de Koude Oorlog in de jaren zeventig. In Italië had de communistische partij toen 30 procent van de stemmen, wat van Italië – op z’n zachtst gezegd – een zeer levendig cultureel laboratorium maakte. De stelling dat privébezit een achterhaald concept is, is mij daarom helemaal niet vreemd
Marjolijn Meynen is Chief Marketing Office bij de Bijenkorf. Bij Marketing Report Radio vertelt ze over de rol van kunst en cultuur bij de Bijenkorf, door de tijden heen gasten bedienen, duurzaamheid en terug naar de essentie... luister dit interview hier
Ries Bokken is Senior Brand Manager Zamora Company bij Maxxium, onderdeel van het Spaanse bedrijf Zamora, marktleider op het gebied van sterke dranken in Nederland, bekend van merken als Bols en Licor 43. Bij Marketing Report Radio vertelt hij over innovaties in de wereld van sterkedrank en wijnen... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.