Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.
Het verhaal van de corona-influencers, de overheid en de strijkstok.
Er was een hoop te doen deze week over de via een WOB-verzoek van RTL uitgelekte factuur van Roorda Reclamebureau aan de overheid voor de influencercampagne tegen corona:
De overheidsboodschap: “Alleen samen krijgen we corona onder controle”. (Al zou Famke daar later nog creatief op terugkomen. Maar daar gaat het nu even niet over).
Roorda reclamebureau kreeg 55.000 euro budget. Daarvan bleef 25.000 euro achter bij dat reclamebureau dat niet alleen zeer riante tarieven hanteerde…
@BramBo @Jer00n Deze tarieven liggen zo'n €20 - 40 p/u hoog te hoog voor wat ze zijn en doen. 120, 100, 80 en 65 zou beter passen. Alles daarboven zegt gewoon dat je een te duur pand hebt. Maar goed, je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze het lukt. Overheid moet eens buiten a'dam kijken
…maar waarvan je je ook kunt afvragen wat ze daar nou voor doen bij het reclamebureau. 38 (dure) uren voor de twee partners, 4 uur werk voor de designer? Enfin, vervolgens wordt slechts iets meer dan de helft van het budget doorgezet naar Ali B. (Spec Entertainment), die voor 30.000 euro zeven items laat maken door influencers Boef en Famke Louise. Daarvan krijgt Famke voor haar drie filmpjes “een paar duizend euro” (naar eigen zeggen bij Jinek). Bijna de helft van het maakwerk en bereik voor 5-10 procent van het budget, dus. Famke is inmiddels dan ook weg bij Ali B. en Spec.
Saillant detail; Twitteraar @Seven__ dook deze leuke spontane warme aanbeveling op van Ali B. voor de campagne van Hugo de Jonge, een maand nadat Spec de betaling voor de influencercampagne mocht bijschrijven.
Hier twittert minister Hugo de Jonge de promo die hij kreeg terwijl VWS eerder dus een contract aan Ali B had gegeven ter waarde van bijna 67k https://t.co/RWDdNqN9VB
Spontaan was het trouwens ook niet, want deze video stond al klaar op het YouTube-kanaal van het CDA voordat de campagne nog maar begonnen was.
Was de overheidscampagne effectief? Nou… veel van het materiaal is alweer verwijderd door Boef en Famke. Maar één van de campagne boodschappen van Boef op Instagram die nog wel te vinden was, haalde 125.000 views, en kreeg 30 comments. Dat zijn verhoudingen die minimaal wijzen op heel weinig interesse vanuit de doelgroep. Ook als je puur kijkt naar het bereik, het aantal keer dat de boodschap bekeken werd (125.000), had je dat ook voor een paar honderd euro in kunnen kopen. Als de andere boodschappen evenveel views haalden is de campagne in totaal 1 miljoen keer gezien.
Conclusie; deze campagne is veel te duur ingekocht via twee bureaus die het leeuwendeel van het budget in hun zak staken zonder daarbij enige toegevoegde waarde (in de zin van effectiviteit) te leveren. Als de overheid gewoon jongeren getarget had met een bannercampagne die voor 7500 euro gemaakt kan worden (inclusief overhead), was er budget geweest om de boodschap niet 1 miljoen keer, maar meer dan 35 miljoen keer online te tonen aan de doelgroep. Met je Monies.
Digitale nieuws trends: enerzijds verlaten steeds meer journalisten hun titel en beginnen een eigen nieuwsbrief. Zie ook de link met 80 interessante nieuwsbrieven om te volgen. Anderzijds worden bestaande titels ook steeds beter in een product samenstellen waarvoor mensen wél willen betalen. En niet alléén de Engelstalige titels. Interessante ontwikkelingen om te volgen.
Ondertussen krijg je bij de meeste vaderlandse nieuwssites nog altijd een heleboel cookies en trackers in je maag gesplitst. Niet alleen van de titel zelf (dat zou nog tot daar aan toe zijn), maar óók van allerlei derden. De Volkskrant onderzocht het en in vergelijking met andere Europese landen zijn Nederlandse nieuwssites wel heel erg enthousiaste volgers van hun bezoekers.
De door derde partijen verzamelde data wordt door adverteerders gebruikt om inzicht te krijgen in de interesses van internetgebruikers. Hoe meer trackers, des te meer een commerciële partij te weten kan komen. In Nederland lag de top 5, bestaande uit AD.nl, NU.nl, Telegraaf.nl, RTLnieuws.nl en de NOS, onder de loep. Zij hebben volgens de krant respectievelijk 26, 25, 16, 25 en 1 actieve trackers op hun sites. Link
Facebook verzamelt natuurlijk even goed alle mogelijke data van haar gebruikers, dat verbaast inmiddels niemand meer. Maar nu de Europese autoriteiten steeds meer druk zetten op Facebook om te stoppen met het naar Amerika verschepen van al die consumentendata, komt de spanning er behoorlijk op te staan. In zoverre zelfs, dat Facebook zou dreigen om zijn meer dan 400 miljoen Europese gebruikers anders maar niet meer te bedienen. Spannend potje armworstelen - of is het blufpoker? Link
Via de onvolprezen Benjamin Evans dit bizarre verhaal van model Emily Ratajkowski. Ze leeft van haar beeld, maar van wie is dat eigenlijk? In onze media en rechtenwereld gebeuren dingen die echt niet uit te leggen zijn. Goeie longread over haar persoonlijke zoektocht naar logica in de wereld van kunst, modellen en fotografen. Link
De daling van het aantal tv-abonnees vertraagde afgelopen voorjaar. Het coronavirus hield kennelijk meer mensen aan de buis gekluisterd. Wel zuur voor KPN; Ziggo wist 2000 nieuwe tv-abonnees aan te trekken, terwijl KPN 15.000 tv-abonnees verloor. Vooral Digitenne loopt leeg, maar KPN heeft ook last van het feit dat haar Digitenne en DSL voor veel Nederlanders slecht uit de vergelijking komen met de snelheid en kwaliteit van tv-aanbieders via de kabel. Link
Een security drone die rondvliegt in je huis. Wie wil dat nou niet? Nou, eh, ik. Ik houd best van connected devices, met mijn huis met Hue-lampen, Alexa-speakers en Ring-melders. Maar zo'n ding dat rondvliegt in je huis? Al moet ik toegeven dat het er in het filmpje wel cool uitziet. Hmmm… Link
Deze slimme microfoon vind ik ook erg verleidelijk. In videocalls maakt een goede microfoon zó veel verschil, en deze heeft ook nog noise cancellation, dus hij filtert bijvoorbeeld die wasmachine op de achtergrond er live uit. Nice. Plus, voor notulisten of podcasters (zoals ik), hij heeft een batterij en geheugen, dus je kunt overal opnames maken zonder telefoon of computer. Mooi device! Link
Er komen nieuwe emoji’s aan…. naast de bekende set hier heeft het Unicode Consortium (want die gaan daarover) voor 2021 een aantal nieuwe emoji’s goedgekeurd. Daarbij duidelijk geïnspireerd door actuele thema’s, want er zijn nu baarden bechikbaar voor alle gezichten (mannelijk en vrouwelijk), en er is ook een nieuwe, speciale emoji die de stress en mentale uitputting van 2020 aardig weergeeft. Op The Verge kun je ze zien. Link
Mandy van der Wal is directeur video en platforms binnen Mediahuis Nederland. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de integratie van video en digitale platforms binnen Mediahuis... kijk dit interview hier
Marc Stubbé is directeur en mede-eigenaar van Bisbrick, het bedrijf dat met het low-codeplatform een toolkit biedt om krachtige online interacties met B2B klantente bouwen. Als campagne of product op zich, of ter ondersteuning van bedrijfs-, marketing- en salesprocessen. Bij Nederlands Media Netwerk TV spreken we hem over zijn bedrijf... kijk dit interview hier
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Yillmaz Schoen, oprichter van Tradecast – specialist in online video-oplossingen
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Peter Langenkamp, oprichter van Foody.nl – het platform met recepten van de leukste foodbloggers
DPG Media is Cross Media Exploitant van het Jaar 2022. DPG Media kreeg de prijs tijdens Cross Media Diner & Awards op 8 juni in de Kromhouthal Amsterdam
Er is niet per se iets mis met boerenverstand. Ergens in de veertiende eeuw kwam een Engelse Franciscaner monnik met een principe op de proppen: Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda, schreef Willem van Ockham. Dat betekent iets als je moet de boel niet nodeloos complex maken
Als je op Facebook zit, zie je dat dit een medium is voor de oudere; zeg maar de 35-plusser. De jeugd zit elders. Onlangs las ik op Facebook van een oud-mede-bestuurslid van een culturele stichting, dat hij zich 50 jaar jonger voelde
De discussie over de effectiviteit van verschillende reclamekanalen speelt al lang. In een notendop kan deze worden samengevat als: een online contact heeft niet hetzelfde effect als een contact op televisie
Marscha Krouwel is Country Manager van Hearst Netherlands. Het afgelopen jaar maakte het crossmediale tijdschriftenbedrijf flinke ontwikkelingen door en veel veranderingen om klaar te kunnen staan voor de toekomst... luister dit interview hier
Hüseyin Yildiz is CEO van de INOA Group. Hij heeft een bedrijfseconomische achtergrond en is een rasechte ondernemer. Onder de INOA Group valt onder meer Debiteurnet.com. Te gast bij Marketing Report Radio vertelt Hüseyin Yildiz over zijn bedrijven... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.