Jeroen Verkroost: Journalist: Zwijg! Live Audio is Dood! Docu's: het nieuwe Streamen, Formule 1's Digitale Transformatie
06-04-2021 17:04:00 | Hits: 8175 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

 
 
De regels voor journalistiek zijn de afgelopen vier jaar eenzijdig veranderd. Door politici als Trump, die constant liegen en simpelweg weigeren daarvoor verantwoording af te leggen. Het Playbook is even simpel als geniaal; je roept iets dat populair klinkt en controversieel is, zodat je aandacht krijgt. Als je daarop aangesproken wordt, roep je wat anders. Als iemand dan doorvraagt, roep je dat diegene fout is en zelf juist de zaken verdraait. Fake news.
 
Het gevolg is dat de oude journalistieke benadering niet meer werkt. Je kunt iemand die dit model hanteert niet ter verantwoording roepen. Toch blijven media volgens het oude model werken; blijven interviewen, blijven vragen, en zo de aandacht blijven leveren die de brandstof is voor deze politici. Dat kan niet de bedoeling zijn, en dus moet de journalistieke reactie óók veranderen.
 
Mooi voorbeeld: de jonge would-be politicus in dit artikel probeert senator te worden door het Trump Playbook te volgen. Maar, zo zegt de editor: “Just because he makes outrageous, dangerous statements doesn’t mean it is news.” Wat mij betreft is dit de manier om met het Trump Playbook om te gaan. Wat je aandacht geeft, wordt groter. Als het aantoonbaar onzin is, zwijg het dan dood. Zo voorkom je dat straks elke politicus uit zijn nek kletst. Link
 
 
 
Clubhouse heeft nog niks bewezen, maar iedere grote partij wil ineens ook live audio “doen”. Spotify kocht Betty Labs, de maker van Sport Live Audio App Locker Room. Linkedin bevestigde al dat het “werkt aan een Clubhouse rivaal”. Discord lanceerde Stage Channels, “voice channels for audio-only conversations where some people can talk and others can listen as the audience. Slack heeft ook ineens nieuwe audio features. Ook Twitter doet mee met Spaces: ”een nieuwe manier om live audiogesprekken te voeren op Twitter.“ Voordeel is dat Spaces wél werkt op Android - en ook een desktopversie is in de maak.
 
Iemand moet de eerste zijn, dus ik zal de uitspraak maar meteen doen; Live Audio is dood. Het is een hype, vakkundig opgeklopt door Andreessen Horowitz, het Amerikaanse Venture Capital bedrijf achter Clubhouse, maar ook Facebook en Slack, bijvoorbeeld. Ja, ik zie ook dat de eventsindustrie er bovenop springt, in de hoop zo conferenties te organiseren met iets van het oude businessmodel, maar dan zonder de kosten. Snap ik. Maar wat ik niet zie, is mensen die Clubhouse heel actief gebruiken. Ik ben geen marktonderzoeksbureau, maar in mijn omgeving zie ik niemand, jong of oud, ook maar een fractie van de tijd besteden aan Live Audio die aan andere social media besteed wordt. Iedereen probeert het wel een keer, maar niemand zit er dagelijks op. U las het hier eerst: Live Audio is dood. Link
 
 
 
Documentaires zijn zo in trek op de streaming services, dat ze op beginnen te raken. Van januari 2019 tot maart 2021 steeg het aantal documentaire series op de streamingdiensten met 63 procent. Maar tegelijkertijd steeg de vraag ernaar met 142 procent! En als ik erover nadenk, inderdaad… Ook ik heb genoten van Making a Murderer, The Last Dance, Drive to Survive en Anelka: Misunderstood (dank, Arno!)
 
 
Ook interessant om te zien dat juist klassieke filmcategorieën als Actie, Avontuur, Drama en Horror in populariteit dalen. En in Amerika zie je dat actuele gebeurtenissen steeds sneller verwerkt worden tot documentairereeksen. Zo is er binnenkort al een docuserie over de bestorming van het Capitool in januari. En in Nederland is Disney ondertussen ook al op weg met zijn meerdelige Feyenoord docureeks.
 
De conclusie die ik eraan verbind is dat netflixen als categorie verbreedt. Het gaat niet alleen meer over films en series, maar de streamers beginnen langzaam maar zeker de functie van televisie over te nemen. Ook RTL speelt met Videoland op de trend in door alle zenders onderdeel van het abonnement te maken. Al is het daarmee natuurlijk niet ineens streaming content geworden, meer onafhankelijkheid van de kabelaars is natuurlijk altijd prettig. Zo eindigt tv straks nog zoals de instapversie van Spotify; het gratis product vol reclame dat niemand meer echt wil hebben… Link
 
 
 
Als streamingservices de toekomst zijn, dan wordt het hoog tijd voor een eigen platform, dachten ze bij Streaming Magazine. Dit is een nieuwe site die content biedt over streaming video, audio en gaming. Streaming Magazine brengt nieuws over, en trends in streaming media. Het kiest een soort prosumer-insteek; interessant voor professionals, maar tegelijkertijd toegankelijk genoeg om ook voor consumenten interessant te zijn. Nuttig om de ontwikkelingen in de gaten te houden. Link
 
 
 
Bernie Ecclestone (foto) was sinds het stenen tijdperk de baas van de Formule 1 en dat maakte hem schatrijk. Maar hij begreep niets van internet en sociale media. Athletic Interest, een serie video essays die de zakelijke kant van de sportwereld onderzoekt, heeft deze keer aandacht voor de digitale transformatie van Formule 1 .
 
Na járen van het totaal negeren van internet en 100 procent focus op televisie, nam Liberty Media in 2017 de sport over van Ecclestone. Na drie jaar investeren in digital is Formule 1 nu de snelst groeiende sport op sociale media. In de video laat Athletic Interest zien met welke aanpak Liberty dit voor elkaar kreeg. Link (video, 9 minuten).
 
 
 
The death of surveillance capitalism has been greatly exaggerated. Het was een mooi verhaal dat Google vertelde. Het bedrijf kondigde het einde aan van de cookies die je achtervolgen over het internet. Er kwam een Privacy Sandbox in de populaire Google-browser Chrome om consumenten te beschermen. Inmiddels wordt duidelijk dat Wired dit niet voor niets kwalificeert als theater. Kort en goed; de maatregelen die Google neemt met het uitsluiten van 3rd party cookies? Die maken het vooral voor ándere bedrijven moeilijk om je te blijven volgen op het internet.
 
Google zelf daarentegen heeft inmiddels een nieuwe manier ontwikkeld om aan adverteerders zo goed als dezelfde mogelijkheden te kunnen blijven aanbieden om consumenten te volgen en te targeten. In het Wired-artikel een analyse van wat er verandert. TLDR;  “Letting only Google know my secrets might be better than exposing myself to the whole ad tech industry, but not by a whole lot.” Weten hoe hett werkt? Link
 
 
 
Heb jij het ook gedacht? Een schip door een meer dan 300 meter breed kanaal varen, hoe moeilijk kan het zijn? Tja. Aangezien het dus toch slecht weer was deze Paasdagen bied ik je graag de kans om het zelf eens te proberen.
 
Met de online game van CNN kun je namelijk onomstotelijk bewijzen dat het jou niet was gebeurd dat je containership vastliep. Jij beschikt natuurlijk wél over de benodigde meesterlijke navigatieskills. OK, laat maar zien dan :) Stuur me gerust screenshots van je beste prestatie. Enjoy! Link