Max van der Werff is een Nederlandse burgerjournalist die zich aansloot bij de NVJ en graag met zijn (inmiddels verlopen) perskaart wappert. Hij begon zijn berichtgeving over MH17 wellicht ooit uit oprechte persoonlijke betrokkenheid bij het onderwerp, dat kan natuurlijk best. Maar Max verspreidt inmiddels al jarenlang desinformatie over de MH17-ramp.
Uit recent onderzoek van Bellingcat blijkt hoe nauw hij daarbij afgelopen jaar samenwerkte met de Russische inlichtingendienst. Een Russische kolonel las artikelen en kreeg de ruimte toevoegingen te doen nog voor publicatie op het Nederlandse blog van Max. Journalistiek is een vrij beroep, maar dit roept terecht de vraag op of er niet een soort kwaliteitstoets moet komen.
Het artikel beschrijft het verhaal van Max, zijn contacten met een in Nederland wonende pro-Kremlin activiste en het het hoofdkantoor van de Russische militaire inlichtingendienst GROe in Moskou. De Russen betaalden en regelden visa voor reizen naar de regio. Wát een verhaal… Link
Afgelopen donderdag boog ik me als lid van de Reclame Code Commissie over weer eens een geval van een vlogger over wie geklaagd was vanwege de manier waarop deze haar sponsor vermeldde. Sluikreclame, zo stelt de klager. Als dat zo is, is dat dom en onnodig. Een duidelijke vermelding, mét hashtag en al, is niet alleen respectvol en professioneel, maar doet mijns inziens ook weinig af aan de effectiviteit van de commerciële boodschap.
De commissie is in het leven geroepen door de media- en reclamebranche. Zelfregulering, teken van een professionele en volwassen industrie, die begrijpt dat als ze zichzelf niet aan banden legt, de overheid dat uiteindelijk wel doet. Dus zorgt ze zelf voor kwaliteit, eerlijkheid en fatsoen.
Jarenlang ging dat goed en werden consumenten zo beschermd tegen misleidende reclame. Maar internet bracht de vloggers, die tegen betaling kijkers aansporen om iets te kopen door overmatige aandacht aan het product te geven. Zij kregen een eigen Reclamecode, maar het gaat nog altijd te vaak mis met vermeldingen van betaling. Gevolg: wetgeving, toezicht door het Commissariaat voor de Media, registratieplicht en boetes. Lees hier hoe de nieuwe regels eruitzien. Link
Het is vrijwel onzichtbaar, maar een onwaarschijnlijk groot deel van de werking van het internet valt of staat met de verwerking van je gegevens door Amazon, Microsoft en Google. Dat gaat veel verder dan alleen maar je Gmail, je Office of je Amazon-shopping. Deze bedrijven leveren namelijk ook de infrastructuur waar allerlei andere diensten niet zonder kunnen.
Zonder deze grootmachten geen Uber, en geen Spotify. Logisch misschien, want dat zijn grote internationale spelers. Maar het gaat verder; zonder hen ook geen Eneco-energiemeting, geen Coolblue en geen Volkskrant.
Lees hier hoe dat komt en hoe een aantal Europese bedrijven bezig is een soort virtueel Gallisch dorpje in te richten, met een decentraal alternatief om deze afhankelijkheid te lijf te kunnen gaan. Link
Deze week nam ik ook deel aan de beoordeling van subsidieaanvragen voor wetenschapscommunicatie. Iemand zei daar “Podcasts zijn niche en eenrichtingsverkeer”. Tja, dat beeld bestaat nog steeds, maar dat is echt ten onrechte, zo blijkt uit het rapport De Podcastmonitor (registratie met mailadres verplicht). Bijna alle podcasts hebben hun eigen sites en socialemediakanalen waarin ze nauw contact onderhouden met hun luisteraars, die elkaar daar soms trouwens ook treffen en spreken.
Dat die luisteraars de weg naar de podcasts steeds beter weten te vinden blijkt ook uit de groei van hun aantal met bijna 50 procent ten opzichte van afgelopen jaar. De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (58 procent) en amusement (51 procent). Persoonlijke ontwikkeling (28 procent) en het volgen van interessante personen (27 procent) en het laatste nieuws (25 procent) scoren hoog. Dat luisteren gebeurt ook vaak thuis (72 procent) en op mobiel (64 procent). Meer data en infographics in het prima rapport (PDF, 14 pagina’s). Link
Nu er door corona nog minder mogelijkheden zijn om het publiek te bereiken is een plekje in een populaire playlist op Spotify of Apple Music nog belangrijker geworden. Opvallen in de oneidige hoeveelheid te streamen muziek is moeilijk, als je in de juiste lijsten staat kan dat kan je bekendheid een stevige boost geven.
En dus ontstond er een hele economische wereld rond third party playlists, bedrijven die zich profileren als marketing partner, gespecialiseerde curatoren en gouden bergen verkopers. Lees in dit artikel hoe de wereld achter Happy Tunes, 360 Alternative, Smooth Sunset Samba en hun concurrenten werkt. Link
Interessant nieuws deze week; Frank Sinatra nam onlangs nieuw materiaal op. Dat is best knap, want de man is al een tijdje niet meer, eh, bij stem. Dit is dan ook een nieuwtje uit de serie Dingen gaan beter met AI. Met artificial intelligence is Franks stem geanalyseerd en gesynthetiseerd, zodat het nu mogelijk is om nieuwe liedjes op te nemen die klinken alsof ze gezongen zijn door Sinatra. Dat kan dan natuurlijk ook met Prince, Amy Winehouse, Michael Jackson, XXXTentacion of Tupac Shakur.
Zo'n deepfake is een kunstje, maar wel een kunstje dat popmuziek behoorlijk kan veranderen. We gingen in 2012 al door het dak toen een hologram van Tupac Shakur live optrad op Coachella, maar dat was nog maar een playbackshow. Wat als er binnenkort een livestream uitgebracht wordt, geproduceerd door Dr. Dre, met níeuw werk gezongen door Tupac?
Trouwens, Jay-Z mocht Tupac niet zo. Dus, wat als Jay-Z straks besluit om op zijn streamingdienst Tidal het originele werk van Tupac te vervangen door nieuwe versies, gerapt door AI Tupac, zodat hij de uitvoerenden rechten niet meer af hoeft te dragen? Heel interessant The Guardian-artikel. Link
Mandy van der Wal is directeur video en platforms binnen Mediahuis Nederland. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de integratie van video en digitale platforms binnen Mediahuis... kijk dit interview hier
Marc Stubbé is directeur en mede-eigenaar van Bisbrick, het bedrijf dat met het low-codeplatform een toolkit biedt om krachtige online interacties met B2B klantente bouwen. Als campagne of product op zich, of ter ondersteuning van bedrijfs-, marketing- en salesprocessen. Bij Nederlands Media Netwerk TV spreken we hem over zijn bedrijf... kijk dit interview hier
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Yillmaz Schoen, oprichter van Tradecast – specialist in online video-oplossingen
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Peter Langenkamp, oprichter van Foody.nl – het platform met recepten van de leukste foodbloggers
DPG Media is Cross Media Exploitant van het Jaar 2022. DPG Media kreeg de prijs tijdens Cross Media Diner & Awards op 8 juni in de Kromhouthal Amsterdam
Er is niet per se iets mis met boerenverstand. Ergens in de veertiende eeuw kwam een Engelse Franciscaner monnik met een principe op de proppen: Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda, schreef Willem van Ockham. Dat betekent iets als je moet de boel niet nodeloos complex maken
Als je op Facebook zit, zie je dat dit een medium is voor de oudere; zeg maar de 35-plusser. De jeugd zit elders. Onlangs las ik op Facebook van een oud-mede-bestuurslid van een culturele stichting, dat hij zich 50 jaar jonger voelde
De discussie over de effectiviteit van verschillende reclamekanalen speelt al lang. In een notendop kan deze worden samengevat als: een online contact heeft niet hetzelfde effect als een contact op televisie
Marscha Krouwel is Country Manager van Hearst Netherlands. Het afgelopen jaar maakte het crossmediale tijdschriftenbedrijf flinke ontwikkelingen door en veel veranderingen om klaar te kunnen staan voor de toekomst... luister dit interview hier
Hüseyin Yildiz is CEO van de INOA Group. Hij heeft een bedrijfseconomische achtergrond en is een rasechte ondernemer. Onder de INOA Group valt onder meer Debiteurnet.com. Te gast bij Marketing Report Radio vertelt Hüseyin Yildiz over zijn bedrijven... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.