Jeroen Verkroost: Metaverse editie: over verleden, heden en toekomst van de media
22-12-2021 13:01:00 | Hits: 7815 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Deze editie gaat vooral over verleden, heden en toekomst van de audiovisuele media. TV, ooit het medium om echt iedereen te bereiken, lijkt ergens komend jaar door de ondergrens van 50 procent bereik te gaan zakken .
 
De streaming services concurreren steeds harder met elkaar, en de koppositie van Netflix begint af te brokkelen onder steeds heviger concurrentie. Mensen hoppen steeds makkelijker van streamer naar streamer.
 
In een poging dat een halt toe te roepen voegt Netflix zelfs een redactionele poot toe die met verhalen over de eigen content die de belangstelling warm moet houden.
 
En ondertussen zetten grote merken in op de metaverse, dat na de PC, het internet en de smartphone de vierde media revolutie gaat worden. 2022 wordt het jaar van de metaverse. Ooit een niche hobby voor nerds, gamers en crypto-fans, binnenkort main stream.
 
Over de metaverse schreef ik een column die ik zo toegankelijk mogelijk heb geprobeerd te maken. De daaropvolgende links in deze nieuwsbrief zijn een paar van de bronnen die ik daarvoor gebruikt heb.
 
Of deze nieuwsbrief volgend jaar terugkomt weet ik trouwens nog niet zeker, daar ga ik onder de kerstboom eens rustig over nadenken. In elk geval veel leesplezier in de lockdown met deze editie, zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen en geniet van de feestdagen!
 
 
 
Deloitte UK stelt dat het gouden tijdperk van tv ten einde is. In de voorspellingen voor 2022 verwacht Deloitte Global dat TV kijken in het Verenigd Koninkrijk tussen 2022 en 2023 door de grens van 50 procent zal zakken. Het gaat dan om zowel live kijken, uitgesteld kijken als achteraf terug kijken. De streamers houden huis. Het gaat keihard, want in 2017 was dat totaal nog 73 procent, waarmee TV dus 20 procent kijktijd verliest in vijf jaar…
 
 
 
Die streamers hebben dan weer hun eigen issues; Hollywood Reporter bericht over de opkomst van de “churn en return” abonnee in 2021. Uit onderzoek blijkt dat zo'n 25 procent van de consumenten inmiddels dit patroon ontwikkeld heeft, met name de jongere generaties. Consumenten overwegen voortdurend opnieuw of ze genoeg uit de dienst halen en zijn steeds meer bereid om diensten aan of uit te zetten vanuit content perspectief
 
 
 
Tudum, is eigenlijk een regelrechte reactie op het “churn en return” gedrag. De site, genaamd naar het soundlogo van Netflix, is een redactionele website over… Netflix. “Door het werk dat we doen op Tudum willen we voortdurend in contact zijn met fans over de hele wereld, via content over hun favoriete shows en films,” zegt Netflix in een blogpost over de site.
 
Tudum wordt gepersonaliseerd op basis van de kijkgewoonten van de abonnee. De inhoud zal bestaan uit nieuws artikelen over Netflix shows (nieuwe seizoenen en series, releasedata), maar ook uit artikelen zoals “Waar kan ik een Squid Game trainingspak kopen?” en “Waar heb ik de cast van The Witcher nog meer gezien?” Tudum is er voorlopig alleen in het Engels.
 
 
 
De streamers zijn op hun beurt eigenlijk ouderwetse massamedia, alleen op grotere schaal, dankzij internet distributie. Ze zijn niet interactief, niet personaliseerbaar en bieden uiteindelijk iedereen dezelfde verhaallijn. Het is content van de vorige generatie, maar dan op een nieuw platform.
 
Daarom is de metaverse de volgende stap. De metaverse is interactief, biedt je de kans om er deels of volledig “aanwezig” te zijn in een zelfgekozen, personaliseerbare vorm om daar je eigen richting en verhaallijn te kiezen. Wat het precies inhoudt en wat mensen en merken ermee kunnen beschrijf ik in deze column voor Marketing report.
 
 
 
Facebook investeert al jaren in VR en de metaverse. Het veranderde de naam van het moederbedrijf zelfs in Meta. Ze zijn dus al een tijdje aan het investeren in deze ontwikkeling. Maar wat is hun visie, hoe ziet hun metaverse versie er nu precies uit en welke voorbereidingen treffen ze om hier een main stream product van te maken? In dit artikel van The Verge lees je alles over Horizon Worlds, de ‘Meta’ metaverse
 
 
 
Ja ik moest het ook even opzoeken, bifurcatie. Het wil zoveel zeggen als aftakking, of zelfs tweedeling. Ben Thompson schrijft altijd gedegen longreads over de strategische achtergronden van nieuwe ontwikkelingen en dit is weer een pareltje. Wil je dieper kijken dan het uiterlijk en de functionaliteit van de metaverse? Lees dan dit artikel over de evolutie van technologie, en waarom het vierde tijdperk - de metaverse - wordt gedefinieerd door zijn bifurcatie met de fysieke wereld.
 
 
 
Na al die strategische bespiegelingen als afsluiter een persoonlijk verhaal. Thea-Mai Baumann, een Australische kunstenares en zakenvrouw, maakte bijna tien jaar geleden een account aan op Instagram met de naam “Metaverse”. In oktober, vijf dagen nadat Facebook zijn naam had veranderd in Meta, werd haar ‘Metaverse’ account, waarop bijna tien jaar van haar leven en werk staan, plotseling en onaangekondigd geblokkeerd - door Meta. The New York Times zocht uit wat er gebeurde