Het leven van uitgevers wordt qua advertentie-inkomsten al jaren zuur gemaakt door Google en Facebook, en wat denk je? Komt er eindelijk iemand de redding brengen in de vorm van technologie waarmee uitgevers goed met deze Amerikaanse grootmachten kunnen gaan concurreren, blijkt het de volgende Amerikaanse grootmacht te zijn.
Dat is natuurlijk geen toeval, want Amazon investeert in deze technologie om dat Jeff echt gelooft in journalistiek. Tenminste, dat zegt hij. Het kan natuurlijk ook weer een nieuwe manier zijn om de concurrentie aan te gaan met Google en Facebook, door gebruik te maken van uitgevers als hefboom. Dat zou best slim zijn, want dan verdien je ook nog aan je competitiestrategie. Hoe dan ook, het artikel geeft goed inzicht in hoe Jeff’s nieuwe paradepaardje werkt. Via Edo (dank!) Link
De hele categorie wearables, dus electronica die je aantrekt, bestaat na jaren van investeringen eigenlijk nog steeds slechts uit wat sporthorloges, de Fitbit en andere fitnesstrackers en de Apple Watch. Voorlopig zijn ook de slimme brillen, ondanks dat Google’s Glass al in 2012 gelanceerd werd, nog niet doorgebroken onder consumenten.
Maar Google gelooft echt in wearables. Dus kocht het dit jaar voor twee miljard het bedrijf Fitbit en investeert het vól door op de nieuwe generatie draagbare technologie. In dit artikel een mooi overzicht met filmpjes van Google’s experimenten met geconnecteerde kleding, slimme tatoeages, semi-VR-brillen en hybride horloges. Link
Igor Beuker is ondernemer, trendwatcher en spreker over marketing en innovatie en als zodanig een bekend gezicht op de podia. Van vaderlandse IAB events tot internationale sessies op uitnodiging van beroemdheden als Novak Djokovic of Richard Branson, hij was, stond en sprak overal de afgelopen jaren.
En dan is er plotseling die pandemie. Alle events gecancelled, alle podia leeg. En daarmee is dan ook de agenda leeg, weet ik uit ervaring. Maar als innovator laat je je daardoor natuurlijk niet uit het veld slaan en dus is Igor al terug op de podia. Bij TEDx in dit geval, als Virtual Reality Speaker. Gaat dit de toekomst van events worden? Lees hier hoe het werkt. Link
Schibsted is in Nederland geen algemeen bekende naam, maar dit 180 jaar oude media powerhouse heeft de vinger goed aan de pols van de tijd. Het nam dit jaar nog de Ebay classifieds group over en heeft in Scandinavië en Polen de grootste merken in nieuwsmedia winstgevend weten te maken.
Hun 2021 rapport is de moeite; het gaat niet alleen over media maar ook over trends en ontwikkelingen in bijvoorbeeld digi-fysieke gezondheidszorg, educatietechnologie, de opbrengst van de Corona crisis, Artificial Intelligence en het aanstaande synthetische decennium. Aanrader. Link
Binnenkort heb je geen Zombie Tarot deck meer nodig om met de overledenen te praten. Tenminste, als het aan Microsoft ligt. Via Jeroen (van de Jeroenen) dit bericht, dat toch wel aan het denken zet over de nieuwe wereld waarin je straks gewoon met overledenen kunt spreken.
Met de door Microsoft gepatenteerde technologie kan je namelijk niet alleen een archief maken van alles dat iemand achterlaat aan e-mails, documenten, TikToks en ander digitaal erfgoed. Je kunt ook de stem van diegene gebruiken om ermee te blijven converseren, bijvoorbeeld.
Leuk als je partner er altijd al een handje van had om je aanwijzingen te geven in het verkeer. Kun je je navigatieprogramma wellicht uitrusten met zijn of haar stem. Ik zie ook een markt voor de interactieve urn, trouwens. Ik vraag me alleen af wat dit allemaal gaat betekenen voor het rouwproces. Link
Excusez le mot, maar ik denk dat de Siri woordcombinatie die ik het meest hoor, met ruime voorsprong, toch wel “godverdomme Siri” is. Voornamelijk van geïrriteerde iPhone-gebruikers om mij heen, als Siri midden in een gesprek weer eens komt melden dat ze ook geen idee heeft, maar dat ze wel even voor je op het web kan kijken.
Enfin. Waar Google Assistant en Alexa een behoorlijk positief imago hebben qua capaciteiten, staat Siri er best slecht op. In het kader van de kerstgedachte hier dan maar een aantal tips en trucs waarmee je Siri nuttig in kunt zetten in je dagelijks leven. Worden we uiteindelijk misschien toch nog vrienden. Link
Mandy van der Wal is directeur video en platforms binnen Mediahuis Nederland. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de integratie van video en digitale platforms binnen Mediahuis... kijk dit interview hier
Marc Stubbé is directeur en mede-eigenaar van Bisbrick, het bedrijf dat met het low-codeplatform een toolkit biedt om krachtige online interacties met B2B klantente bouwen. Als campagne of product op zich, of ter ondersteuning van bedrijfs-, marketing- en salesprocessen. Bij Nederlands Media Netwerk TV spreken we hem over zijn bedrijf... kijk dit interview hier
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Martijn Verhoef van Rijtesten.nl, de site die de rijervaring van nieuwe modellen auto’s deelt met bezoekers
Sven Sauvé werkt sinds 2007 voor RTL Nederland en is sinds juli 2017 CEO van RTL Nederland. We spreken hem over de ontwikkelingen en prestaties bij RTL Nederland, talkshow, de aangekondigde overname/fusie van Talpa Network, Videoland, de reclamemarkt en meer
Sven Sauvé werkt sinds 2007 voor RTL Nederland en is sinds juli 2017 CEO van RTL Nederland. We spreken hem over de ontwikkelingen en prestaties bij RTL Nederland, talkshow, de aangekondigde overname/fusie van Talpa Network, Videoland, de reclamemarkt en meer
Het Commissariaat voor de Media heeft een dikke middelvinger afgegeven in de richting van de Europese audiovisuele industrie door Disney+ en Discovery+ ontheffingen te geven op de regel om 30 procent aan Europese producties te moeten aanbieden. Dit terwijl Europese quota's voor on demand waren ingesteld
Op 20 juli 2022 liet de Rotterdamse rechtbank een bom vallen in de radiosector. Met de uitspraak is de bestaanszekerheid van alle negen commerciële radiostations die landelijk op FM (en DAB+) uitzenden, in het geding gekomen. Niemand durft echter op dit moment te spreken over de ontstane situatie
Naar aanleiding van de Franse situatie omtrent mededingingsproblemen rondom een megafusie, dringt de vraag zich op zal dit ook in Nederland gaan gelden bij de combinatie van RTL Nederland met Talpa Network
Marscha Krouwel is Country Manager van Hearst Netherlands. Het afgelopen jaar maakte het crossmediale tijdschriftenbedrijf flinke ontwikkelingen door en veel veranderingen om klaar te kunnen staan voor de toekomst... luister dit interview hier
Hüseyin Yildiz is CEO van de INOA Group. Hij heeft een bedrijfseconomische achtergrond en is een rasechte ondernemer. Onder de INOA Group valt onder meer Debiteurnet.com. Te gast bij Marketing Report Radio vertelt Hüseyin Yildiz over zijn bedrijven... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.