Op het Binnenhof wordt door farizeeërs als Kees Verhoeven van D66 fel gewaarschuwd voor de gevaren van bedrijven als Facebook en luid geroepen om algoritmepolitie. Dat weerhoudt D66 er verder niet van om maandelijks vele duizenden euro’s naar Facebook te brengen, om daar doelgroepcampagnes in te kopen voor haar eigen partij (#TeamKaag). Dat daarbij precies die technieken gebruikt worden die de partij in de kamer zo hard veroordeelt, mag D66 kennelijk niet deren. Een analyse van hoeveel geld de politieke partijen besteden op internet, en aan welke campagnes. Link (€).
Het is nu nog rustig op het internet. De hoeveelheid content is beperkt en overzichtelijk. Tenmiste, als je het vergelijkt met wat ons te wachten staat. Want met AI kan zo snel, zo veel nieuwe content geproduceerd worden dat er een tsunami van ongekende proporties aankomt. Niet van echt te onderscheiden en helemaal gepersonaliseerd. “With the amount of data that exists about your behavior on the internet, AI-generated text can create articles and entire websites that are targeted towards you and designed to make you engage.” Lees hier wat dat voor ons betekent. Link
Dat niet iedereen blij is met de verdere vercommercialisering en personalisatie van het internet moge duidelijk zijn. Eminence grise van de Nederlandse techjournalistiek Peter Olsthoorn schreef voor Vrij Nederland deze sterke analyse.
Hij legt uit hoe het zit met de rechtszaak tegen Oracle en Salesforce vanwege privacyschending die deze maand begint in Amsterdam. Er staat heel wat op het spel; "Elke Nederlander van wie Oracle en Salesforce met hun cookies op een telefoon, computer of tablet gegevens hebben verzameld, kan schade claimen." Erg lezenswaardig. Link
Ondertussen bewapenen uitgevers zich met hun eigen algoritmen om bezoekers gepersonaliseerd te bewegen om toch maar vooral abonnee te worden. Hoe groot de business achter dat soort software inmiddels is, blijkt uit dit artikel over het Engelse Customer Journey Orchestration-bedrijf Zephr, dat met 25 man dynamische, gepersonaliseerde paywalls maakt voor uitgevers. Het bedrijf scoorde zojuist bijna zeven miljoen euro op de kapitaalmarkt. Link
Data Voids zijn een super fascinerend verschijnsel. Waar het op neerkomt, is dat onze afhankelijkheid van op tekst gebaseerde zoekmachines ruimte creeërt om nieuwe zoektermen te lanceren binnen deze data voids.
Data Voids kunnen zo gebruikt worden om mensen daar vanuit naar bepaalde bestemmingen te leiden. In dit artikel een analyse van deze kwetsbaarheid door het bestuderen van een case van extreem-rechtse activisten. Zijn gebruiken data voids om hun fake news te verspreiden. Link
Via lezer Jeroen (van de Jeroenen), deze prachtige datavisualisatie. Ze laat in één prachtige infographic zien welke posities verschillende merken innemen in de perceptie van verschillende generaties. Maar ook wat de meerwaarde is van een dergelijke positie, want het bezetten van zo'n plek leidt tot een enorme groei van succes en rendement. Merken werken. Link
De filmindustrie werkte om de opbrengsten te maximaliseren altijd met time windows. Daarbij wordt een film eerst vertoond in de bioscoop, dan kun je hem kopen op dvd/blu-ray, dan wordt hij verkocht aan tv-zenders en uiteindelijk komt de film beschikbaar via video on-demanddiensten zoals Netflix. De studio verkocht elke titel zo vier keer. Maar dvd's en andere fysieke dragers worden steeds minder relevant, tv-zenders verliezen bereik en de studio’s willen de verkoop zelf in handen nemen.
Disney lanceerde haar (mede door slavenarbeid van Oeigoeren gefinancierde) blockbuster Mulan dit jaar al in een première direct voor consumenten, Warner Bros doet er nu een schepje bovenop en maakt in 2021 ál haar films (zeventien stuks, waaronder The Matrix 4, The Suicide Squad en Dune) direct beschikbaar op haar platform HBO Max. Dus op hetzelfde moment dat ze in de bioscoop verschijnen. Slecht nieuws voor de bioscopen, die dit jaar toch al veel minder verdienden… Link
Waarin grote bedrijven klein (en heel dom) blijken te zijn. Om de Engelse klimaatdoelstellingen te kunnen halen, riep Boris Johnson in november nog op tot een verbod op het verkopen van nieuwe fossiele brandstof auto’s vanaf 2030. Elektrisch was the way to go. Maar het Engelse Clarendon Communications publiceerde een tegengeluid, een kritisch rapport over de beperkte positieve milieueffecten van elektrisch rijden. Dat haalde weliswaar alle kranten, maar experts lieten geen spaan heel van het rapport.
Wat blijkt? Een aantal bedrijven, waaronder Aston Martin, Bosch, Honda en McLaren, financierden het rapport niet alleen, maar werkten ook actief samen aan het tot stand komen van het rapport. Clarendon blijkt een bedrijf dat op naam staat van Rebecca Stephens, de vrouw van Aston Martin’s director James Stephens. Het bedrijf werd opgericht in februari en staat ingeschreven op een huisadres van het echtpaar… Erg grappig om de officiële reacties van de bedrijven op deze rel te lezen. Link
Mandy van der Wal is directeur video en platforms binnen Mediahuis Nederland. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de integratie van video en digitale platforms binnen Mediahuis... kijk dit interview hier
Marc Stubbé is directeur en mede-eigenaar van Bisbrick, het bedrijf dat met het low-codeplatform een toolkit biedt om krachtige online interacties met B2B klantente bouwen. Als campagne of product op zich, of ter ondersteuning van bedrijfs-, marketing- en salesprocessen. Bij Nederlands Media Netwerk TV spreken we hem over zijn bedrijf... kijk dit interview hier
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Martijn Verhoef van Rijtesten.nl, de site die de rijervaring van nieuwe modellen auto’s deelt met bezoekers
Sven Sauvé werkt sinds 2007 voor RTL Nederland en is sinds juli 2017 CEO van RTL Nederland. We spreken hem over de ontwikkelingen en prestaties bij RTL Nederland, talkshow, de aangekondigde overname/fusie van Talpa Network, Videoland, de reclamemarkt en meer
Sven Sauvé werkt sinds 2007 voor RTL Nederland en is sinds juli 2017 CEO van RTL Nederland. We spreken hem over de ontwikkelingen en prestaties bij RTL Nederland, talkshow, de aangekondigde overname/fusie van Talpa Network, Videoland, de reclamemarkt en meer
Naar aanleiding van de Franse situatie omtrent mededingingsproblemen rondom een megafusie, dringt de vraag zich op zal dit ook in Nederland gaan gelden bij de combinatie van RTL Nederland met Talpa Network
Bedrijven doen allemaal wel eens iets verkeerd. De effecten daarvan zijn direct merkbaar voor klanten. Die missen meestal iets waarvoor ze hebben betaald, of ervaren een storing. En dat werkt belemmerend
Er is niet per se iets mis met boerenverstand. Ergens in de veertiende eeuw kwam een Engelse Franciscaner monnik met een principe op de proppen: Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda, schreef Willem van Ockham. Dat betekent iets als je moet de boel niet nodeloos complex maken
Marscha Krouwel is Country Manager van Hearst Netherlands. Het afgelopen jaar maakte het crossmediale tijdschriftenbedrijf flinke ontwikkelingen door en veel veranderingen om klaar te kunnen staan voor de toekomst... luister dit interview hier
Hüseyin Yildiz is CEO van de INOA Group. Hij heeft een bedrijfseconomische achtergrond en is een rasechte ondernemer. Onder de INOA Group valt onder meer Debiteurnet.com. Te gast bij Marketing Report Radio vertelt Hüseyin Yildiz over zijn bedrijven... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.