Jeroen Verkroost: Over D66, de AI Tsunami, het Datagraaien, Love Brands, Disney, Warner Bros en Aston Martin
07-12-2020 18:45:00 | Hits: 1564 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Online zieltjes winnen: de politieke partijen en hun budgetten

Op het Binnenhof wordt door farizeeërs als Kees Verhoeven van D66 fel gewaarschuwd voor de gevaren van bedrijven als Facebook en luid geroepen om algoritmepolitie. Dat weerhoudt D66 er verder niet van om maandelijks vele duizenden euro’s naar Facebook te brengen, om daar doelgroepcampagnes in te kopen voor haar eigen partij (#TeamKaag). Dat daarbij precies die technieken gebruikt worden die de partij in de kamer zo hard veroordeelt, mag D66 kennelijk niet deren. Een analyse van hoeveel geld de politieke partijen besteden op internet, en aan welke campagnes. Link (€).

The internet is not ready for the flood of AI-generated text

Het is nu nog rustig op het internet. De hoeveelheid content is beperkt en overzichtelijk. Tenmiste, als je het vergelijkt met wat ons te wachten staat. Want met AI kan zo snel, zo veel nieuwe content geproduceerd worden dat er een tsunami van ongekende proporties aankomt. Niet van echt te onderscheiden en helemaal gepersonaliseerd. “With the amount of data that exists about your behavior on the internet, AI-generated text can create articles and entire websites that are targeted towards you and designed to make you engage.” Lees hier wat dat voor ons betekent. Link

Weg met gepersonaliseerde advertenties: de aanval op het datagraaien is geopend

Dat niet iedereen blij is met de verdere vercommercialisering en personalisatie van het internet moge duidelijk zijn. Eminence grise van de Nederlandse techjournalistiek Peter Olsthoorn schreef voor Vrij Nederland deze sterke analyse.

Hij legt uit hoe het zit met de rechtszaak tegen Oracle en Salesforce vanwege privacyschending die deze maand begint in Amsterdam. Er staat heel wat op het spel; "Elke Nederlander van wie Oracle en Salesforce met hun cookies op een telefoon, computer of tablet gegevens hebben verzameld, kan schade claimen." Erg lezenswaardig. Link

 
 
Ondertussen bewapenen uitgevers zich met hun eigen algoritmen om bezoekers gepersonaliseerd te bewegen om toch maar vooral abonnee te worden. Hoe groot de business achter dat soort software inmiddels is, blijkt uit dit artikel over het Engelse Customer Journey Orchestration-bedrijf Zephr, dat met 25 man dynamische, gepersonaliseerde paywalls maakt voor uitgevers. Het bedrijf scoorde zojuist bijna zeven miljoen euro op de kapitaalmarkt. Link
 
 
 
Data Voids zijn een super fascinerend verschijnsel. Waar het op neerkomt, is dat onze afhankelijkheid van op tekst gebaseerde zoekmachines ruimte creeërt om nieuwe zoektermen te lanceren binnen deze data voids.
 
Disney lanceerde haar (mede door slavenarbeid van Oeigoeren gefinancierde) blockbuster Mulan dit jaar al in een première direct voor consumenten, Warner Bros doet er nu een schepje bovenop en maakt in 2021 ál haar films (zeventien stuks, waaronder The Matrix 4, The Suicide Squad en Dune) direct beschikbaar op haar platform HBO Max. Dus op hetzelfde moment dat ze in de bioscoop verschijnen. Slecht nieuws voor de bioscopen, die dit jaar toch al veel minder verdienden… Link
 
 
 
Waarin grote bedrijven klein (en heel dom) blijken te zijn. Om de Engelse klimaatdoelstellingen te kunnen halen, riep Boris Johnson in november nog op tot een verbod op het verkopen van nieuwe fossiele brandstof auto’s vanaf 2030. Elektrisch was the way to go. Maar het Engelse Clarendon Communications publiceerde een tegengeluid, een kritisch rapport over de beperkte positieve milieueffecten van elektrisch rijden. Dat haalde weliswaar alle kranten, maar experts lieten geen spaan heel van het rapport.
 
Wat blijkt? Een aantal bedrijven, waaronder Aston Martin, Bosch, Honda en McLaren, financierden het rapport niet alleen, maar werkten ook actief samen aan het tot stand komen van het rapport. Clarendon blijkt een bedrijf dat op naam staat van Rebecca Stephens, de vrouw van Aston Martin’s director James Stephens. Het bedrijf werd opgericht in februari en staat ingeschreven op een huisadres van het echtpaar… Erg grappig om de officiële reacties van de bedrijven op deze rel te lezen. Link
 
 
Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

30-11-2020 | Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer
23-11-2020 | Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer
16-11-2020 | Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer
09-11-2020 | Jeroen Verkroost: Amazon, iOS14, Descript, Forrester Marketing & Ratings
02-11-2020 | Jeroen Verkroost: YouTube en politiek, Facebook rekent Biden een ander tarief dan Trump

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie