Op het Binnenhof wordt door farizeeërs als Kees Verhoeven van D66 fel gewaarschuwd voor de gevaren van bedrijven als Facebook en luid geroepen om algoritmepolitie. Dat weerhoudt D66 er verder niet van om maandelijks vele duizenden euro’s naar Facebook te brengen, om daar doelgroepcampagnes in te kopen voor haar eigen partij (#TeamKaag). Dat daarbij precies die technieken gebruikt worden die de partij in de kamer zo hard veroordeelt, mag D66 kennelijk niet deren. Een analyse van hoeveel geld de politieke partijen besteden op internet, en aan welke campagnes. Link (€).
Het is nu nog rustig op het internet. De hoeveelheid content is beperkt en overzichtelijk. Tenmiste, als je het vergelijkt met wat ons te wachten staat. Want met AI kan zo snel, zo veel nieuwe content geproduceerd worden dat er een tsunami van ongekende proporties aankomt. Niet van echt te onderscheiden en helemaal gepersonaliseerd. “With the amount of data that exists about your behavior on the internet, AI-generated text can create articles and entire websites that are targeted towards you and designed to make you engage.” Lees hier wat dat voor ons betekent. Link
Dat niet iedereen blij is met de verdere vercommercialisering en personalisatie van het internet moge duidelijk zijn. Eminence grise van de Nederlandse techjournalistiek Peter Olsthoorn schreef voor Vrij Nederland deze sterke analyse.
Hij legt uit hoe het zit met de rechtszaak tegen Oracle en Salesforce vanwege privacyschending die deze maand begint in Amsterdam. Er staat heel wat op het spel; "Elke Nederlander van wie Oracle en Salesforce met hun cookies op een telefoon, computer of tablet gegevens hebben verzameld, kan schade claimen." Erg lezenswaardig. Link
Ondertussen bewapenen uitgevers zich met hun eigen algoritmen om bezoekers gepersonaliseerd te bewegen om toch maar vooral abonnee te worden. Hoe groot de business achter dat soort software inmiddels is, blijkt uit dit artikel over het Engelse Customer Journey Orchestration-bedrijf Zephr, dat met 25 man dynamische, gepersonaliseerde paywalls maakt voor uitgevers. Het bedrijf scoorde zojuist bijna zeven miljoen euro op de kapitaalmarkt. Link
Data Voids zijn een super fascinerend verschijnsel. Waar het op neerkomt, is dat onze afhankelijkheid van op tekst gebaseerde zoekmachines ruimte creeërt om nieuwe zoektermen te lanceren binnen deze data voids.
Data Voids kunnen zo gebruikt worden om mensen daar vanuit naar bepaalde bestemmingen te leiden. In dit artikel een analyse van deze kwetsbaarheid door het bestuderen van een case van extreem-rechtse activisten. Zijn gebruiken data voids om hun fake news te verspreiden. Link
Via lezer Jeroen (van de Jeroenen), deze prachtige datavisualisatie. Ze laat in één prachtige infographic zien welke posities verschillende merken innemen in de perceptie van verschillende generaties. Maar ook wat de meerwaarde is van een dergelijke positie, want het bezetten van zo'n plek leidt tot een enorme groei van succes en rendement. Merken werken. Link
De filmindustrie werkte om de opbrengsten te maximaliseren altijd met time windows. Daarbij wordt een film eerst vertoond in de bioscoop, dan kun je hem kopen op dvd/blu-ray, dan wordt hij verkocht aan tv-zenders en uiteindelijk komt de film beschikbaar via video on-demanddiensten zoals Netflix. De studio verkocht elke titel zo vier keer. Maar dvd's en andere fysieke dragers worden steeds minder relevant, tv-zenders verliezen bereik en de studio’s willen de verkoop zelf in handen nemen.
Disney lanceerde haar (mede door slavenarbeid van Oeigoeren gefinancierde) blockbuster Mulan dit jaar al in een première direct voor consumenten, Warner Bros doet er nu een schepje bovenop en maakt in 2021 ál haar films (zeventien stuks, waaronder The Matrix 4, The Suicide Squad en Dune) direct beschikbaar op haar platform HBO Max. Dus op hetzelfde moment dat ze in de bioscoop verschijnen. Slecht nieuws voor de bioscopen, die dit jaar toch al veel minder verdienden… Link
Waarin grote bedrijven klein (en heel dom) blijken te zijn. Om de Engelse klimaatdoelstellingen te kunnen halen, riep Boris Johnson in november nog op tot een verbod op het verkopen van nieuwe fossiele brandstof auto’s vanaf 2030. Elektrisch was the way to go. Maar het Engelse Clarendon Communications publiceerde een tegengeluid, een kritisch rapport over de beperkte positieve milieueffecten van elektrisch rijden. Dat haalde weliswaar alle kranten, maar experts lieten geen spaan heel van het rapport.
Wat blijkt? Een aantal bedrijven, waaronder Aston Martin, Bosch, Honda en McLaren, financierden het rapport niet alleen, maar werkten ook actief samen aan het tot stand komen van het rapport. Clarendon blijkt een bedrijf dat op naam staat van Rebecca Stephens, de vrouw van Aston Martin’s director James Stephens. Het bedrijf werd opgericht in februari en staat ingeschreven op een huisadres van het echtpaar… Erg grappig om de officiële reacties van de bedrijven op deze rel te lezen. Link
[Interview] Joris van Heukelom (MakerStreet): Ondernemerschap is een geboorterecht
Tien jaar geleden verruilde Joris van Heukelom zijn corporate jasje als CEO van het toenmalige Sanoma Digital voor het fenomeen ondernemerschap. Samen met vier partners startte hij MakerStreet. Tien jaar later is MakerStreet een netwerk van bijna 20 bedrijven en meer dan 20 ondernemers...
Joyce Lopulalan: 4orange maakt de vertaalslag van data naar informatie en praktische oplossingen
Joyce Lopulalan is Business Development Consultant bij 4orange. Het bedrijf helpt ondernemingen interactie met de doelgroepen te verbeteren om onder meer conversies te verhogen. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de rol binnen de UmbrellaBrands Group, data praktisch inzetten en meer succes met campagnes behalen...
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Michael Ras, hoofdredacteur bij Autoblog.nl
Sonja Loth is oprichter van SOCIAL.INC en directeur strategie en innovatie van MPG.Group. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV praten we met haar over nut en noodzaak van interne communicatie
Madelon Fortuin is Commercieel Directeur bij NRC. De nieuwsuitgever manifesteert zich naast online en in print nu ook nadrukkelijk in audio met NRC Audio app, de overname van de radiozender Sublime en de lancering van audio-uitgeeftak Audiohuis
Digitale marketing evolueert en verandert, net als mode, sneller dan de lichtsnelheid. YouTube-influencermarketing staat ook niet stil: videomakers omarmen hun niches en micro-influencers blijken een betere publieksbetrokkenheid te hebben dan macro-influencers
In de jaren tachtig was het bioscoopbezoek dramatisch laag door de komst van een noviteit: de videorecorder. Ken je ze nog, V2000, VHS of Betamax? Je kon naar een videotheek gaan (Videoland had toen een andere betekenis dan de huidige streamingdienst van RTL)
Jeremiah Albinus is CEO van Fonq, de bekende webwinkel voor huis en interieur. Het bedrijf ziet zich al pionier op het gebied van meubels via internet verkopen. De rol van vrouwen als koper is daarbij erg belangrijk, zo vertelt hij bij Marketing Report Radio... luister dit interview hier
Martijn den Besten is directeur en mede-oprichter van Maqqie, de app voor werkend Nederland met tools waarmee het bedrijf kandidaten met vacatures matcht, maar ook contracten kan opstellen, uren laten declareren, verloning en facturatie doen en meer. Bij Marketing Report Radio vertelt hij over zijn bedrijf... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.