Nvidia leverde altijd de chips voor de apparaten van Amazon, maar die bestellingen houden straks op. Amazon gaat die chips namelijk voortaan zelf produceren. Dat lijkt misschien gek, want Amazon is toch vooral een softwarebedrijf? Is chips maken dan niet iets heel moeilijks en specifieks? Jawel, maar het past perfect in de strategie van Amazon, die geniaal is in al zijn eenvoud.
Ik stel me zo voor dat telkens als Jeff Bezos naar de P&L kijkt, zijn ogen afdwalen naar de kostenkant. Wat is duur en kopen we in bij anderen? Jeff houdt niet van kosten. Dus gaat hij, zodra de kosten hoog genoeg oplopen, de dienst of het product zelf maken. Dat doet Amazon dan direct alsof het voor een externe klant ontwikkeld wordt. Vervolgens gaat Amazon dat product ook daadwerkelijk aan anderen verkopen. Het mooiste is; door die extra schaal wordt het product steeds goedkoper voor Amazon en is na enige tijd een cost center omgetoverd in iets wat winst oplevert.
Dit doet Amazon met elke grote kostenpost. De hostingkosten van Amazon.com leidden tot het inmiddels zeer winstgevende Amazon Web Services. De films en series voor Amazon Prime Video werden eerst ingekocht, maar Prime Video wordt nu voor 40 procent gevuld met Amazon Originals, die later ook aan andere platforms verkocht worden. De bezorgingsvloot die Amazon nu opbouwt, wordt straks een geduchte concurrent voor FedEx. En de chips voor de Alexa-speaker en de Kindle-e-reader vind je straks wellicht in je volgende smartwatch of beveiligingscamera van een heel ander merk. Slim, Jeff. Link
Niks zo fijn als netflixen en gamen op het grootste scherm in huis. Heel veel Nederlanders gebruiken daar een gameconsole voor. En net voor Sinterklaas (surprise!) zijn er nieuwe apparaten. De echt fanatieke liefhebbers (ja, guilty) hebben hun nieuwe console al in huis, want die wisten deze zomer al eentje te claimen via een pre-order. Alle andere Playstation- en Xbox-eigenaren hebben nu dus een oud model. Best een hoop geld zo'n apparaat, dus ze vragen zich af of overstappen of upgraden nou wel de moeite waard is.
Om op die vraag in te spelen publiceren gespecialiseerde websites vaak lange, nogal technische verhalen. Uiteindelijk concluderen ze vaak nogal laf dat ’t allebei best goede keuzes zijn (want ze willen niet de helft van de lezers tegen zich in het harnas jagen.) Dit artikel is verfrissend anders; gewoon een fijn verslag van het gesprek hierover, gevoerd onder vrienden in begrijpelijke taal. Met een duidelijke conclusie van elke deelnemer. Top. Link
De afgelopen week werden maar liefst vijf (!) verschillende nieuwsfeiten aangekondigd of onthuld die allemaal in dezelfde richting wijzen; Nederland is behoorlijk op weg om een surveillancestaat te worden. Maak je geen zorgen, de schrijver van deze column en ik zijn heus niet ineens sneue complotgekkies geworden.
Maar als zelfs de universitair hoofddocent veiligheid en technologie aan de Universiteit Leiden het beeld bevestigt, is er misschien toch wel echt iets aan de hand. Lees de briljant geschreven column van Laurens voor een beschouwing op wat er werd aangekondigd. Link
We hebben het er al eens eerder over gehad; Apple is vaak weggezet als de bad guy, omdat het 30 procent van de omzet wil hebben van alle verkopen via haar App Store . Vaak wordt dan het voorbeeld van de kleine softwaremaker aangehaald die hard gewerkt heeft om iets moois te maken en dan één derde moet afdragen aan de schatkist van het machtige Apple.
Per 1 januari 2021 verandert dat; Apple heeft de afdracht gehalveerd voor iedereen die minder dan één miljoen dollar omzet per jaar in de App Store. Geen 30, maar slechts 15 procent commissie dus. Alleen de allergrootste bedrijven moeten nog steeds 30 procent afdragen, want die kunnen het wel opbrengen, zo lijkt de gedachte.
Sympathiek initiatief om de kleinere developers tegemoet te komen. En het kost Apple niet eens veel geld, want slechts 5 procent van álle omzet komt van bedrijven die minder dan een miljoen omzetten. Zo hou je dus 95 procent van de handel alsnog op 30 procentsmarge en doe je nog iets sympathieks ook. Goeie pr. En niet te duur. Link
In de media kunnen we er al jaren wat van, maar dankzij digitalisering komen zelfs bedrijven van ver buiten de media er steeds vaker achter dat het abonnementsmodel prima werkt om direct aan de consument te leveren. Van een abonnement op Ethiopische gourmetkoffie tot het HP-printerabonnement, waarbij de juiste inkt automatisch en tijdig toegestuurd wordt.
Of je nou een media bedrijf bent of niet; het behouden van abonnees (retentie) wordt naarmate je meer succes hebt steeds belangrijker. Een nieuwe klant werven is minimaal vijf keer zo duur als een klant behouden. Voor behoud focust marketing vaak op communicatie; nieuwsbrieven, loyaliteitsprogramma’s, tips om het meeste uit je abonnement te halen. Maar de allerbeste strategie voor klantbehoud is productstrategie. Link
Geen zorgen, Paus Franciscus is niet plotseling gaan geloven in Skynet, of een vergelijkbare superintelligente AI die erop uit is om het mensenras van de aardbodem te vagen. Maar hij roept de gelovigen wel op om in het gebed ook enige aandacht te besteden aan de risico’s en mogelijke gevolgen van de opkomst van Artificial Intelligence en Robots. De kerk gaat in elk geval wel met de tijd mee… Link
[Interview] Joris van Heukelom (MakerStreet): Ondernemerschap is een geboorterecht
Tien jaar geleden verruilde Joris van Heukelom zijn corporate jasje als CEO van het toenmalige Sanoma Digital voor het fenomeen ondernemerschap. Samen met vier partners startte hij MakerStreet. Tien jaar later is MakerStreet een netwerk van bijna 20 bedrijven en meer dan 20 ondernemers...
Joyce Lopulalan: 4orange maakt de vertaalslag van data naar informatie en praktische oplossingen
Joyce Lopulalan is Business Development Consultant bij 4orange. Het bedrijf helpt ondernemingen interactie met de doelgroepen te verbeteren om onder meer conversies te verhogen. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de rol binnen de UmbrellaBrands Group, data praktisch inzetten en meer succes met campagnes behalen...
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Michael Ras, hoofdredacteur bij Autoblog.nl
Sonja Loth is oprichter van SOCIAL.INC en directeur strategie en innovatie van MPG.Group. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV praten we met haar over nut en noodzaak van interne communicatie
Madelon Fortuin is Commercieel Directeur bij NRC. De nieuwsuitgever manifesteert zich naast online en in print nu ook nadrukkelijk in audio met NRC Audio app, de overname van de radiozender Sublime en de lancering van audio-uitgeeftak Audiohuis
Digitale marketing evolueert en verandert, net als mode, sneller dan de lichtsnelheid. YouTube-influencermarketing staat ook niet stil: videomakers omarmen hun niches en micro-influencers blijken een betere publieksbetrokkenheid te hebben dan macro-influencers
In de jaren tachtig was het bioscoopbezoek dramatisch laag door de komst van een noviteit: de videorecorder. Ken je ze nog, V2000, VHS of Betamax? Je kon naar een videotheek gaan (Videoland had toen een andere betekenis dan de huidige streamingdienst van RTL)
Jeremiah Albinus is CEO van Fonq, de bekende webwinkel voor huis en interieur. Het bedrijf ziet zich al pionier op het gebied van meubels via internet verkopen. De rol van vrouwen als koper is daarbij erg belangrijk, zo vertelt hij bij Marketing Report Radio... luister dit interview hier
Martijn den Besten is directeur en mede-oprichter van Maqqie, de app voor werkend Nederland met tools waarmee het bedrijf kandidaten met vacatures matcht, maar ook contracten kan opstellen, uren laten declareren, verloning en facturatie doen en meer. Bij Marketing Report Radio vertelt hij over zijn bedrijf... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.