Nvidia leverde altijd de chips voor de apparaten van Amazon, maar die bestellingen houden straks op. Amazon gaat die chips namelijk voortaan zelf produceren. Dat lijkt misschien gek, want Amazon is toch vooral een softwarebedrijf? Is chips maken dan niet iets heel moeilijks en specifieks? Jawel, maar het past perfect in de strategie van Amazon, die geniaal is in al zijn eenvoud.
Ik stel me zo voor dat telkens als Jeff Bezos naar de P&L kijkt, zijn ogen afdwalen naar de kostenkant. Wat is duur en kopen we in bij anderen? Jeff houdt niet van kosten. Dus gaat hij, zodra de kosten hoog genoeg oplopen, de dienst of het product zelf maken. Dat doet Amazon dan direct alsof het voor een externe klant ontwikkeld wordt. Vervolgens gaat Amazon dat product ook daadwerkelijk aan anderen verkopen. Het mooiste is; door die extra schaal wordt het product steeds goedkoper voor Amazon en is na enige tijd een cost center omgetoverd in iets wat winst oplevert.
Dit doet Amazon met elke grote kostenpost. De hostingkosten van Amazon.com leidden tot het inmiddels zeer winstgevende Amazon Web Services. De films en series voor Amazon Prime Video werden eerst ingekocht, maar Prime Video wordt nu voor 40 procent gevuld met Amazon Originals, die later ook aan andere platforms verkocht worden. De bezorgingsvloot die Amazon nu opbouwt, wordt straks een geduchte concurrent voor FedEx. En de chips voor de Alexa-speaker en de Kindle-e-reader vind je straks wellicht in je volgende smartwatch of beveiligingscamera van een heel ander merk. Slim, Jeff. Link
Niks zo fijn als netflixen en gamen op het grootste scherm in huis. Heel veel Nederlanders gebruiken daar een gameconsole voor. En net voor Sinterklaas (surprise!) zijn er nieuwe apparaten. De echt fanatieke liefhebbers (ja, guilty) hebben hun nieuwe console al in huis, want die wisten deze zomer al eentje te claimen via een pre-order. Alle andere Playstation- en Xbox-eigenaren hebben nu dus een oud model. Best een hoop geld zo'n apparaat, dus ze vragen zich af of overstappen of upgraden nou wel de moeite waard is.
Om op die vraag in te spelen publiceren gespecialiseerde websites vaak lange, nogal technische verhalen. Uiteindelijk concluderen ze vaak nogal laf dat ’t allebei best goede keuzes zijn (want ze willen niet de helft van de lezers tegen zich in het harnas jagen.) Dit artikel is verfrissend anders; gewoon een fijn verslag van het gesprek hierover, gevoerd onder vrienden in begrijpelijke taal. Met een duidelijke conclusie van elke deelnemer. Top. Link
De afgelopen week werden maar liefst vijf (!) verschillende nieuwsfeiten aangekondigd of onthuld die allemaal in dezelfde richting wijzen; Nederland is behoorlijk op weg om een surveillancestaat te worden. Maak je geen zorgen, de schrijver van deze column en ik zijn heus niet ineens sneue complotgekkies geworden.
Maar als zelfs de universitair hoofddocent veiligheid en technologie aan de Universiteit Leiden het beeld bevestigt, is er misschien toch wel echt iets aan de hand. Lees de briljant geschreven column van Laurens voor een beschouwing op wat er werd aangekondigd. Link
We hebben het er al eens eerder over gehad; Apple is vaak weggezet als de bad guy, omdat het 30 procent van de omzet wil hebben van alle verkopen via haar App Store . Vaak wordt dan het voorbeeld van de kleine softwaremaker aangehaald die hard gewerkt heeft om iets moois te maken en dan één derde moet afdragen aan de schatkist van het machtige Apple.
Per 1 januari 2021 verandert dat; Apple heeft de afdracht gehalveerd voor iedereen die minder dan één miljoen dollar omzet per jaar in de App Store. Geen 30, maar slechts 15 procent commissie dus. Alleen de allergrootste bedrijven moeten nog steeds 30 procent afdragen, want die kunnen het wel opbrengen, zo lijkt de gedachte.
Sympathiek initiatief om de kleinere developers tegemoet te komen. En het kost Apple niet eens veel geld, want slechts 5 procent van álle omzet komt van bedrijven die minder dan een miljoen omzetten. Zo hou je dus 95 procent van de handel alsnog op 30 procentsmarge en doe je nog iets sympathieks ook. Goeie pr. En niet te duur. Link
In de media kunnen we er al jaren wat van, maar dankzij digitalisering komen zelfs bedrijven van ver buiten de media er steeds vaker achter dat het abonnementsmodel prima werkt om direct aan de consument te leveren. Van een abonnement op Ethiopische gourmetkoffie tot het HP-printerabonnement, waarbij de juiste inkt automatisch en tijdig toegestuurd wordt.
Of je nou een media bedrijf bent of niet; het behouden van abonnees (retentie) wordt naarmate je meer succes hebt steeds belangrijker. Een nieuwe klant werven is minimaal vijf keer zo duur als een klant behouden. Voor behoud focust marketing vaak op communicatie; nieuwsbrieven, loyaliteitsprogramma’s, tips om het meeste uit je abonnement te halen. Maar de allerbeste strategie voor klantbehoud is productstrategie. Link
Geen zorgen, Paus Franciscus is niet plotseling gaan geloven in Skynet, of een vergelijkbare superintelligente AI die erop uit is om het mensenras van de aardbodem te vagen. Maar hij roept de gelovigen wel op om in het gebed ook enige aandacht te besteden aan de risico’s en mogelijke gevolgen van de opkomst van Artificial Intelligence en Robots. De kerk gaat in elk geval wel met de tijd mee… Link
Mandy van der Wal is directeur video en platforms binnen Mediahuis Nederland. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de integratie van video en digitale platforms binnen Mediahuis... kijk dit interview hier
Marc Stubbé is directeur en mede-eigenaar van Bisbrick, het bedrijf dat met het low-codeplatform een toolkit biedt om krachtige online interacties met B2B klantente bouwen. Als campagne of product op zich, of ter ondersteuning van bedrijfs-, marketing- en salesprocessen. Bij Nederlands Media Netwerk TV spreken we hem over zijn bedrijf... kijk dit interview hier
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Yillmaz Schoen, oprichter van Tradecast – specialist in online video-oplossingen
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Peter Langenkamp, oprichter van Foody.nl – het platform met recepten van de leukste foodbloggers
DPG Media is Cross Media Exploitant van het Jaar 2022. DPG Media kreeg de prijs tijdens Cross Media Diner & Awards op 8 juni in de Kromhouthal Amsterdam
Er is niet per se iets mis met boerenverstand. Ergens in de veertiende eeuw kwam een Engelse Franciscaner monnik met een principe op de proppen: Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda, schreef Willem van Ockham. Dat betekent iets als je moet de boel niet nodeloos complex maken
Als je op Facebook zit, zie je dat dit een medium is voor de oudere; zeg maar de 35-plusser. De jeugd zit elders. Onlangs las ik op Facebook van een oud-mede-bestuurslid van een culturele stichting, dat hij zich 50 jaar jonger voelde
De discussie over de effectiviteit van verschillende reclamekanalen speelt al lang. In een notendop kan deze worden samengevat als: een online contact heeft niet hetzelfde effect als een contact op televisie
Marscha Krouwel is Country Manager van Hearst Netherlands. Het afgelopen jaar maakte het crossmediale tijdschriftenbedrijf flinke ontwikkelingen door en veel veranderingen om klaar te kunnen staan voor de toekomst... luister dit interview hier
Hüseyin Yildiz is CEO van de INOA Group. Hij heeft een bedrijfseconomische achtergrond en is een rasechte ondernemer. Onder de INOA Group valt onder meer Debiteurnet.com. Te gast bij Marketing Report Radio vertelt Hüseyin Yildiz over zijn bedrijven... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.