Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer
30-11-2020 12:47:00 | Hits: 1463 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:
Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.
 
 
 
Obama werd onverwacht president dankzij een beter begrip van de media en het internet dan de Republikeinen. Zijn Yes We Can-campagne omarmde voor het eerst heel slim alle nieuwe mediamogelijkheden om kiezers te bereiken. Tijdens zijn acht jaar als president bleef hij altijd enthousiast, maar de laatste jaren is zijn toon veranderd. Waardoor veranderde zijn opstelling en wat betekent dit voor media en internet, met de komst van Biden naar het Witte Huis in het vooruitzicht? Link
 
 
 
Van Yes we can naar No thanks. We bevinden ons, terwijl ik dit schrijf, in het oog van de consumptiestorm tussen Black Friday en Cyber Monday. Twee oud-Hollandse tradities. Tja. Door het internet wordt de hele wereld een groot dorp en globaliseren dit soort trends snel, maar er is ook een tegenbeweging.
 
Meer en meer mensen raken de aaneenschakeling van commercieel gedreven feestdagen zat. COVID, klimaatcrisis, we hebben wel wat beters te doen dan stomweg nóg meer consumeren. Slimme adverteerders spelen daar dit jaar op in door afstand te nemen van Black Friday en het hyper-consumentisme.
 
Zelf vond ik de Bring Back Friday van IKEA briljant. The Drum verzamelde goed creatief werk uit nog een aantal andere Anti-Black Friday-campagnes van merken en zette ze voor je op een rijtje. Link
 
 
 
Heel knap, een verdrievoudiging van het aantal abonnementen sinds 2016. Op nieuws, een product dat de vijftien jaar daarvoor op het internet gezien werd als gratis. Natuurlijk heeft het geholpen dat Amerika door Trump eigenlijk al vier jaar in de fik staat. Ja, het zal zeker boeiend worden wat er gebeurt als Biden aan de macht is. Will he Make America Boring Again? En blijven de lezers dan?
 
Maar misschien nog interessanter is het om de vergelijking te bekijken tussen deze twee nieuwsmediagiganten. De manier waaróp ze hun groei bereikten, is namelijk totaal verschillend. Ze hebben beide een heel andere filosofie en strategie gekozen om het grootste Amerikaanse nieuwsmediabedrijf te worden. Axios analyseert en laat de verschillen zien. Link
 
 
 
Een groep genaamd Marketers For An Open Web (MOW), een consortium van key stakeholders involved in web advertising heeft een klacht tegen Google’s Privacy Sandbox-technologie ingediend in Engeland. De CMA, toezichthouder op het gebied van eerlijke concurrentie, gaat de klacht van MOW, zowel uitgevers als technologiebedrijven, onderzoeken.
 
Het probleem dat de MOW heeft met de Google-technologie is dat, volgens hen, Google misbruik maakt van haar dominante marktpositie in online advertising. Dat doet ze via die Privacy Sandbox. Volgens Google is dat technologie waarmee ze identiteit van internetgebruikers beschermt doordat de persoonsgegevens die bij Google bekend zijn over websitebezoeken van personen altijd binnen deze Sandbox blijven.
 
De uitgevers zeggen dat Google met de Sandbox binnen de Chrome-browser eigenlijk een soort paralelle versie van het internet maakt, waar uitgevers geen gebruik meer kunnen maken van deze data en waar toezichthouders geen controle op hebben. Doordat alles zich binnen het domein van Google afspeelt en dus niet meer op het gereguleerde open internet. In Nederland surft een kleine twee derde van de internetters met Chrome. Link
 
 
 
Nog een snaaks idee van Amazon: Sidewalk is een nieuwe technologie waarmee alle Amazon-apparaten die aanstaan, een groot gezamenlijk netwerk vormen. Dat netwerk komt dan als een deken over dichtbevolkte gebieden te liggen. Daarmee kun je dan straks die slimme sleutelhanger aan je sleutels detecteren als je ze verloren bent op het schoolplein, of die garagedeur of camera net buiten het bereik van je wifi toch bedienen.
 
Dat kan natuurlijk ook allemaal met 5G, maar dan moet alles ook een eigen simkaart en abonnement krijgen. Of met Bluetooth, maar dat heeft maar bereik van een aantal meter. Elk Sidewalk-device heeft een bereik van zo'n 800 meter, dus als maar een paar mensen in je wijk een Alexa hebben, is er al overal dekking. Apparaten tot vijf jaar oud worden door Amazon van Sidewalk voorzien, en er zijn al meer dan 100 miljoen Alexa-devices verkocht.
 
Hiermee bouwt Amazon in feite een 900 MHz netwerkinfrastructuur op voor apparaten. Een IoT-netwerk waarmee het kan concurreren met KPN, Vodafone of Tele2. Maar dan zonder dat het hoeft te investeren in masten of hardware, want dat doen de Alexa- en Ring-deurbelkopers voor ze.
 
Met Sidewalk komt een schat aan data beschikbaar voor Amazon, dat hiermee loskomt van de infrastructuur van computers en smartphones. Met de Alexa bril Echo Frames (smart glasses) of de Echo Loop (een slimme ring) bijvoorbeeld. Zo verzamelt Amazon straks overal data over je.
 
De data die via Sidewalk verzameld wordt, kan ook een reden zijn om de apparaten tegen of zelfs onder kostprijs aan te bieden. Nog even los van de privacy issues; op haar eigen netwerk bepaalt Amazon straks welke locaties verbinding krijgen, welke apparaten verbinding kunnen maken, welke prijs er straks door anderen betaald moet worden voor toegang tot het netwerk en hoeveel bandbreedte er beschikbaar is voor bepaalde toepassingen. Dus. Link
 
 
 
Artificial Intelligence zat een tijd lang in de hoek van Blockchain; veelbelovend, iedereen is ermee bezig en er wordt flink in geïnvesteerd, zonder dat er nou echt superbekende voorbeelden van successen waren. Maar in tegenstelling tot Blockchain laat de 2020 AI survey van McKinsey zien dat AI inmiddels uit die experimentele hoek is. Als technologie draagt AI, als onderdeel van allerlei verschillende soorten toepassingen, serieus bij aan de omzet en winst van de bedrijven die het gebruiken.
 
Juist de bedrijven die er veel in geïnvesteerd hebben, zijn van plan om die investeringen nog verder uit te bouwen. Daarnaast heeft corona er ook voor gezorgd dat de ontwikkelingen op AI gebied sneller gegaan zijn dan verwacht in 2020. Zoals je van McKinsey mag verwachten, is het onderzoek gedegen en zijn een aantal best practices uitgelicht als showcase in het rapport. Link
 
 
 
#Lockdown hobbies. Tja, als je dan toch niet naar concerten of feesten kan gaan en de horeca dicht blijft, is een potje Kolonisten van Catan met de familie (jaja, eerstelijns) wel een aardig tijdverdrijf. Niet digitaal en ouderwets gezellig. Even met zijn allen rond de tafel zonder de smartphone.
 
Nou heb ik sinds een tijdje een 3D-printer en deze week kwam ik dit tegen; 3D Catan. Lijkt me een mooi project voor de kerstvakantie. Met deze handleiding in zestien stappen en de STL bestanden print je je eigen Kolonisten van Catan-tegels in 3D. Even schilderen en je hebt een uniek speelbord. Leuk, aan de slag! Link
 
 
Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

23-11-2020 | Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer
16-11-2020 | Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer
09-11-2020 | Jeroen Verkroost: Amazon, iOS14, Descript, Forrester Marketing & Ratings
02-11-2020 | Jeroen Verkroost: YouTube en politiek, Facebook rekent Biden een ander tarief dan Trump
26-10-2020 | Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie