De muziekindustrie is niet bepaald transparant. De online Record Deal Simulator probeert daar verandering in te brengen, door te laten zien hoe de muziekindustrie werkt in het streamingtijdperk. Doordat je er zelf mee kunt spelen, kun je zien hoeveel streams je nodig hebt om je contract succesvol te maken.
Scenario 1: Stel, een Nederlandse band van vier man wil een jaar lang werken aan het schrijven van de muziek, oefenen, optreden (nou ja, online dan), muziek aanpassen, opnemen en uitgeven. Met 30K voorschot (leefgeld) per man, 20K opnamekosten (snaren, apparatuur, geluidstechnici, mastering, studiodagen), 20K marketing budget en een 50/50 royalty deal moeten er 80 miljoen streams (!) gerealiseerd worden om break even te draaien. De twee Nederlandse nummers
in de huidige top 15 (omg) hebben momenteel respectievelijk 2 miljoen en 9 miljoen streams op Spotify. Ai.
Ik heb de Coronamelder-app al een tijdje op mijn telefoon en kreeg al vragen van mensen over “Hoe ik dat nou zie met die app”. Heel simpel; die app lost niet alles op, maar is een goed idee, heeft nut, is veilig, je privacy komt niet in gevaar en iedereen zou hem moeten installeren.
Er is nog wel kritiek op de app, vooral privacy-organisatie Bits of Freedom
is niet blij met de Apple- en Google-techniek die gebruikt wordt om andere gebruikers te herkennen. Ik snap het punt, maar praktisch iedereen in Nederland loopt toch echt al met een Apple- of Android-telefoon rond, dus ik zie niet hoe wij of onze overheid hierdoor “nog meer afhankelijk worden van Google en Apple”. Plus, wat is het alternatief? Precies, dat is er niet.
Maar het allerbelangrijkste blijft het advies om thuis te blijven bij klachten. Ook al hebben we allemaal de app op zak, dat gaat niet helpen als mensen met klachten na een persoonlijk belletje van een GGD-medewerker nog niet thuis blijven en gewoon een biertje gaan pakken in de kroeg. Dus; nu installeren die app, en thuisblijven met je snotneus of keelpijn. Of lees nog even het artikel.
Link
Fijn nieuws van Facebook deze week. Ik schreef eerder eens dat Facebook eigenlijk heel weinig ingrijpt op wat er op het platform geplaatst wordt door Trump en zijn favoriete, levensgevaarlijke splintergroeperingen. De afgelopen week kwam Facebook wél in actie, waarvoor hulde.
Toen Trump beweerde dat Corona een soort laf griepje is, oordeelde Facebook terecht dat het hier om misinformatie ging en verwijderde de boodschap. Nog belangrijker vind ik het dat Facebook alle
QAnon-accounts van het platform verwijderde. Onder Trump zijn er inmiddels drie QAnon-aanhangers het congres binnengeloodst, en die zijn pas écht eng. Lees hier wat de achtergrond is van deze waanzinnig gevaarlijke club en de theorie zie ze aanhangen…
Link
Ik ben een soort webcam boy geworden het afgelopen halfjaar. Ik doe heel veel online, zelden kom ik nog bij een klant over de vloer. Laatst toevallig wel weer eens. Pijnlijk: mijn voeten bleken inmiddels niet meer gewend te zijn aan mijn fancy schoenen, na maanden op Crocs geleefd te hebben thuis.
Niet dat ik nou bijna aan een thuiswerk-burn-out zit, maar ik mis wel de tussentijd, de tijd tussen werken en thuis zijn. Die tussentijd, je reistijd, geeft je de tijd om muziek te luisteren, te verwerken en afstand te nemen. Ik mis dat eigenlijk best. Microsoft bedacht een simpele, originele manier om het te compenseren. Ga ik doen.
Link
En voor iedereen die zijn neus ophaalde bij de Crocs mention in het vorige stukje; 1. Crocs zijn super duurzaam. Ik heb de mijne al twaalf jaar en ze zijn nog lang niet versleten. 2. Crocs zijn antibacterieel. Daarom draagt veel verplegend personeel Crocs. Laten we eerlijk wezen, dat is best handig in deze tijden. 3. Crocs zijn helemaal van nu:
Justin Bieber lanceert op 13 oktober 2020 zijn gele collab-Crocs. Toen hij als eerste hint op Instagram de foto deelde van een paar gele Clogs met de tekst “soon” had zijn bericht binnen drie uur meer dan 670.000 likes. Deze ene post was genoeg om het aandeel van Crocs meer dan 11 procent te laten stijgen op de beurs. En óf zo'n collab werkt…
Link
Geweldig verhaal;
The Proud Boys, een extreemrechtse splintergroepering staan plotseling vol in de spotlights dankzij een mention van president Trump tijdens het laatste verkiezingsdebat. De groep, die vier jaar geleden werd opgericht, verspreidt ‘White Supremacy’-propaganda en werd daardoor al eerder van Twitter verwijderd.
Gay Twittergebruikers zagen hun kans schoon, en kaapten de afgelopen week de hastag #proudboys op Twitter met een vloedgolf aan foto’s van kussende mannen en andere zaken die, eh, vrij ver afstaan van de levensstijl van de originele Proud Boys. Dat viel alleen niet al te best bij ze, getuige hun reacties op socialmediaplatform Parler, waar ze nog wel actief zijn…
Link