
Jeroen Verkroost: RTL Nederland te Koop, BoerenBurgerBeweging, Bayer & Monsanto, NFT's
Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.
Jeroen publiceert om de week een nieuwsbrief en de andere week maakt hij een podcast. Hier lees je zijn notities die hij maakte rondom de gesprekken in de podcast.
De Tijd: RTL Group speelt met idee RTL Nederland te verkopen
RTL komt officieel uit Luxemburg, maar is natuurlijk stiekem een hartstikke Duits bedrijf. Al doe ik ze daarmee misschien tekort, want, laten we eerlijk wezen, RTL Group heeft belangen in 67 televisiezenders, 10 streamingdiensten en 38 radiostations. Dat is best een hoop. Maar er gaat wat gebeuren bij RTL. Je ziet al een tijdje dat RTL bezig is om aandelen en belangen in een aantal kleinere markten van de hand te doen. De gedachte lijkt te zijn dat er geconsolideerd moet worden in een aantal grotere markten. Op die manier kan de concurrentie met Amazon Prime, Disney+ en Netflix, maar ook met Facebook en Google aangegaan worden. Duitsland is een superbelangrijke markt voor RTL en daar is dan ook de ambitie om deze wedstrijd aan te gaan. Gevolg is dat de Franse, Belgische en Nederlandse takken van RTL daarbij in de etalage zijn komen te staan. Op zich doet RTL Nederland het best heel aardig, zeker in het coronajaar 2020, maar juist in Nederland is een koper in de markt die maar wat graag RTL Nederland toe zou voegen aan het portfolio.
Ik durf wel met zekerheid te zeggen dat Vodafone en DPG Media, de voormalige Persgroep, beide zeer geïnteresseerd zullen zijn in RTL Nederland. Christian van Thillo deed jaren geleden al eens een bod op SBS in Nederland. DPG Media heeft in België wel de beschikking over een televisiegroep sinds de aankoop van Medialaan, de moeder van VTM. En in België is duidelijk te zien wat de strategie moet worden; een diepe integratie niet alleen met synergievoordelen in de back office, maar ook op redactieniveau. Het principe is simpel, de content maar één keer maken, want dat is duur, en daarna op zoveel mogelijk verschillende platforms laten renderen. Een spel dat de Belgen als geen ander beheersen. Natuurlijk ontkent DPG hierover in gesprek te zijn met RTL Nederland, maar neem maar van mij aan dat er al lang werkgroepjes bezig zijn om na te denken over het Nu.nl Acht Uur Journaal, een AD-versie van Studio Sport, en bijvoorbeeld Viva TV. Kijk jij uit naar deze ontwikkelingen? En denk je dat DPG hiermee een goede concurrentiepositie verwerft ten opzichte van Facebook, Google, Netflix en Amazon? Luister verder
|
|||
Out of curiosity I dug into how NFT's actually reference the media you're "buying" and my eyebrows are now orbiting the moon
|
|||
22-03-2021 | Jeroen Verkroost: De man achter Facebooks AI, Mediahuis INMA-case, Van Dusseldorp snapt events
08-03-2021 | Jeroen Verkroost: Killer AI, Clubhouse is fout, Oceaan Drama, Praten met Jeroen, méér Hacks? Bitcoin nu mainstream?
01-03-2021 | Jeroen Verkroost: Groot nieuws van Spotify, LinkedIn als banensite? Mediahuis al getransformeerd? Voice, maar dan nuttig?
22-02-2021 | Jeroen Verkroost: Facebook heeft gelijk, de digitale transformatie van Disney+ en Walmart
15-02-2021 | Jeroen Verkroost: Wortelberg, Apple-bril, Rolling Stone's Thought Leaders, Tissue Symposium
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie